Grundläggande CAD och maskinkonstruktion, 12 hp
Introduction to CAD and Machine Design, 12 credits
TMPR10
Huvudområde
MaskinteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Victor EngmarkUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 320 h
| Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 6IMAS | Högskoleingenjör i maskinteknik | 1 (HT 2026) | 1, 2 | 1+2, 2 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
MaskinteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i maskinteknik
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- Tillämpa en konstruktionsmetodik för att lösa ett maskintekniskt konstruktionsproblem.
- Tillämpa ändamålsenliga överslagsberäkningar i syfte att lösa maskintekniska och mekatroniska konstruktionsproblem.
- Välja och kombinera några olika maskinelement och unika komponenter med syfte att lösa ett maskintekniskt konstruktionsproblem.
- Utnyttja parametrisk modellering, samt redogöra för begreppen Top-Down/Bottom-Up-Design i samband med användandet av ett avancerat CAD-verktyg.
- Självständigt och på ett strukturerat sätt kunna skapa och analysera parametriserade CAD-modeller, såsom enskilda parter, sammanställningar och delmontage, samt kunna analysera och optimera modeller för att möta krav i en kravspecifikation.
- Kunna skapa enkla detalj- och sammanställningsritningar som fungerar som ändamålsenligt underlag för tillverkning av en enklare produkt.
- I samband med ändamålsenlig programmering av mekatroniska prototyper kunna redogöra för grundläggande datatyper, variabler och konstanter, kontrollstrukturer, satser och operatorer, samt enkel inmatning/utmatning.
- Planera och organisera ett produktutvecklingsprojekt, göra en projektplan samt fördela arbetsuppgifter inom en projektgrupp.
Kursinnehåll
Kursen ska ge kunskap om grundläggande aspekter av konstruktion- och produktutvecklingsprocessen i en maskinteknisk kontext, samt grundläggande förståelse för centrala verktyg och metoder för produktframtagning.
Grunderna i solidmodellering med CAD-programmet Creo Parametric. Produktsammanställningar. Ritningsframställning. Parametriserade modeller. Effektiv modelleringsteknik. Känslighetsanalys, genomförbarhets- och optimeringsanalys av konstruktioner med hjälp av CAD-systemet. Grundläggande programmering. Mekatronik och användandet av mikrokontroller. Mekatroniska komponenter. Projektplanering och projektarbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av genomgångar i datorsal, handledda laborationspass i datorsal samt självstudiepass i datorsal. Lektioner, seminarier och övningspass.
Examinationen består av individuella inlämningsuppgifter samt utförande av ett projektarbete.
Examination
| UPG1 | Inlämningsuppgift 1 | 1 hp | U, G |
| UPG2 | Inlämningsuppgift 2 | 2 hp | U, G |
| UPG3 | Inlämningsuppgift 3 | 2 hp | U, G |
| PRA1 | Projektarbete | 5 hp | U, G |
| DIT1 | Digital salstentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: TMPR03, TMMI68
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| UPG1 | Inlämningsuppgift 1 | 1 hp | U, G |
| UPG2 | Inlämningsuppgift 2 | 2 hp | U, G |
| UPG3 | Inlämningsuppgift 3 | 2 hp | U, G |
| PRA1 | Projektarbete | 5 hp | U, G |
| DIT1 | Digital salstentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
| I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
| 1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
| 2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
| 2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
| 2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
| 2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
| 2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
| 2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
| 3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
| 3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
| 3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
| 3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
| 4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
| 4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
| 4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
| 4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
| 5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.