Examensarbete, 30 hp
Degree project - Master’s Thesis, 30 credits
TQXX30
Huvudområde
se beslutade huvudområdenUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 800 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6METH | Applied Ethology and Animal Biology, masterprogram | 3 (HT 2017) | 1, 2, 2 | -, -, - | Engelska | Ortsoberoende | O/V |
6MECO | Ecology and the Environment, masterprogram | 3 (HT 2017) | 1, 2, 2 | -, -, - | Engelska | Ortsoberoende | O/V |
Huvudområde
se beslutade huvudområdenUtbildningsnivå
GrundnivåKursen ges för
- Ecology and the Environment, masterprogram
- Applied Ethology and Animal Biology, masterprogram
- Industrial Engineering and Management, masterprogram
- Intelligent Transport Systems and Logistics, masterprogram
Särskild information
filosofie master, naturvetenskaplig master, teknologie master
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Tillträde till mastersprogram. Därtill krävs för tillträde till examensarbetet minst 60 högskolepoäng inom programmet varav 30 hp på avancerad nivå inom huvudområdet.
Auskultation får göras fr.o.m. programtermin 1 på masterprogrammet och bokförs tills registrering på exjobbet kan göras på kurskoden TEXMAS.
Examensarbetet är placerat i programplanens sista termin.
Lärandemål
Ämneskunskaper
Den studerande förväntas
- systematiskt kunna integrera sina kunskaper förvärvade under studietiden.
- visa väsentligt fördjupade metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom huvudområdet.
- kunna tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den.
Individuella och yrkesmässiga färdigheter
Den studerande förväntas visa förmåga att
- planera, genomföra och dokumentera ett självständigt arbete.
- formulera frågeställningar samt avgränsa dessa inom givna tidsramar.
- söka och värdera litteratur.
Arbeta i grupp och kommunicera
Den studerande förväntas
- redovisa ett självständigt arbete genom att professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt.
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt examensarbete av annan student.
CDIO vetenskaplighet
Den studerande förväntas
- kunna skapa, analysera och/eller utvärdera vetenskapliga frågeställningar i form av teorier eller metoder.
- göra bedömningar med hänsyn till tillämpliga etiska och samhälleliga villkor såsom ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling.
Kursinnehåll
Bestäms individuellt för varje student i samråd med examinator och handledare. Arbetet skall utföras inom huvudområdet för examen.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen utgörs av ett av självständigt arbete. För varje studerande/grupp av studenter utses en handledare och examinator.
Examination
AUSK | Tre auskultationer | 0.5 hp | D |
OPPO | Opposition | 1.5 hp | U, G |
UPG1 | Planeringsrapport, halvtidskontroll, skriftlig rapport, framläggning samt reflektionsdokument | 28 hp | U, G |
Den skriftliga redovisningen innebär manus färdigt för publicering ska föreligga samt ett individuellt reflektionsdokument över genomfört arbete.
Den studerande skall opponera på minst ett examensarbete.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
,Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 800 h
Kurslitteratur
Bestäms individuellt för varje student i samråd med examinator och handledareKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
AUSK | Tre auskultationer | 0.5 hp | D |
OPPO | Opposition | 1.5 hp | U, G |
UPG1 | Planeringsrapport, halvtidskontroll, skriftlig rapport, framläggning samt reflektionsdokument | 28 hp | U, G |
Den skriftliga redovisningen innebär manus färdigt för publicering ska föreligga samt ett individuellt reflektionsdokument över genomfört arbete.
Den studerande skall opponera på minst ett examensarbete.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.