Batterisystem, 6 hp
Battery Systems, 6 credits
TSFS19
Huvudområde
Elektroteknik MaskinteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mattias KrysanderStudierektor eller motsvarande
Johan LöfbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 58 hRekommenderad självstudietid: 102 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaHuvudområde
Elektroteknik, MaskinteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i energi - miljö - management
- Civilingenjörsprogram i maskinteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Masterprogram i maskinteknik
Rekommenderade förkunskaper
Introduktionskurser i ellära, reglerteknik, matematisk programmering och sannolikhetslära.
Lärandemål
Ett övergripande mål är att kunna lösa systemtekniska problem för batterisystem. Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- Redogöra och utföra grundläggande beräkningar för batterisystems konstruktion, funktion, säkerhet och pålitlighet.
- Matematiskt modellera, parameterisera och simulera batterier.
- Implementera och utvärdera batteristyrningsfunktioner.
Kursinnehåll
- Introduktion av battericeller och batterisystem.
- Fysikaliska grunder för batteriets funktion, med fokus på li-jon-celler.
- Grundläggande egenskaper och karaktärisering av battericeller.
- Standardiserade celltester för prestandautvärdering.
- Matematisk modellering av celler med fokus på kretsekvivalenta modeller.
- Parameterisering av batterimodeller för anpassning till mätdata.
- Simulering av batterimodeller i vanliga driftsfall.
- Laddningsstrategier.
- Grundläggande funktioner för batteristyrsystem (BMS).
- Skattning av laddningsnivå (state-of-charge, SOC).
- Cellbalansering.
- Åldringsfenomen, batterihälsa och hållbarhet.
- Spännings- och effekt-begränsningar.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, lektioner, laborationer samt en skriftlig tentamen.
Examination
TEN1 | Skriftlig examination | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Ordinarie litteratur
Kompendier
- Linköpings universitet, Laborationskompendium
- Linköpings universitet, Lektionskompendium
Kompletterande litteratur
Böcker
- Gregory Plett, (2015) Battery Management Systems, Volume I: Battery Modeling Artech House
ISBN: 978-1-63081-023-8 - Gregory Plett, (2015) Battery Management Systems, Volume II: Equivalent-Circuit Methods Artech House
ISBN: 978-1-63081-027-6
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig examination | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Ordinarie litteratur
Kompendier
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 978-1-63081-023-8
ISBN: 978-1-63081-027-6
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Sannolikhetslära |
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Ellära, matematisk programmering |
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
Reglerteknik |
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
Systemtekniska metoder och verktyg för konstruktion av batteristyrsystem. |
|
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
Utvecklings- och forsknings-förberedande för batteristyrsystem. |
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
Omvandla kunskap till lösningar och implementationer. |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
|
Utforskande datorlaborationer |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
Systemtänkande genomsyrar batterisystem genom hierarkisk uppbyggnad av delsystem och kopplingen mellan hårdvara och mjukvara. |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
LAB1
|
Laborationer genomförs parvis. |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Kopplar kursinnehållet till bredare miljö- och samhälls-aspekter. |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
TEN1
LAB1
|
Dimensionering av batteripack. Implementation och test av batteristyrningsalgoritmer. |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.