Rättigheter och skyldigheter som student (inloggning krävs)
Linköpings universitets generella regelverk
Detta är en intern version som kan innehålla ofullständig eller ännu ej beslutad studieinformation.
Feldetektion och diagnos av tekniska system, 6 hp
Fault detection and diagnosis of technical systems, 6 credits
TSFS22
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Daniel JungStudierektor eller motsvarande
Johan LöfbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaVOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i maskinteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i informationsteknologi
- Civilingenjörsprogram i mjukvaruteknik
Rekommenderade förkunskaper
Reglerteknik, Sannolikhetslära
Lärandemål
Att ge både en teoretisk och en praktisk grund för hur man konstruerar automatiska system (diagnossystem) för detektering och isolering av fel i tekniska processer.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Utifrån en matematisk modell av en teknisk process tillämpa modellbaserade metoder för att analysera diagnosprestanda samt for att detektera och isolera fel.
- Baserat på historiska data från en teknisk process tillämpa datadrivna metoder för att detektera och klassificera fel.
Kursinnehåll
- Introduktion till feldiagnos, design av diagnossystem, exempel på industriella tillämpningar.
- Matematisk modellering för feldetektering och isolering av fel med hjälp av modeller, konsistensrelationer, analytisk redundans.
- Strukturella metoder for feldiagnos, bipartita grafer, modellering för strukturell analys, matchning, analys av strukturella diagnosegenskaper, algoritmer för att hitta överbestämda ekvationsmängder för residualgenerering.
- Linjär och olinjär residualgenerering, observatörer och Kalmanfilter för diagnos.
- Statistiska metoder för feldetektion.
- Felisolering, beslut med strukturerade hypotestester, minimal hitting set.
- Datadriven feldiagnos, anomalidetektion, klassificering.
- Hybrid feldiagnos som kombinerar modellbaserade och datadrivna diagnosmetoder.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Kompendier
- Mattias Nyberg och Erik Frisk, Model Based Diagnosis of Technical Processes
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
DAT1 | Datortentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Kompendier
Mattias Nyberg och Erik Frisk, Model Based Diagnosis of Technical Processes
Ladda ner
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
DAT1
|
analys, algebra, sannolikhetslära |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
DAT1
|
signaler och system, logik |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
LAB1
DAT1
|
Reglerteknik, fysikalisk modellering |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
feldiagnos, maskininlärning |
|
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
Information om aktuell forskning |
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Ingenjörsmässiga kompromisser vid design av diagnossystem |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Laborationer på verkliga data eller realistiska modeller. Jämföra olika metoder för feldiagnos |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
Genomgående synsätt vid design av diagnossystem |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
LAB1
DAT1
|
Eget arbete på lektioner och laborationer |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
Laborationer i grupp |
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
LAB1
|
Skriftliga labbrapporter |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Exempel på industriella tillämpningar |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Modellering, analys av diagnosegenskaper |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Design av diagnossystem |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
|
Implementation av algoritmer |
|
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
X
|
|
|
Laborationer med data från realistiska problemscenarier |
||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.