Medier, kultur och kommunikation, 4 hp
Media, Culture and Communication, 4 credits
TRTE19
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Gary SvenssonStudierektor eller motsvarande
Gary SvenssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 32 hRekommenderad självstudietid: 75 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 3 (HT 2026) | 2 | 1 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1FKursen ges för
- Kandidatprogram i grafisk design och kommunikation
Rekommenderade förkunskaper
Visuell kultur och designhistoria
Lärandemål
Kursen belyser kommunikation som kulturellt och samhälleligt fenomen med fokus på den delen av kommunikation som kan beskrivas som medierad. Teorier om sambandet mellan samhälle och medier introduceras. Syftet med kursen är att ge den studerande en översikt men också specifika kunskaper om teoretiska perspektiv gällande medierad kommunikation, exempelvis konvergenskulturer och remediering.
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- översiktligt redogöra för aktuella teoretiska perspektiv gällande medierad kommunikation
- beskriva olika förhållningssätt till medierad kommunikation
- i tal och skrift föra ett resonemang och kritiskt reflektera kring medier i samhället
Kursinnehåll
- kommunikationsteorier
- samband mellan samhälle och medier
- teoretiska perspektiv på medierad kommunikation
Undervisnings- och arbetsformer
Under kursens gång bedrivs undervisning genom föreläsningar och seminarier där även gruppövningar, tillämpningsarbeten och studiebesök kan ingå.
Examination
HEM1 | Hemtentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Seminarier | 2 hp | U, G |
Delkurserna examineras separat genom hemskrivning och gruppuppgifter, samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKurslitteratur
Böcker
- Jansson, André, (2009) Kommunikation. 1. uppl. Malmö : Liber, 2009
ISBN: 9789147088973 - Jenkins, Henry, Sjöden, Per, (2012) Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar. 2. uppl. Göteborg : Daidalos, 2012
ISBN: 9789171733689 - Lindgren, Simon, (2009) Populärkultur : teorier, metoder och analyser. 2., [rev.] uppl. Stockholm : Liber, 2009
ISBN: 9789147089536
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HEM1 | Hemtentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Seminarier | 2 hp | U, G |
Delkurserna examineras separat genom hemskrivning och gruppuppgifter, samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
ISBN: 9789147088973
ISBN: 9789171733689
ISBN: 9789147089536
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
HEM1
UPG1
|
Visuell kommunikation / medierad kommunikation |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
HEM1
UPG1
|
vissa delar har tidigare arbetats med på TRTE17 |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
HEM1
UPG1
|
vissa delar har tidigare arbetats med på TRTE17 |
|
2.3 Systemtänkande |
|
|
X
|
HEM1
|
vissa delar har tidigare arbetats med på TRTE17 |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
HEM1
UPG1
|
vissa delar har tidigare arbetats med på TRTE17 |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
X
|
HEM1
UPG1
|
vissa delar har tidigare arbetats med på TRTE17 |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
vissa delar har tidigare arbetats med på TRTE17 |
||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
|
HEM1
UPG1
|
vissa delar har tidigare arbetats med på TRTE17 |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.