Civilingenjörsprogram i elektronik och systemdesign, 300 hp
Master of Science in Electronics and Systems Design, 300 credits
6CEDS
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
NorrköpingExamensbenämning
Civilingenjörsexamen - Elektronik och systemdesign
samt
Teknologie masterexamen med huvudområde Elektroteknik
Studietakt
HelfartSyfte
- Civilingenjörsprogrammet i elektronik och systemdesign (EDS) utbildar civilingenjörer som kan utveckla innovativa elektroniksystem med hård- och mjukvara, där elektrifiering och datorsystem är väsentliga komponenter.
- Utbildningen har ett tydligt fokus på avancerade kunskaper inom tillämpad elektroteknik, en kombination av hårdvara, mjukvara och systemkunskaper attraktiva för näringslivet.
- En civilingenjör i elektronik och systemdesign har förmåga att designa, utveckla och anpassa elektronik och elektroniksystemlösningar för att möta behoven i näringsliv, akademi och samhälle.
- En civilingenjör i elektronik och systemdesign har djup och bred kunskap om elektroniken bakom digitaliseringen och elektrifieringen av vår vardag och samhället i stort.
Mål
Efter genomgången utbildning förväntas en civilingenjör från programmet elektronik och systemdesign ha följande kunskaper och färdigheter:
Ämneskunskaper
EDS-ingenjören har en solid grund i matematik, naturvetenskap och teknik och kan, utgående från breda och djupa kunskaper inom dessa områden, strukturera, formulera och lösa komplexa tekniska problem såsom tillämpade elektronikproblem vanligt förekommande i elektronikindustrin inom konstruktion och produktutveckling.
Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
En EDS-ingenjör har en stark grund i matematik, vilket innefattar kunskaper i såväl grundläggande ämnen som analys, vektoranalys och linjär algebra som tillämpad transformteori, statistik och sannolikhetslära. EDS-ingenjören har solida kunskaper inom fysik och kan beskriva och modellera fenomen inom vågfysik, mekanik, elektromagnetism samt grundläggande kvantfysik och materialfysik. En EDS-ingenjör kan använda dessa kunskaper för att strukturera, abstrahera, modellera och simulera komplexa problem inom elektroteknik, elektronik samt reglerteknik.
Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen
En EDS-ingenjör har en bred teknisk kompetens med kunskaper och färdigheter inom elektroteknik och elektronik. Detta innebär att EDS-ingenjören har de kunskaper som behövs för att:
- kunna analysera och utveckla enkla tekniska system, göra relevanta beräkningar och utföra experimentella undersökningar
- med systematik kunna modellera, utforma, realisera och analysera konstruktioner inom såväl analog som digital elektronik
- kunna beskriva, strukturera, abstrahera och modellera tekniska problem med datavetenskapliga begrepp och modeller
Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
EDS-ingenjören behärskar elektronik utifrån en rad olika perspektiv: design, konstruktion, programmering, produktion, test, drift och återvinning. EDS-ingenjören har också goda färdigheter i att modellera och simulera tekniska och naturvetenskapliga problem. EDS-ingenjören uppnår således stort ämnesdjup inom elektronik med breddning mot en rad olika områden som reglerteknik, signalbehandling, programmering, modellbygge och simulering samt materialteknik. Detta innebär att EDS-ingenjören kan:
- beskriva, strukturera, abstrahera och modellera tekniska problem med datavetenskapliga begrepp och modeller. EDS-ingenjören har kunskaper och färdigheter i objektorienterad programutveckling samt programmering av processorer och system av processorer. EDS-ingenjören fokuserar på programspråk som används i elektronikindustrin.
- hantera de begrepp och matematiska modeller som krävs för att hantera linjära dynamiska system i samverkan med deterministiska signaler inom signalanalys, reglerteknik, modellering och simulering.
- använda begrepp, teorier och metoder från vågfysik, mekanik, elektromagnetism, optik, och grundläggande material- och halvledarfysik för att analysera och utveckla tekniska system inom elektroteknik och teknisk fysik. Detta innefattar också att kunna göra relevanta beräkningar och simuleringar samt att utföra experimentella undersökningar.
Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen
En EDS-ingenjör har fördjupade tekniska kunskaper inom ett eller flera av följande valda områden: elektronik, datorsystem, elektronik för elektrifiering, trådlösa kommunikationssystem samt elektroniksystem.
Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
EDS-ingenjören har kännedom om aktuella forsknings- och utvecklingsfrågor. I kurser på grundläggande nivå introduceras och berörs främst utvecklingsarbete. Erfarenheter och resultat från aktuell forskning ges främst betydelse på avancerad nivå inom olika ämnen beroende på vald specialisering.
Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
Analytiskt tänkande och problemlösning
EDS-ingenjören kan med stöd av verktyg och metoder från matematik, teknisk fysik och elektroteknik identifiera, formulera och modellera komplexa tekniska problem inom dessa områden. Detta innefattar att göra såväl kvalitativa som kvantitativa uppskattningar, göra relevanta antaganden och rimlighetsbedömningar samt beakta osäkerheter.
Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning
En EDS-ingenjör äger förmåga att tillägna sig ny kunskap genom att formulera hypoteser och utvärdera dessa genom experiment. Detta innefattar att formulera matematiska modeller, använda relevant utrustning och metodik för att utföra experiment eller motsvarande, analysera resultat med såväl matematiska verktyg som programverktyg samt redovisa resultatet. EDS-ingenjören har även förmågan att skaffa sig ny kunskap genom att söka relevant litteratur inom det aktuella området.
Systemtänkande
EDS-ingenjören har förmåga att använda systemtänkande för att modellera, analysera och utveckla tekniska system och processer. Detta innebär att kunna definiera systemgränser, göra abstraktioner, se såväl helheter som delsystem och beskriva samverkan mellan dessa samt göra prioriteringar av avvägningar.
Förhållningssätt, tänkande och lärande
En EDS-ingenjör visar initiativförmåga och har förmåga till ett självständigt, kreativt och kritiskt tänkande. Detta innefattar också självkännedom samt förmåga och vilja till personlig utveckling och livslångt lärande. EDS-ingenjören har också förmåga att planera sin tid och sina resurser.
Etik, likabehandling och ansvarstagande
EDS-ingenjören kännetecknas av ansvarstagande, pålitlighet och professionellt uppträdande. Detta innefattar även att vara medveten i sin karriärplanering och hålla sig informerad om professionens utveckling.
Förmåga att arbeta i grupp och att kommunicera
Arbete i grupp
En EDS-ingenjör har god förmåga att samverka med andra personer vid utveckling av ny teknik. Detta innefattar att han/hon
- har kunskap om vilka olika roller som finns i en (projekt-) grupp
- känner till hur dessa roller samverkar, vad som kännetecknar en ”effektiv” grupp
- därigenom äger förmåga att sätta samman olika roller på ett ändamålsenligt sätt
- har förmåga att agera och ta ansvar i olika roller i en sådan grupp
Kommunikation
EDS-ingenjören ska kunna:
- kommunicera skriftligt och muntligt med såväl tekniska experter inom det egna fältet som till en bredare publik
- lägga upp en kommunikationsstrategi utifrån projektets mål
- presentera projektresultat på ett professionellt, tydligt och förtroendeingivande sätt
Kommunikation på främmande språk
EDS-ingenjören skall på engelska kunna läsa texter inom det egna teknikområdet samt kunna presentera projektresultat såväl skriftligt som muntligt.
Planering, utveckling, realisering och drift av tekniska produkter och system med hänsyn till affärsmässiga och samhälleliga behov och krav
EDS-ingenjören kan initiera, planera, leda och utvärdera tekniska utvecklingsprojekt. Detta säkerställs med ett stråk av kurser genom utbildningen där gruppdynamik, projektledning och ledarskap behandlas. Undervisningen sker även delvis i projektform.
Samhälleliga villkor inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
En EDS-ingenjör har perspektiv på teknikens betydelse och sin egen roll som ingenjör i samhället, både nationellt och globalt, med avseende på ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling. En EDS-ingenjör beaktar samhällets regelverk och har kännedom om historiskt och kulturellt sammanhang avseende aktuella frågor i ett globalt perspektiv.
Företags- och affärsmässiga villkor
EDS-ingenjören har insikter i de affärsmässiga och företagsmässiga villkoren för utveckling och införande av ny teknik.
Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system
EDS-ingenjören har kunskap och färdighet i att
- utifrån givna krav specificera hela och ingående delar av system
- medverka i och snabbt förstå industrins egna processer
- modellera produkter och system samt utvärdera dessa.
Att konstruera produkter och system
En EDS-ingenjör har, inom sitt teknikområde, generella kunskaper om lämpliga utvecklingsprocesser för olika typer av konstruktioner och system och kan snabbt sätta sig in i industrins olika specifika utvecklingsprocesser. EDS-ingenjören har stor färdighet i att tillämpa kunskaperna från sin teknikspecialitet vid utvecklingsarbete.
Att realisera produkter och system
En EDS-ingenjör känner till utformning och ledning av realiseringsprocessen test, verifiering och validering.
Att ta i drift och använda produkter och system
EDS-ingenjören har kännedom om utformning, optimering, idrifttagande och underhåll samt avveckling av avancerade tekniska system.
Innehåll
Under de inledande terminerna av utbildningen läggs grunder inom matematik, fysik, elektronik och programmering. I ämnesområdet elektronik innebär det introduktion till elektronik och elektrifiering, analog elektronik, digital elektronik, mikrodatorer inklusive hårdvarunära programmering, och reglerteknik. Elektronik studeras ur perspektiv som funktionalitet, producerbarhet och användaranpassning, där en återkommande faktor är elektronikens centrala roll som möjliggörare och värdeskapare. Kunskaper i matematik och fysik används för att kunna beräkna, modellera och simulera ingående komponenter, delsystem såväl som helheten i verkliga system.
Ett grundtema i utbildningen är kopplingen mellan konstruktion, produktutveckling och produktion, och i den obligatoriska kandidatprojektkursen i termin 6 får studenterna testa sina färdigheter att designa och bygga elektroniksystem i ett programöverskridande projektarbete.
Utbildningen ger en stark bas inom ämnesområdet elektroteknik, i synnerhet tillämpad elektronik. Fördjupning sker inom tre profiler på masternivå i årskurs 4 och 5.
I programmet ingår ett flertal projektkurser som ger en god träning i ingenjörsarbete. Andra viktiga inslag i utbildningen är projektledning och projektarbete, och moment som ger en insikt i sambandet mellan den tekniska utvecklingen och människans livsbetingelser.
Profiler
- En masterprofil omfattar 36 hp och består av obligatoriska och valbara kurser. Huvudområde är elektroteknik.
- Masterprofilerna påbörjas termin 7.
- Undantagsvis kan någon enstaka kurs efter beslut av programnämnden få bytas ut, se särskilda regler för masterprofilerna.
- Examensbeviset anger namnet på masterprofilen som inriktning.
Inom utbildningsprogrammet för elektronik och systemdesign (EDS) erbjuds följande masterprofiler inom huvudområdet elektroteknik:
- Elektrifiering
- Datorsystem
- Elektroniksystem
Kurskrav för dessa masterprofiler
- Elektrifiering
Profilens obligatoriska och valbara kurser framgår av programplanen. Bland de valbara kurserna ska minst 24 hp väljas.
- Datorsystem
Profilens obligatoriska och valbara kurser framgår av programplanen. Bland de valbara kurserna ska minst 24 hp väljas.
- Elektroniksystem
Profilens obligatoriska och valbara kurser framgår av programplanen. Bland de valbara kurserna ska minst 24 hp väljas.
Individuell profil
Det finns möjlighet att läsa kurser efter en individuell masterprofil. Individuell masterprofil upprättas i samråd med studievägledningen och beslut fattas av programnämnden efter ansökan. Ansökan om att få följa individuell masterprofil skall vara välmotiverad. Individuell masterprofil i samband med utlandsstudier upprättas i samråd med utbildningsledaren.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen är campusförlagd och huvuddelen av de obligatoriska kurserna under de tre första åren på programmet samläses med övriga civilingenjörsprogram vid campus Norrköping.
För utbildningen gäller att:
- termin 1–6 utgörs mestadels av obligatoriska kurser
- den studerande fr o m termin 7 följer en masterprofil
- kurser som är obligatoriska för masterprofilen anges i programplanen
- utöver obligatoriska kurser ska ett antal valbara kurser läsas för att uppfylla examensfordringarna.
I programmet ingår moment av gruppdynamik, styrning och ledning av projekt integrerade i utvalda kurser.
I programplanen anges vilka kurser som är obligatoriska (o), valbara (v) eller frivilliga (f) i respektive termin. Andra kurser kan efter beslut av programnämnden räknas som valbara. Frivilliga kurser får läsas, men ej räknas med i de 300 hp som krävs för examen. Kurser som överlappar varandra innehållsmässigt får ej ingå i examen samtidigt.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Fysik 2
samt
Kemi 1
samt
Matematik 4 eller Matematik E
Alternativt
Grundläggande behörighet på grundnivå samt Fysik nivå 2, Kemi nivå 1, Matematik fortsättning nivå 2
Tillträdeskrav till högre termin eller kurser
För att den studerande ska kunna tillgodogöra sig fortsatta studier på de senare terminerna gäller följande:
- För tillträde till kandidatprojektkursen, se förkunskapskrav i kursplanen.
- För tillträde till kurs på termin 7 krävs minst 150 hp inom programmets första 6 terminer senast den första augusti. De studenter som inte uppfyller kraven ska göra en individuell plan hos studievägledaren. I första hand ska de icke avklarade kurserna från termin 1-6 inplaneras. Planering ska ske enligt programnämndens riktlinjer.
- För tillträde till examensarbetet på masternivå, se förkunskapskrav i kursplanen.
Självständigt arbete (examensarbete)
Examensarbete på kandidatnivå (kandidatprojekt) utförs under termin 6. Huvudområde för kandidatexamen är elektroteknik.
Examensarbete på masternivå utförs under termin 10 och utgör det avslutande momentet på utbildningen. Tillåtna huvudområden för masterexamen i samband med civilingenjörsexamen i elektronik och systemdesign är elektroteknik.
För tillträde till examensarbete, se Tillträdeskrav till högre termin eller kurser.
Examenskrav
För att uppfylla krav för civilingenjörsexamen i elektronik och systemdesign 300 hp, skall studenten med godkänt resultat, ha fullgjort:
- samtliga obligatoriska kurser på programmet
- en masterprofil med tillhörande obligatoriska och valbara kurser
- valbara kurser i programplanen så att kravet på 300 hp uppnås
- minst 90 hp på avancerad nivå, inklusive examensarbete (30 hp) varav 60 hp (kurser + examensarbete) inom huvudområdet elektroteknik
- ett examensarbete omfattande 30 hp på avancerad nivå eller motsvarande examinerat vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet
- minst 45 hp sammantaget från kurser på grundnivå (G1, G2) och avancerad nivå (A) i matematik/tillämpning inom matematik, se fastställd förteckning över kurser med tillämpning inom matematik. Detta krav uppfylls med obligatoriska kurser på programmet.
Särskilda kurskrav
För att uppfylla målen under rubriken (se ovan):
- Samhälleliga villkor inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling (MTS) skall minst 6 hp vara godkända av följande kurser;
- TKMJ24 Miljöteknik
- TKMJ15 Miljömanagement
- TGTU94 Teknik och etik
- TGTU49 Teknikhistoria
- TFYA85 Alternativa energikällor och deras tillämpningar
- TRTE21 Kemi för rening och återvinning
- Företags- och affärsmässiga villkor skall minst 6 hp vara godkända av följande kurser;
- TEIE53 Industriell ekonomi
- TEIO94 Entreprenörskap och idéutveckling
- TEIO94 och TEIO05 får ej samtidigt räknas med i examen.
Maximalt kan 18hp av kurser utanför programplanen, inom språk, ekonomi, ledarskap eller annat område relevant för utbildningen, räknas med i examen.
Examensbenämning på svenska
Civilingenjörsexamen - Elektronik och systemdesign
samt
Teknologie masterexamen med huvudområde Elektroteknik
Examensbenämning på engelska
Degree of Master of Science in Engineering - Electronics and Systems Design
and
Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Electrical Engineering
Särskild information
Vissa forskarutbildningskurser är öppna för teknologer. Kontakta forskarstudierektor på resp institution. För att få räkna med en sådan kurs i civilingenjörsexamen lämnas en ansökan in till programnämnden som beslutar om kursen är lämplig och som också fastställer kursplan och poängsätter kursen.
Övriga föreskrifter
Se fliken Generella bestämmelser avseende behörighet, antagning, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till senare del av utbildningsprogram.
Avsteg från utbildningsplan
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2026
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 0 | ||||||
| TNA001 | Matematisk grundkurs | 6* | G1N | - | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TND012 | Programmering grk | 6* | G1N | - | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 1 | ||||||
| TNA001 | Matematisk grundkurs | 6* | G1N | 3/4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TND012 | Programmering grk | 6* | G1N | 1 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TNE108 | Introduktion till elektronik och elektrifiering | 12* | G1N | 2 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TNA002 | Linjär algebra | 6 | G1F | 2/4 | O |
|
| TNE108 | Introduktion till elektronik och elektrifiering | 12* | G1N | 2 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
Termin 2 VT 2027
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TNA003 | Analys I | 6 | G1F | 2 | O |
|
| TNA011 | Tillämpad matematik med AI | 6* | G1F | 4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TNE109 | Digital elektronik | 6 | G1N | 3 | O |
|
| Period 2 | ||||||
| TNA004 | Analys II | 6 | G1F | 2 | O |
|
| TNA011 | Tillämpad matematik med AI | 6* | G1F | 4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TNGE20 | Analog elektronik 1 | 6 | G1F | 1 | O |
|
Termin 3 HT 2027
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TNA006 | Analys III | 6 | G1F | 3 | O |
|
| TNE043 | Mekanik och vågfysik | 6 | G2F | 1 | O |
|
| TNGE25 | Analog elektronik 2 | 6* | G2F | 2 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TNA007 | Vektoranalys | 6 | G2F | 4 | O |
|
| TNE097 | Mikrodatorsystem | 6 | G2F | 3 | O |
|
| TNGE25 | Analog elektronik 2 | 6* | G2F | 1 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
Kursplan
För varje kurs ska en kursplan finnas. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som krävs för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av programkurser görs enligt beslutad blockindelning för respektive kurs. Fristående kurser kan schemaläggas på andra tider.
Avbrott och avanmälan på kurs
Enligt beslut vid Linköpings universitet skall avbrott i studier registreras i Ladok, se Riktlinjer och rutiner för bekräftelse av deltagande i utbildning med mera på grund- och avancerad nivå, Dnr LiU-2020-02256 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/764582). Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att detta kan noteras i Ladok. Avanmälan eller avbrott från kurs görs via webbformulär Blanketter och formulär
Inställd kurs eller avvikelse från kursplanen
Kurser med få deltagare (< 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av dekan. För fristående kurser måste inställande av kurs ske innan studenter har antagits på kursen (i enlighet med LiUs antagningsordning Dnr LiU-2022-01200, https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622645).
Riktlinjer rörande examination och examinator
Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet Dnr LiU-2023-00379, (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning, Dnr LiU-2022-04445 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer.
Examination
Principer för tentamina
Skriftlig och muntlig tentamen samt digital salstentamen och datortentamen ges minst tre gånger per år; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i januari
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i mars och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
För kurser som ges vartannat år ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen och/eller inställandet av kursen.
När en kurs, eller ett tentamensmoment (TEN, DIT, DAT, MUN), ges för sista gången ska ordinarie tentamen och två omtentamina erbjudas. Därefter fasas examinationen ut under en avvecklingsperiod med tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs under det följande läsåret. Undantaget är kurser som gavs i perioden HT1, där de tre examinationstillfällena blir januari, mars och augusti. Om ingen ersättningskurs finns ges tre tentamina i omtentamensperioder under det följande läsåret. Annan placering beslutas av programnämnden. I samtliga fall ges dessutom tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat. Totalt erbjuds alltså 6 omtentamenstillfällen, varav 2 ordinarie omtentamenstillfällen. I tentaanmälningssystemet markeras tentamina som ges för näst sista respektive sista gången.
Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
För fristående kurser med tentamensmoment som inte följer blockplacering kan andra tider förekomma.
Omprov övriga examinerande moment
För riktlinjer för omprov vid andra examinerande moment än skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina hänvisas till de generella LiU-riktlinjerna för examination och examinator, Dnr LiU-2023-00379 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Även andra examinationsmoment ska principmässigt hanteras på samma sätt som ett tentamensmoment när de ges för sista gången. Dock kan tidpunkterna för examinationen variera utifrån momentets karaktär jämfört med tentamenstiderna.
Nedlagd kurs
För Beslut om Rutiner för administration vid avveckling av utbildningsprogram, fristående kurser och kurser inom program, se Dnr LiU-2021-04782 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/1156410). Efter beslut om nedläggning och efter avvecklingsperiodens slut hänvisas studenterna till ersättande kurs (eller motsvarande) enligt information i kursplan eller utbildningsplan. Om en student har godkänt i något/några delmoment (men inte alla) i en avvecklad programkurs och det finns en åtminstone delvis ersättande kurs så kan en bedömning om eventuellt tillgodoräknande ske. Vid eventuella frågor om tillgodoräkning av del av kurs kontakta studievägledare.
Anmälan till tentamen
För deltagande i skriftlig tentamen, digital salstentamen och datortentamen är anmälan obligatorisk, se beslut i regelsamlingen Dnr LiU-2020-04559 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682). En oanmäld student kan således inte erbjudas plats. Anmälan till tentamen är öppen 30 kalenderdagar före provdatum och stänger 10 kalenderdagar innan provdatum om inget annat anges. Anmälan görs av studenten i Studentportalen eller via LiU-appen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post.
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen, Dnr LiU-2020-04559 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682).
Plussning
Vid Tekniska fakulteten vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyad examination (s.k. plussning) för högre betyg på skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina, dvs samtliga provmoment med modulkod TEN, DIT och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Plussning är ej möjlig på kurser som ingår i utfärdad examen.
Betyg och examinationsformer
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas.
- Kurser med skriftlig tentamen och digital salstentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment och modulkoder
Nedan anges vad som gäller för de examinationsmoment med tillhörande modulkod som tillämpas vid Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet.
- Skriftlig tentamen (TEN) och digital salstentamen (DIT) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), digital kontrollskrivning (DIK), muntlig tentamen (MUN), datortentamen i datorsal (DAT), uppgift (UPG), hemtentamen (HEM), digital kontrollskrivning i datorsal (DAK).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktivt deltagande som basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) inom examensarbetet ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Allmänt gäller att:
- Obligatoriska kursmoment skall vara poängsatta och ges en modulkod.
- Examinationsmoment som ej är poängsatt får ej vara obligatoriskt. Det är frivilligt att delta på dessa moment och information om det samt tillhörande villkor skall tydligt framgå i den beskrivande texten.
- För kurser med flera examinationsmoment med graderad betygsskala skall det anges hur slutbetyg på kursen vägs samman.
För obligatoriska moment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr
LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
För möjlighet till anpassade examinationsmoment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
- Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
- Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Rapportering av examinationsresultat
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Detta sker genom referenser eller citat med angivande av källa. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se Fusk och plagiat.
Linköpings universitet har även tagit fram en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildningen (Dnr LiU-2023-02660). Som student förväntas du alltid ta reda på vad som gäller för respektive kurs (inklusive examensarbetet). Generellt gäller tydlighet för var och hur generativ AI har använts.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall.
Kandidatprojekt (ingående i civilingenjörsprogrammens termin 6)
Allmänna bestämmelser
I samtliga civilingenjörsutbildningar förutom Industriell ekonomi – internationell och Teknisk fysik och elektroteknik – internationell ingår sedan 2014 ett obligatoriskt kandidatprojekt, som också kan utgöra examensarbete för teknologie kandidatexamen. Under programtermin 6 på respektive program ges en eller flera särskilda kurser som utgör kandidatprojektet och vars kursplaner innehåller kursspecifika bestämmelser som kompletteras med gemensamma bestämmelser nedan.
Mål
Kandidatprojektet ska bidra till att generella och programspecifika mål för civilingenjörsexamen uppnås. I respektive kursplan anges specifika lärandemål men kandidatprojektet innefattar även följande lärandemål som är gemensamma för samtliga kandidatprojektskurser vid tekniska fakulteten vid LiU:
- Ämneskunskaper
Efter genomfört kandidatprojekt förväntas den studerande kunna- systematiskt integrera sina kunskaper förvärvade under studietiden
- tillämpa metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom huvudområdet
- tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
- Individuella och yrkesmässiga färdigheter
Efter genomfört kandidatprojekt förväntas den studerande visa förmåga att- formulera frågeställningar samt avgränsa inom givna tidsramar
- söka och värdera vetenskaplig litteratur
- Arbeta i grupp och kommunicera
Efter genomfört kandidatprojekt förväntas den studerande visa förmåga att- planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete i form av ett projekt i grupp.
- professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt självständigt arbete
- Ingenjörsmässighet
Efter genomfört kandidatprojekt förväntas den studerande kunna- skapa, analysera och/eller utvärdera tekniska lösningar
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Kandidatprojekt under utlandsstudier
I samband med utlandsstudier görs en individuell planering tillsammans med utbildningsledare av hur kravet på kandidatprojekt på civilingenjörsprogrammet skall uppfyllas.
Påbörjande av kandidatprojekt
För att få påbörja kandidatprojektet ska följande krav vara uppfyllda:
- Den studerande skall ha minst 90hp godkänt i kurser inom programtermin 1-4 (frivilliga kurser inräknas ej). Detta krav ska vara uppfyllt senast 3 veckor in i läsperiod 2 höstterminen före kandidatprojektet skall utföras
- Den studerande skall ha slutfört de specifika ämneskurser som anges i kursplanen för respektive kandidatprojektkurs. Detta krav ska vara uppfyllt senast 3 veckor in i läsperiod 2 höstterminen före kandidatprojektet skall utföras
Vid bedömning av uppfyllande av kraven ska individuella beslut, fattade t.ex. i samband med antagning till senare del av programmet, beaktas.
Anmälan till kandidatprojektet görs under kursanmälningsperioden 1-10 oktober hösten före kandidatprojektet skall utföras.
Examination
Examinator för kandidatprojekt ska ansvara för att examinationen sker i enlighet med kursplanen och i tillämpliga delar utföra de uppgifter som gäller för examinator för examensarbeten.
Kandidatprojektets skriftliga rapport motsvarar ett examensarbete för en kandidatexamen. Det innebär att den ska hanteras på motsvarande sätt avseende publicering om inte särskilda skäl föreligger.
Rapporten ska utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska likaså framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder idéer, data etc. från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapport etc. (ibland kallat självplagiering). Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
I de fall flera studerande genomför kandidatprojektet tillsammans ska vars och ens bidrag till arbetet redovisas. Arbetets omfattning ska för respektive student motsvara ett individuellt arbete. Examinator ska säkerställa att respektive studerande har bidragit på ett tillfredsställande sätt till arbetet, och uppfyller de krav som ställs för att bli godkänd på kandidatprojektet.