Kandidatprogram i biologi, 180 hp
Bachelor's Programme in Biology, 180 credits
6KBIO
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
LinköpingExamensbenämning
Naturvetenskaplig kandidatexamen med huvudområde Biologi
Studietakt
HelfartSyfte
Kandidatprogrammet i biologi syftar till att ge studenterna de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för yrkesverksamhet inom biologiområdet eller för studier i biologi på avancerad nivå. Utbildningsprogrammet svarar mot behov från universitet, näringsliv och samhället i övrigt, främst nationellt men även internationellt. En student från kandidatprogrammet i biologi ska:
- vara väl förberedd för fortsatta studier på avancerad nivå men också fungera väl på arbetsmarknaden såväl nationellt som internationellt
- kunna bidra till en hållbar utveckling av samhället
- vara väl förberedd för naturvetenskaplig kommunikation med skilda målgrupper.
Mål
Ämneskunskaper
Studenter från kandidatprogrammet i biologi ska uppvisa förståelse för de centrala begreppen inom ämnesområdet biologi och kunna strukturera, formulera och lösa problem inom området. Fokus ligger på frågeställningar där den utexaminerade ska kunna visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar. De utexaminerade ska även ha viss kännedom om aktuell forskning inom delar av området.
Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen
Studenter från programmet i biologi ska ha en grundläggande förståelse för centrala begrepp och mekanismer inom biologin. Studenter från programmet kan undersöka biologiska frågeställningar med vetenskaplig metodik och tillämpa ett urval av matematiska modeller av levande system för att beskriva dessa.
Den utexaminerade studenten har förmåga att:
- tillämpa kunskaper om evolutionen av livets mekanismer, såväl för växter som för djur.
- använda kunskaper om hur genetisk information lagras och överförs för att förutse och utvärdera skeenden i biologiska system.
- beskriva orsaker till och konsekvenser av individuell variation hos organismer.
- redogöra för flöden och omvandlingar av energi och materia inom celler.
- använda grundläggande kunskaper om kemi för att generera förutsägelser om biomolekyler och biologiska system.
Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något/några naturvetenskapliga ämnen
På fördjupad nivå kan studenter från programmet:
- analysera data och utvärdera resultat från experiment och observationsstudier av biologiska system och kritiskt värdera kunskap och utsagor om biologiska sammanhang.
- tillämpa matematiska modeller av levande system av olika komplexitetsnivå för att beskriva och förstå dessa.
- tillämpa koncept och dra nytta av tekniker från andra vetenskaper för att tolka biologiska fenomen.
Mer specifikt kan studenter från programmet:
- använda kunskaper om hur genetisk information avläses och uttrycks för att förutse och utvärdera skeenden i biologiska system.
- beskriva orsaker till och konsekvenser av individuell variation hos organismer med avseende på beteende.
- redogöra för flöden och omvandlingar av energi och materia inom ekosystem.
- beskriva hur delarna i olika typer av biologiska system interagerar på olika funktionella skalor och nivåer.
Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
Genom att utbildningen genomförs i nära samverkan med starka forskningsmiljöer har biologer god kännedom om aktuella forsknings- och utvecklingsfrågeställningar inom flera av områdena etologi, evolution, genetik, naturvårdsbiologi och landskapsekologi. Studenter från programmet kan:
- leta upp, värdera och tillgodogöra sig relevant vetenskaplig primärlitteratur, i synnerhet inom områdena genetik, ekologi, etologi och fysiologi.
- planera och genomföra en forskningsstudie inom till exempel genetik, ekologi, etologi eller fysiologi.
Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
Studenter från kandidatprogrammet i biologi besitter de individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt som krävs för att kunna söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt kunna kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer relaterade till ämnet.
Studenter från programmet har även förmåga att ta initiativ och vid behov tillägna sig ny kunskap. De utexaminerade har förmåga att ta ansvar för sin egen roll i sitt arbete eller under sina fortsatta studier med avseende på yrkesetik, ansvar och pålitlighet. Dessutom kan de göra relevanta bedömningar inom sitt område med hänsyn tagen till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera
Studenter från programmet kan samverka med andra personer. Detta innebär förmåga att på ett aktivt sätt medverka till ett väl fungerande arbete i gruppen med tydliga roller och fördelning av ansvar och uppgifter. De utexaminerade kan även initiera, planera, och utvärdera ett projektarbete.
Studenter från programmet har goda färdigheter i att kommunicera biologiska koncept, tolkningar och slutsatser till skilda målgrupper, både muntligt och skriftligt. Detta innebär att kunna presentera information, problem och lösningar på ett strukturerat sätt och med relevanta tekniska hjälpmedel. Studenterna ska också kunna tillgodogöra sig facklitteratur och förstå facktermer på engelska.
Planering, utveckling, och realisering av forsknings- och utvecklingsprojekt med hänsyn till ekonomiska och samhälleliga behov och krav
Studenter från programmet ska ha kännedom om naturvetarens och naturvetenskapens roll i samhället. Speciellt ska den utexaminerade ha kännedom om naturvetenskapens roll i utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Studenter från programmet ska vidare vara introducerade i hur ett forskningsprojekt planeras, genomförs och redovisas.
Innehåll
Inom kandidatprogrammet i biologi läses grundläggande kurser inom alla biologins områden. Under den första terminen läses kurser i kemi och biologi. Under termin 2, 3 och 4 läses kurser inom biologins olika delområden, dvs genetik, cellbiologi, mikrobiologi, zoologi, botanik, ekologi och etologi. Parallellt med biologikurserna läses kurser i vetenskaplig metodik, analys, kommunikation, statistik och hållbarhet. I dessa kurser ingår moment som kritiskt tänkande, problemlösningsstrategier, muntlig och skriftlig kommunikation, presentationsteknik och informationssökning.
Under det tredje året profilerar sig studenten genom att läsa fördjupningskurser inom etologi, miljö- och naturvård, biomedicin, fysiologi eller biokemi samt genom ett examensarbete. Programmet ger en bra grund både för vidare studier på avancerad nivå inom ämnet och för ett arbete redan efter kandidatexamen.
Undervisnings- och arbetsformer
Kandidatprogrammet i biologi omfattar tre års studier och ger en naturvetenskaplig kandidatexamen i biologi.
Under de två första åren kombineras grundläggande biologikurser inom biologins delområden med kemi, vetenskaplig metodik och statistik. De allra flesta kurserna dessa år är obligatoriska. Under det tredje året är kursutbudet till största delen valbart. Vilka kurser som är obligatoriska respektive valbara framgår av programplanen. Andra kurser kan efter beslut av programnämnden räknas som valbara. Dessa valbara kurser ska vara relevanta för programmets inriktning.
Utbildningen är campusförlagd och de flesta kurserna är organiserade så att innehållet behandlas vid föreläsningar, seminarier, laborationer och fältstudier. I många kurser inom programmet ingår omfattande arbeten som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt. Deltagandet i föreläsningar/lektioner och räkneövningar är i de flesta fall frivilligt medan laborationer, laborationsgenomgångar och anordnade seminarier är obligatoriska. Vissa moment, speciellt laborationer, kan schemaläggas under kvällstid. Kurslitteraturen är ofta på engelska och vissa kurser ges på engelska. Utbildningen avslutas med ett examensarbete om minst 15 hp.
Kurser kan innehålla obligatoriska moment som medför kostnader för studenten.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Biologi 2
samt
Fysik 1a eller 1b1 och 1b2
samt
Kemi 1
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik D
Alternativt
Grundläggande behörighet på grundnivå samt Biologi nivå 2, Fysik nivå 1b, Kemi nivå 1, Matematik fortsättning nivå 1b/nivå 1c
Tillträdeskrav till högre termin eller kurser
För tillträde till examensarbetet krävs minst 135 högskolepoäng inom programmet.
Självständigt arbete (examensarbete)
Examensarbetet utgör det avslutande momentet på utbildningen, och avser att visa att den studerande besitter förmåga att tillämpa sina under studietiden förvärvade kunskaper och att självständigt eller tillsammans med annan studerande behandla förelagd uppgift omfattande 16 hp. Egen opposition och närvaro vid minst två ytterligare presentationer av examensarbeten skall också genomföras. Om möjlighet finns att lägga fram sitt examensarbete vid det arrangerade tillfället i slutet av vårterminen i åk 3 ska studenten närvara vid alla framläggningar inom huvudområdet och då bortses från kravet i regelverket att auskultationerna ska vara genomförda före egen framläggning och opposition. Huvudområde för kandidatexamen är biologi.
För tillträde till examensarbete, se Tillträdeskrav till högre termin eller kurser.
Examenskrav
Examenskraven är:
- godkänt resultat på alla obligatoriska kurser
- godkänt resultat på valbara kurser samt examensarbete så att kravet på 180 hp uppfylls
- 90 hp med successiv fördjupning inom huvudområdet varav 15hp på G2-nivå utöver examensarbete på G2-nivå
- examensarbete omfattande minst 15 hp på G2-nivå eller motsvarande examinerat vid tekniska fakulteten vid Linköpings universitet.
En kurs som innehållsmässigt överlappar en annan kurs kan inte räknas med i examen. Om kurser delvis överlappar varandra kan del av kurs få räknas in. Beslut i dessa fall tas av programnämnden.
För studier inom tekniska fakultetens utbytesprogram görs en helhetsbedömning att motsvarande nivå uppnåtts. Detta innebär inga specifika kurskrav, men kurserna skall läsas i linje med programmets inriktning.
Examensbenämning på svenska
Naturvetenskaplig kandidatexamen med huvudområde Biologi
Examensbenämning på engelska
Degree of Bachelor of Science with a major in Biology
Övriga föreskrifter
Se fliken Generella bestämmelser avseende behörighet, antagning, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till senare del av utbildningsprogram.
Avsteg från utbildningsplan
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2026
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 0 | ||||||
| NBIA26 | Evolution | 6* | G1N | - | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| NKEA02 | Allmän kemi 1 | 6* | G1N | - | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 1 | ||||||
| NBIA26 | Evolution | 6* | G1N | 3/4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| NKEA02 | Allmän kemi 1 | 6* | G1N | 1/2 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| NKEA33 | Allmän kemi 2 | 3 | G1F | 1/2 | O |
|
| Period 2 | ||||||
| NBIA27 | Zoomorfologi | 6 | G1N | 3 | O |
|
| NKEA07 | Organisk kemi, grundkurs | 3 | G1F | 1 | O |
|
| NKEA08 | Biokemi 1 | 6 | G1F | 2/4 | O |
|
Termin 2 VT 2027
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| NBIA24 | Genetik | 6 | G1F | 2/3 | O |
|
| NBIA25 | Cellbiologi | 6 | G1F | 1/3 | O |
|
| NBIB46 | Projektkurs inom hållbar utveckling | 6* | G1N | 4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TGTU96 | Hållbar studiesituation | 2* | G1N | - | F |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| NBIA23 | Mikrobiologi | 6 | G1F | 1/3 | O |
|
| NBIB46 | Projektkurs inom hållbar utveckling | 6* | G1N | 4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| NBIB47 | Botanik: växternas systematik och funktioner | 6 | G1F | 1/2 | O |
|
| TGTU96 | Hållbar studiesituation | 2* | G1N | - | F |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
Termin 3 HT 2027
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| NBIB41 | Ekologi | 6 | G1F | 1/2/3 | O |
|
| NBIB48 | Botanik: alger, svampar och fotosyntesens biologi | 6 | G1F | 1/2/3 | O |
|
| TTII01 | Vetenskaplig kommunikation | 4* | G1F | 4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| NBIB29 | Fysiologiska principer | 6 | G1F | 1/3 | O |
|
| NBIB49 | Etologi | 6 | G1F | 2 | O |
|
| TTII01 | Vetenskaplig kommunikation | 4* | G1F | 4 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TTII02 | Professionsetik | 2 | G1F | 4 | O |
|
Termin 4 VT 2028
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| NBIB50 | Vetenskaplig metod | 6 | G1N | 2/3/4 | O |
|
| NBIB53 | Datahantering, visualisering, och statistisk inferens | 6* | G1F | 1 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| NBIB55 | Miljövård | 6 | G2F | 2/3/4 | O |
|
| TINT01 | Introduktionskurs i interkulturell kompetens | 2 | G1N | - | V |
|
| Period 2 | ||||||
| NBIB53 | Datahantering, visualisering, och statistisk inferens | 6* | G1F | 3 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| NBIC52 | Molekylärgenetik | 6 | G2F | 2/4 | O |
|
| NBIB51 | GIS för biologer | 6 | G1F | 1 | V |
|
| NBIC65 | Djurfarmakologi | 6 | G2F | 1 | V |
|
| TFKE36 | Biokemi 2 | 6 | G2F | 1/4 | V |
|
| TPTE06 | Praktik | 6 | G2F | - | V |
|
Termin 5 HT 2028
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| NBIC66 | Analys av biologiska data med statistiska modeller | 6* | G2F | 1 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| NBIC56 | Praktisk naturvård | 12 | G2F | 2/3/4 | V |
|
| NBIC57 | Djurfysiologi | 12 | G2F | 2/3/4 | V |
|
| TFKI92 | Forensisk biokemi | 6* | G1N | 4 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TGTU91 | Retorik i teori och praktik | 6 | G1F | 2 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| NBIC66 | Analys av biologiska data med statistiska modeller | 6* | G2F | 1 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| NBIC55 | Djurhållning och djurskydd | 6 | G2F | 3 | V |
|
| NBIC60 | Molekylär miljötoxikologi | 6 | G2F | 2 | V |
|
| NVFA09 | Farmakologi | 6 | G2F | 3 | V |
|
| TEAE09 | Miljörätt | 6 | G1N | 4 | V |
|
| TEIO98 | Entreprenörskap och idéutveckling i en tjänstebaserad bransch | 6 | G1F | 3 | V |
|
| TFKI92 | Forensisk biokemi | 6* | G1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
Termin 6 VT 2029
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| NBIC62 | Evolutionsbiologi | 6 | G2F | 1 | O |
|
| NBIC61 | Beteendeekologi och praktisk etologi | 9 | G2F | 2/4 | V |
|
| NBIC64 | Ekologiska system | 9 | G2F | 2/4 | V |
|
| NBIC67 | Experimentella metoder i biomedicin och god laboratoriesed | 9 | G2F | 2/4 | V |
|
| NKEB10 | Analytisk kemi - Kromatografi | 6 | G1F | 1 | V |
|
| NKED27 | Proteinkemi | 15 | A1N | 1/2/3 | V |
|
| TINT02 | Interkulturell kompetens och interkulturell kommunikation, fortsättningskurs | 6* | G2F | - | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TQXX10 | Examensarbete | 16 | G2E | - | O |
|
| TINT02 | Interkulturell kompetens och interkulturell kommunikation, fortsättningskurs | 6* | G2F | - | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
Kursplan
För varje kurs ska en kursplan finnas. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som krävs för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av programkurser görs enligt beslutad blockindelning för respektive kurs. Fristående kurser kan schemaläggas på andra tider.
Avbrott och avanmälan på kurs
Enligt beslut vid Linköpings universitet skall avbrott i studier registreras i Ladok, se Riktlinjer och rutiner för bekräftelse av deltagande i utbildning med mera på grund- och avancerad nivå, Dnr LiU-2020-02256 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/764582). Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att detta kan noteras i Ladok. Avanmälan eller avbrott från kurs görs via webbformulär Blanketter och formulär
Inställd kurs eller avvikelse från kursplanen
Kurser med få deltagare (< 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av dekan. För fristående kurser måste inställande av kurs ske innan studenter har antagits på kursen (i enlighet med LiUs antagningsordning Dnr LiU-2022-01200, https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622645).
Riktlinjer rörande examination och examinator
Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet Dnr LiU-2023-00379, (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning, Dnr LiU-2022-04445 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer.
Examination
Principer för tentamina
Skriftlig och muntlig tentamen samt digital salstentamen och datortentamen ges minst tre gånger per år; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i januari
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i mars och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
För kurser som ges vartannat år ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen och/eller inställandet av kursen.
När en kurs, eller ett tentamensmoment (TEN, DIT, DAT, MUN), ges för sista gången ska ordinarie tentamen och två omtentamina erbjudas. Därefter fasas examinationen ut under en avvecklingsperiod med tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs under det följande läsåret. Undantaget är kurser som gavs i perioden HT1, där de tre examinationstillfällena blir januari, mars och augusti. Om ingen ersättningskurs finns ges tre tentamina i omtentamensperioder under det följande läsåret. Annan placering beslutas av programnämnden. I samtliga fall ges dessutom tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat. Totalt erbjuds alltså 6 omtentamenstillfällen, varav 2 ordinarie omtentamenstillfällen. I tentaanmälningssystemet markeras tentamina som ges för näst sista respektive sista gången.
Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
För fristående kurser med tentamensmoment som inte följer blockplacering kan andra tider förekomma.
Omprov övriga examinerande moment
För riktlinjer för omprov vid andra examinerande moment än skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina hänvisas till de generella LiU-riktlinjerna för examination och examinator, Dnr LiU-2023-00379 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Även andra examinationsmoment ska principmässigt hanteras på samma sätt som ett tentamensmoment när de ges för sista gången. Dock kan tidpunkterna för examinationen variera utifrån momentets karaktär jämfört med tentamenstiderna.
Nedlagd kurs
För Beslut om Rutiner för administration vid avveckling av utbildningsprogram, fristående kurser och kurser inom program, se Dnr LiU-2021-04782 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/1156410). Efter beslut om nedläggning och efter avvecklingsperiodens slut hänvisas studenterna till ersättande kurs (eller motsvarande) enligt information i kursplan eller utbildningsplan. Om en student har godkänt i något/några delmoment (men inte alla) i en avvecklad programkurs och det finns en åtminstone delvis ersättande kurs så kan en bedömning om eventuellt tillgodoräknande ske. Vid eventuella frågor om tillgodoräkning av del av kurs kontakta studievägledare.
Anmälan till tentamen
För deltagande i skriftlig tentamen, digital salstentamen och datortentamen är anmälan obligatorisk, se beslut i regelsamlingen Dnr LiU-2020-04559 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682). En oanmäld student kan således inte erbjudas plats. Anmälan till tentamen är öppen 30 kalenderdagar före provdatum och stänger 10 kalenderdagar innan provdatum om inget annat anges. Anmälan görs av studenten i Studentportalen eller via LiU-appen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post.
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen, Dnr LiU-2020-04559 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682).
Plussning
Vid Tekniska fakulteten vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyad examination (s.k. plussning) för högre betyg på skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina, dvs samtliga provmoment med modulkod TEN, DIT och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Plussning är ej möjlig på kurser som ingår i utfärdad examen.
Betyg och examinationsformer
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas.
- Kurser med skriftlig tentamen och digital salstentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment och modulkoder
Nedan anges vad som gäller för de examinationsmoment med tillhörande modulkod som tillämpas vid Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet.
- Skriftlig tentamen (TEN) och digital salstentamen (DIT) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), digital kontrollskrivning (DIK), muntlig tentamen (MUN), datortentamen i datorsal (DAT), uppgift (UPG), hemtentamen (HEM), digital kontrollskrivning i datorsal (DAK).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktivt deltagande som basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) inom examensarbetet ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Allmänt gäller att:
- Obligatoriska kursmoment skall vara poängsatta och ges en modulkod.
- Examinationsmoment som ej är poängsatt får ej vara obligatoriskt. Det är frivilligt att delta på dessa moment och information om det samt tillhörande villkor skall tydligt framgå i den beskrivande texten.
- För kurser med flera examinationsmoment med graderad betygsskala skall det anges hur slutbetyg på kursen vägs samman.
För obligatoriska moment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr
LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
För möjlighet till anpassade examinationsmoment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
- Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
- Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Rapportering av examinationsresultat
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Detta sker genom referenser eller citat med angivande av källa. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se Fusk och plagiat.
Linköpings universitet har även tagit fram en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildningen (Dnr LiU-2023-02660). Som student förväntas du alltid ta reda på vad som gäller för respektive kurs (inklusive examensarbetet). Generellt gäller tydlighet för var och hur generativ AI har använts.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall.