Immersiva informationsrymder, 6 hp
Immersive Information Spaces, 6 credits
TNM106
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas LöwgrenStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6MDES | Design, masterprogram | 3 (HT 2018) | 1, 2 | 4, 4 | Engelska | Norrköping, Norrköping | O/V |
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Design, masterprogram
Rekommenderade förkunskaper
Tre år av högre studier. Antagning till master-nivå. Grundläggande kunskaper i grafisk design och informationsdesign. Grundläggande kunskaper i visualiseringsdesign i konventionella medier.
Lärandemål
Det främsta syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förmåga till design av moderna, användningsorienterade koncept och ansatser inom immersiva användarupplevelser. Målet är att nå en relationell förståelse där studenten integrerar aspekter av användarupplevelse, kommunikativa avsikter och tekniska möjligheter för att
- Etablera grunden för en designrepertoar inom immersiva informationsrymder, och
- Utveckla sin hantverksskicklighet inom innovativa designkoncept för immersiva informationsrymder.
Kursinnehåll
Bland de ämnen som ingår i kursen finns virtuell verklighet, omslutande visuella miljöer, immersion, materialisering (embodiment), närvaro (presence).
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen bygger på designuppgifter som behandlas individuellt och i grupp i studiomiljö. Uppgifterna utgår från relativt öppna beskrivningar, och de omfattar iterativt arbete med efterforskningar, idégenerering, konceptutveckling, värdering och problemformulering. Varje uppgift presenteras och värderas i en strukturerad kritiksession.
Examination
UPG2 | Inlämningsuppgift | 1 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgift | 1 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG3 | Designuppgift | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Kurslitteratur
Böcker och artiklar genom kursledningens försorg.
Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellExaminator
Jonas LöwgrenUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Inlämningsuppgift | 1 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgift | 1 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG3 | Designuppgift | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.