Analog elektronik, 8 hp
Analog Electronic Circuits, 8 credits
TSEI01
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jacob WiknerStudierektor eller motsvarande
Mikael OlofssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 60 hRekommenderad självstudietid: 153 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IDAT | Högskoleingenjör i datateknik (Inbyggda system) | 5 (HT 2020) | 2 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6IELK | Högskoleingenjör i elektronik | 3 (HT 2020) | 2 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i elektronik
- Högskoleingenjörsprogram i datateknik
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
KretsteoriLärandemål
Kursen avser att ge:
- kunskaper om komponenter och kretslösningar för analog elektronik
- grundläggande färdigheter i analys och konstruktion av analoga kretsar
- erfarenhet av analog simulering
- karakterisera ett analogt system med systemegenskaper
- konstruera förstärkare med hjälp av operationsförstärkare
- beräkna hur icke ideala egenskaper hos operationsförstärkare påverkar förstärkarkopplingar
- konstruera diskret uppbyggda förstärkare med hjälp av transistorer
- funktionsverifiera en konstruktion med analog simulering
- implementera konstruktionen
- använda del-linjära modeller
- presentera förstärkares frekvensegenskaper med Bodediagram
- bestämma förstärkares egenskaper med motkoppling
- beräkna en motkopplad förstärkares stabilitetsmarginal
- stabilisera en instabil förstärkare
Kursinnehåll
Halvledarteori, enkla transistorförstärkare, del-linjära modeller, frekvensegenskaper, Miller-effekt, in- och utimpedans samt distorsion. Flertransistorförstärkare, Bodediagram, återkoppling och stabilitet. Operationsförstärkarens egenskaper och realisering, differentialsteg, strömspeglar, drivsteg, common mode och differential voltage, CMRR, slew rate, råförstärkning, bandbredd, offsetspänning och biasströmmar. Grundläggande linjära och olinjära operationsförstärkarkopplingar. Effektförstärkare, termiska effekter, mottaktkoppling, komplementära och kvasikomplementära slutsteg. Integrerade effektförstärkare. Analogsimulering.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner samt laborationer.
Examination
LAB1 | En laborationskurs | 2 hp | U, G |
TEN1 | En skriftlig tentamen | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Datorstödd elektronikkonstruktion Analog konstruktion, fortsättningskurs
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska eller engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för systemteknikStudierektor eller motsvarande
Mikael OlofssonExaminator
Jacob WiknerKurshemsida och andra länkar
http://www.isy.liu.se/edu/kurs/TSEI01/Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 60 hRekommenderad självstudietid: 153 h
Kurslitteratur
Böcker
- Molin, Bengt, Analog elektronik.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | En laborationskurs | 2 hp | U, G |
TEN1 | En skriftlig tentamen | 6 hp | U, 3, 4, 5 |
Böcker
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Matematik |
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Kretsteori |
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
TEN1
|
Analog ektronik |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
LAB1
TEN1
|
Problemidentifiering och -formulering. Modellering. |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
|
Experimentell metodik |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
LAB1
|
Helhetstänkande |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
LAB1
TEN1
|
Kreativt tänkande |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
Grupparbete |
||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
|
|
Att modellera system och att säkerställa måluppfyllelse |
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
|
|
Konstruktionsprocessen |
||
4.5 Att realisera produkter och system |
X
|
|
|
Test, verifiering och validering. |
||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.