Beslutsmodeller, 6 hp
Decision Models, 6 credits
TNSL18
Huvudområde
LogistikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Martin WaldemarssonStudierektor eller motsvarande
Erik BergfeldtUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 42 hRekommenderad självstudietid: 118 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KFTL | Flygtransport och logistik, kandidatprogram | 4 (VT 2020) | 2 | 2 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
6KLOG | Samhällets logistik, kandidatprogram | 4 (VT 2020) | 2 | 2 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
LogistikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i flygtransport och logistik
- Kandidatprogram i samhällets logistik
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Grunder i logistik, grunder inom produktions- och distributionsplanering, grunder i optimeringslära (speciellt nätverks- och heltalsprogrammering), grunder i ekonomi (speciellt nuvärdeskalkylering med kapitalisering och/eller diskontering av kassaflöden), grunder i statistik och sannolikhetslära.
Lärandemål
Målet med denna kurs är att presentera ett antal tillämpningsområden inom logistikområdet där kvantitativa metoder är speciellt lämpade. Efter kursen skall studenterna kunna:
- Förklara och skapa beslutsmodeller för att analysera beslutsproblem i olika situationer.
- Genomföra investeringsanalyser med hänsyn till hur olika aspekter påverkar nuvärdet av framtida kassaflöden.
- Använda olika modeller för planering och styrning av lager och resurser i en värdeskapande verksamhet.
- Använda kömodeller och simuleringsmodeller för enkla logistikfall.
- Genomföra projektplanering samt ha kännedom om hur stokastiska processtider kan påverka utkomsten av en plan.
Kursinnehåll
- Allmän beslutsteori
- Investeringsbeslut
- Lagerstyrning och verksamhetsplanering
- Köteori och simulering
- Projektplanering
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges i form av föreläsningar, lektioner och laborationer. På föreläsningar gås huvuddelen av teorin igenom. Lektionerna ägnas åt räkneövningar som relaterar till kursinnehållet. Laborationerna ägnas åt datorbaserade övningar.
Examination
LAB1 | Laborationer | 1 hp | U, G |
UPG1 | Praktikfall | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska eller engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapStudierektor eller motsvarande
Erik BergfeldtExaminator
Martin WaldemarssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 42 hRekommenderad självstudietid: 118 h
Kurslitteratur
Böcker
- Edlund, Per-Olov, Högberg, Olle, (1993) Beslutsmodeller i praktisk tillämpning - Övningsbok 3. uppl. Lund : Studentlitteratur, 1993 ;
ISBN: 9789144441030 - Edlund, Per-Olov, Högberg, Olle, Leonardz, Björn, (1999) Beslutsmodeller : redskap för ekonomisk argumentation 4., [omarb.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 1999 ;
ISBN: 9144008880, 9789144008882 - Olhager, Jan, (2013) Produktionsekonomi : principer och metoder för utformning, styrning och utveckling av industriell produktion 2., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013
ISBN: 9789144067667
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationer | 1 hp | U, G |
UPG1 | Praktikfall | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Kursplan
För varje kurs ska en kursplan finnas. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs enligt, för kursen, beslutad blockindelning.
Avbrott på kurs
Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv.
Inställd kurs
Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av dekanus.
Riktlinjer rörande examination och examinator
Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592.
Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer.
Examination
Tentamen
Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i mars och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
När en kurs ges för sista gången ska ordinarie tentamen och två omtentamina erbjudas. Därefter fasas examinationen ut med tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs under det följande läsåret. Om ingen ersättningskurs finns ges tre tentamina i omtentamensperioder under det följande läsåret. Annan placering beslutas av programnämnden. I samtliga fall ges dessutom tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
Anmälan till tentamen
För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.
Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
** markerar att tentan ges för näst sista gången
* markerar att tentan ges för sista gången
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682
Plussning
Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Plussning är ej möjlig på kurser som ingår i utfärdad examen.
Regler för omprov
För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina och datortentamina hänvisas till LiU-riktlinjerna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se https://www.student.liu.se/studenttjanster/lagar-regler-rattigheter?l=sv.
Betyg
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas.
- Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment
- Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamina (HEM).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) inom examensarbetet ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
För obligatoriska moment gäller att: Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. (I enlighet med LiU-riktlinjerna http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
För samtliga examinationsmoment gäller att: Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. (I enlighet med LiU-riktlinjerna http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva.
Böcker
ISBN: 9789144441030
ISBN: 9144008880, 9789144008882
ISBN: 9789144067667
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
LAB1
TEN1
UPG1
|
Grunder i optimeringslära (bl.a. modellering, linjärprogrammering, närverksoptimering, dynamisk programmering) (A, E: TEN1, UPG1). Envariabelanalys samt grunder i statistik och sannolikhetslära (A, E: LAB1, TEN1, UPG1). |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
TEN1
UPG1
|
Grunder i logistik (A, E: TEN1), grunder inom produktions- och distributionsplanering (U, A, E: TEN1, UPG1), grunder i ekonomi (A, E: TEN1), grunder i ekonomi speciellt nuvärdeskalkylering med kapitalisering och/eller diskontering av kassaflöden (U, A, E: TEN1). |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
LAB1
TEN1
UPG1
|
Beslutsteori: beslutsmatriser, beslutsträd och beslutskriterier, beslut under osäkerhet, begränsad och perfekt information (I, U, A, E: TEN1). Investeringskalkylering: Kapitalvärdemetoden (nuvärdesmetoden), Internräntemetoden, Payback-metoden, Nuvärdeskvotmetoden, Annuitetsmetoden, (U, A, E: TEN1). Investeringskalkylering m.h.t. beslutskriterier, inflation och skatt (I, U, A, E: TEN1). Modeller för lagerstyrning och verksamhetsplanering: lagerstyrning, detaljplanering resursplanering, alternativa metoder för styrning av lager och partiformering (U, A, E: TEN1, UPG1). Lagerstyrning i försörjningskedjor, partiformning under bivillkor, varianter av ekonomisk orderkvantitet, kopplade lager, cyklisk planering, ledtidsreduktion genom överlappning och orderklyvning (I, U, A, E: TEN1, UPG1). Kömodeller: M/M/1. M/M/c (U, A, E: UPG1). Simuleringsmodeller: Monte-Carlo simulering och DES, Simulering av köer (U, A, E: LAB1). Projektplanering: precedens, projektplaneringsmodellerna CPM (U, A, E: TEN1) och PERT (I, U, A, E: TEN1). Projektplanering med stokastiska processtider och riskanalys (I, U, A, E: TEN1). |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
LAB1
TEN1
UPG1
|
Studenten övar sin analytiska förmåga och problemlösningsförmågan under arbetet med att ta sig an samtliga av ovan benämnda ämneskunskaper (U, A, E: LAB1, UPG1, TEN1). |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
X
|
Studenten har ett undersökande arbetssätt vid framförallt arbetet med Simuleringsmodeller och kömodeller (A). |
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
LAB1
TEN1
UPG1
|
Studenten tränas i att lokalisera och analysera orsak-verkans-samband i ett flertal olika logistiska miljöer. Exempelvis övas förmågan att se till hela försörjningskedjan som ett stort gigantiskt problem som kan brytas ned i mindre delar med enskilda lösningar. I stort mynnar detta ut i insikten att en beslutsfattare påverkas av sin omgivning och att denne genom olika beslut också kan påverka sin omgivning. (U, A, E: LAB1, UPG1, TEN1). |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
LAB1
TEN1
UPG1
|
Studenten övar sitt tänkande och utvecklar sitt lärande i nya problemområden och med nya analytiska verktyg och metoder. Examinationen prövar studentens förmåga att behärska dessa nya verktyg och metoder. (A, E: LAB1, UPG1, TEN1) |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
Förmågan att arbeta i grupp används genom att parvis genomföra laborationer och inlämningsuppgifter (A). |
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
Studenten använder sin förmåga att sammanställa analyser och dess resultat, skriftligt kommunicera genom inlämningsuppgifter, samt att göra sig förstådd genom skriftlig tentamen (A). |
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
X
|
TEN1
UPG1
|
Planering av tekniska system: Utifrån fiktiva företags villkor planeras dess verksamhet, och beslut tas, med genomslag i företagens affärsmässiga behov. (U, A, E: UPG1, TEN1). |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.