Rättigheter och skyldigheter som student (inloggning krävs)
Linköpings universitets generella regelverk
Detta är en intern version som kan innehålla ofullständig eller ännu ej beslutad studieinformation.
Sensorsystem, 6 hp
Sensor Array Systems, 6 credits
TSKS17
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaVOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursplanen är preliminär
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Masterprogram i Data Science and Information Engineering
- Civilingenjörsprogram i elektronikdesign
Rekommenderade förkunskaper
Linjär algebra, Sannolikhetslära, Signaler och system, Programmeringskunskaper
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- Förklara, beskriva eller sammanfatta grundläggande begrepp relaterade till sensorarray-system, inklusive principer för radarsystem och avancerade ämnen om MIMO-radar och SAR, och tekniker relaterade till array-signalbehandling.
- Kritiskt tänka, tolka och tillämpa begreppen relaterade till sensorarray-system på fiktiva eller verkliga problem och utföra relaterade beräkningar.
- Formulera originella algoritmiska lösningar för problem relaterade till kursinnehållet och implementera dessa i konventionellt programmeringsspråk samt kunna förklara och rapportera.
Kursinnehåll
Del I: Sensorsystem
- Introduktion till sensorsystem och tillämpningar
- Radarprinciper: konfigurationer, vågformer, mätningar och radarens räckviddsekvation
- Propagationseffekter, klotteregenskaper, målreflektivitet och fluktuerande modeller
- Radarsubsystem: antenner, sändare, mottagare, exciterare och signalprocessorer
- Radarmätningar: tidsfördröjning, räckviddsestimering, vinkelestimering och vinkel-Doppler-estimering
- Avancerade ämnen: MIMO-radar och syntetisk aperturradar (SAR)
Del II: Array Signalbehandling
- Översikt över vågfält och vågutbredning
- Rumsliga bearbetningstekniker: öppningar och arrays, beamforming, subspace-baserade metoder
- Adaptiva arraybehandlingstekniker
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, laborationer och lektioner.
Examination
TEN1 | Skriftlig salstentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationsmoment | 2 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för systemteknikKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig salstentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationsmoment | 2 hp | U, G |
Litteraturlistan är preliminär.
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
X
|
X
|
TEN1
|
Matematisk analys, linjär algebra, optimering, sannolikhetsteori |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
Programmeringskunskaper |
|
1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
Signaler och system |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
Förståelse för grunderna i vågutbredning, radarkoncept och -tekniker, radarsystem och signalbehandling för radaranläggningar. |
|
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
LAB1
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
TEN1
LAB1
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
X
|
TEN1
LAB1
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
LAB1
|
Skriftlig och muntlig examination av resultat från labbövningar. |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
TEN1
LAB1
|
Kurslitteratur, undervisning och examination sker på engelska. |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
X
|
LAB1
|
Design och utvärdering av mer praktiska aspekter av radarsystem |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
X
|
LAB1
|
Utveckling av laboratorieprojekt |
|
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
X
|
LAB1
|
Utveckling av laboratorieprojekt |
|
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
X
|
LAB1
|
Rapportering av laboratorieprojekt |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.