Masterprogram i matematik, 120 hp
Master's Programme in Mathematics, 120 credits
6MMAT
Undervisningsspråk
SvenskaStudieort
LinköpingExamensbenämning
Filosofie masterexamen med huvudområde Matematik
Studietakt
HelfartSyfte
Masterprogrammet i matematik syftar till att ge studenterna de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för yrkesverksamhet eller för forskarutbildning inom matematikområdet. Utbildningsprogrammet svarar mot såväl nationella som internationella behov inom matematikområdet, samt behov från universitet, näringsliv och samhället i övrigt. Utbildningen bygger på en ämnesbas från relaterad kandidatutbildning och avser att ge fördjupad förståelse inom området och en grund till forskarutbildning i matematik, men även andra ämnen som använder mycket matematik.
Studenter från masterprogrammet i matematik ska:
- ha genomgått en av landets mest attraktiva matematikutbildningar på avancerad nivå,
- vara väl förberedda för forskarstudier, men också fungera väl på arbetsmarknaden såväl nationellt som internationellt,
- vara väl förberedda för avancerad matematisk, naturvetenskaplig och teknisk kommunikation med skilda målgrupper,
- kunna bidra till en hållbar utveckling av samhället.
Mål
Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper
Studenter från masterprogrammet i matematik ska visa kunskap och förståelse inom matematikområdet inbegripet ett brett kunnande om området såväl som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området. Fokus ligger på avancerade frågeställningar inom matematik, där den utexaminerade ska kunna visa god förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar. De utexaminerade ska även ha övergripande kunskaper om aktuell matematisk forskning.
Utöver de mer generella målen ska studenterna från masterprogrammet i matematik ha tillgodogjort sig en
- djup förståelse för centrala begrepp inom klassisk och modern matematik
- förmåga att använda och skapa matematiska modeller för att beskriva och simulera företeelser inom exempelvis ekonomi, naturvetenskap och teknik samt förmåga att bedöma modellernas tillämpbarhet och begränsningar
- förmåga att välja och använda lämpliga metoder för olika problemställningar
Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
Studenter från masterprogrammet i matematik ska
- besitta de individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt som krävs för att kunna kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar även med begränsad information
- kunna ta ansvar för sin egen roll i sitt arbete eller under fortsatta forskarstudier med avseende på yrkesetik, ansvar och pålitlighet
- kunna göra relevanta bedömningar inom sitt område med hänsyn tagen till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera
Studenter från masterprogrammet i matematik
- ska kunna samverka med andra personer.
Detta innebär förmåga att på ett aktivt sätt medverka till ett väl fungerande arbete i gruppen med tydliga roller och fördelning av ansvar och uppgifter - kan initiera, planera, leda och utvärdera omfattande projektarbeten
- ska ha goda färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation.
Detta innebär att kunna presentera information, problem och lösningar på ett strukturerat sätt, med relevanta tekniska hjälpmedel, i såväl tal som skrift, såväl på svenska som på engelska för olika målgrupper.
Planering, utveckling, och realisering av forsknings- och utvecklingsprojekt med hänsyn till samhälleliga och ekonomiska behov och krav
Studenter från masterprogrammet i matematik ska
- ha kunskaper om matematikerns och matematikens roll i samhället både ur ett historiskt och aktuellt perspektiv
- ha förståelse för de samhälleliga och ekonomiska villkor som råder inom området och för relaterad forskningsverksamhet
- kunna initiera, arbeta i och leda avancerade utvecklingsprojekt med de metoder som är vedertagna inom området.
- kunna planera, genomföra och redovisa ett forskningsprojekt
- ha förståelse för hur forskningsresultat kan överföras till företagsmässigt användande.
Innehåll
Inom masterprogrammet läses kurser främst på avancerad nivå. I utbudet ingår både mer teoretiska och mer tillämpningsorienterade kurser inom matematik. De flesta kurser är valbara vilket ger studenten en stor frihet att utforma sin masterutbildning. Det finns också utrymme för att komplettera matematikkurserna med kurser från andra ämnesområden som t.ex. ekonomi, datavetenskap och tekniska ämnen.
För att säkerställa att studenten har en god matematisk grund på avancerad nivå finns obligatoriska kurser. Programmet avslutas med ett examensarbete som kan utföras på företag och myndigheter eller på universitetet.
Genom att följa ett spår genom utbildningen så kommer du nära universitets starka forskningsområden inom matematik. Tillsammans med examensarbetet kan det vara en god introduktion till vidare studier på forskarnivå.
Inriktningar
Utbildningen innehåller rekommenderade inriktningar/spår, men det går även att välja kurser från flera spår.
Rekommenderade inriktningar/spår är:
- Ekonomisk modellering och optimering
- Matematik
- Matematisk statistik för maskininlärning
- Teknisk matematik och beräkningsmatematik
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen som är campusförlagd omfattar två års studier och ger en masterexamen i matematik.
- Valfriheten i utbildningen är stor då endast ett fåtal av kurserna är obligatoriska
- Kursutbudet framgår av programplanen
- Undervisningen är upplagd så att man vanligtvis läser högst tre kurser parallellt
- De flesta matematikkurserna är organiserade så att innehållet behandlas vid föreläsningar och lektioner
- I vissa kurser ingår omfattande laborationer som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt
- Kurslitteraturen är ofta på engelska
- Utbildningen avslutas med ett examensarbete på 30 hp
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet matematik
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Examenskrav
- kandidatexamen specificerad i tillträdeskraven till programmet
- godkänt resultat på alla obligatoriska kurser
- godkänt resultat på valfria kurser så att kravet på 120 hp uppnås
- 90 hp på avancerad nivå, inklusive examensarbete (30 hp) varav minst 60 hp (kurser + examensarbete) inom huvudområdet
- examensarbete omfattande minst 30 hp på avancerad nivå presenterat och godkänt i enlighet med LiTH:s bestämmelser.
Särskilda kurskrav
För att uppfylla målen under rubriken (se ovan)
- Samhälleliga villkor inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling (MTS) skall minst 6 hp vara godkända av följande kurser;
- TKMJ24 Miljöteknik
- TAMS48 Matematisk modellering för hållbar utveckling
- TRTE21 Kemi för rening och återvinning
Maximalt kan 18hp av kurser utanför programplanen räknas med i examen. En kurs som innehållsmässigt överlappar en annan kurs kan inte räknas med i examen. Kurser som ingår i kandidatexamen kan inte räknas med i masterexamen.
Examensbenämning på svenska
Filosofie masterexamen med huvudområde Matematik
Examensbenämning på engelska
Degree of Master of Science (120 credits) with a major in Mathematics
Särskild information
Forskarutbildningskurser
Vissa forskarutbildningskurser kan läsas av masterstudenter. Kontakta forskarstudierektor på respektive institution.
För att få räkna med en sådan kurs i masterexamen måste ansökan inlämnas till programnämndens verkställande avdelning som beslutar om kursen är lämplig och som också fastställer kursplan och poängsätter kursen.
Övriga föreskrifter
Se fliken Generella bestämmelser avseende behörighet, antagning, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till senare del av utbildningsprogram.
Avsteg från utbildningsplan
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.
Termin 1 HT 2026
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TAMS32 | Stokastiska processer | 6 | A1N | 1 | O |
|
| TAOP34 | Optimering av stora system | 6 | A1N | 3 | O |
|
| TATM85 | Funktionalanalys | 6* | A1N | 2 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TATA74 | Differentialgeometri | 6* | G2F | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TPPE17 | Corporate Finance | 6 | G2F | 4 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| TAOP04 | Matematisk optimering | 6 | A1N | 4 | O |
|
|
Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
|
||||||
| TATM85 | Funktionalanalys | 6* | A1N | 2 | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TAMS17 | Statistisk teori, fortsättningskurs | 6 | A1N | 1 | V |
|
| TATA74 | Differentialgeometri | 6* | G2F | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TPPE29 | Finansiella marknader och instrument | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TPPE76 | Flödesplanering och -styrning | 6 | A1N | 4 | V |
|
| TSIT02 | Datasäkerhet | 6 | G2F | 2 | V |
|
| TSKS33 | Komplexa nätverk och stora datamängder | 6 | A1N | 2 | V |
|
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TPPE17 | Corporate Finance | 6 | G2F | 4 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| TAOP04 | Matematisk optimering | 6 | A1N | 4 | V |
|
|
Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
|
||||||
| TPPE29 | Finansiella marknader och instrument | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TPPE76 | Flödesplanering och -styrning | 6 | A1N | 4 | V |
|
Termin 2 VT 2027
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TANA15 | Numerisk linjär algebra | 6 | A1N | 1 | O |
|
| TAMS29 | Stokastiska processer för finansmarknadsmodeller | 6 | A1F | 3 | V |
|
| TAMS39 | Multivariat statistik | 6 | A1N | 4 | V |
|
| TATA27 | Partiella differentialekvationer | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA66 Fourier- och waveletanalys samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TATA64 | Grafteori | 6* | A1N | 2 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA54 Talteori samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TATA66 | Fourier- och waveletanalys | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA27 Partiella differentialekvationer samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TBMI26 | Neuronnät och lärande system | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TDDD20 | Konstruktion och analys av algoritmer | 6 | A1N | 3 | V |
|
| TDDD38 | Avancerad programmering i C++ | 6* | A1N | 2 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TDDD41 | Data Mining - Clustering and Association Analysis | 6 | A1N | 3 | V |
|
| TMMV08 | Beräkningsmetoder i strömningslära | 6 | A1N | 3 | V |
|
| TPPE32 | Finansiell riskhantering | 6 | A1F | 2 | V |
|
| TPPE78 | Kvantitativa modeller och analys inom verksamhetsstyrning | 6 | A1N | 1 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| TGTU98 | Matematik, vetenskap och samhälle | 6 | G1F | 4 | O |
|
|
Ej obligatorisk för studenter som läst TGTU98 eller TGTU95 på kandidatprogrammet i matematik.
|
||||||
| TRTE21 | Ingenjörens miljöpåverkan med fokus på rening och återvinning | 6 | G1N | 2 | O/V |
|
|
Ingår i ett alternativobligatorium för MMAT. Se utbildningsplan.
|
||||||
| TANA31 | Beräkningsmetoder för ordinära och partiella differentialekvationer | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TATA27 | Partiella differentialekvationer | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA66 Fourier- och waveletanalys samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TATA64 | Grafteori | 6* | A1N | 2 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA54 Talteori samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TATA66 | Fourier- och waveletanalys | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA27 Partiella differentialekvationer samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TDDD12 | Databasteknik | 6 | G2F | 4 | V |
|
| TDDD14 | Formella språk och automatateori | 6 | G2F | 2 | V |
|
| TDDD38 | Avancerad programmering i C++ | 6* | A1N | 1 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TDDE07 | Bayesianska metoder | 6 | A1F | 2 | V |
|
| TDDE31 | Big Data Analytics | 6 | A1F | 3 | V |
|
| TDDE65 | Programmering av parallelldatorer - metoder och verktyg | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TMMV07 | Beräkningsmetoder i strömningslära, fk | 6 | A1F | 4 | V |
|
| TPPE74 | Design och utveckling av produktionsverksamhet | 6 | A1F | 4 | V |
|
| TSIT11 | Kvantalgoritmer och kvantinformation | 6 | A1N | 3 | V |
|
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TAMS29 | Stokastiska processer för finansmarknadsmodeller | 6 | A1F | 3 | V |
|
| TPPE32 | Finansiell riskhantering | 6 | A1F | 2 | V |
|
| TPPE78 | Kvantitativa modeller och analys inom verksamhetsstyrning | 6 | A1N | 1 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| TPPE74 | Design och utveckling av produktionsverksamhet | 6 | A1F | 4 | V |
|
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TATA27 | Partiella differentialekvationer | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA66 Fourier- och waveletanalys samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TATA64 | Grafteori | 6* | A1N | 2 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA54 Talteori samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TATA66 | Fourier- och waveletanalys | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA27 Partiella differentialekvationer samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TATA27 | Partiella differentialekvationer | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA66 Fourier- och waveletanalys samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TATA64 | Grafteori | 6* | A1N | 2 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA54 Talteori samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TATA66 | Fourier- och waveletanalys | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA27 Partiella differentialekvationer samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TAMS39 | Multivariat statistik | 6 | A1N | 4 | V |
|
| TDDD38 | Avancerad programmering i C++ | 6* | A1N | 2 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TDDD41 | Data Mining - Clustering and Association Analysis | 6 | A1N | 3 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| TDDD38 | Avancerad programmering i C++ | 6* | A1N | 1 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TDDE07 | Bayesianska metoder | 6 | A1F | 2 | V |
|
| TDDE31 | Big Data Analytics | 6 | A1F | 3 | V |
|
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TATA66 | Fourier- och waveletanalys | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA27 Partiella differentialekvationer samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TBMI26 | Neuronnät och lärande system | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TMMV08 | Beräkningsmetoder i strömningslära | 6 | A1N | 3 | V |
|
| TSBK07 | Datorgrafik | 6* | A1N | 4 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TATA66 | Fourier- och waveletanalys | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA27 Partiella differentialekvationer samordnas och kan läsas samtidigt trots att de ligger i samma block.
|
||||||
| TDDE65 | Programmering av parallelldatorer - metoder och verktyg | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TMMV07 | Beräkningsmetoder i strömningslära, fk | 6 | A1F | 4 | V |
|
| TSBK07 | Datorgrafik | 6* | A1N | 1 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
Termin 3 HT 2027
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TAMS48 | Matematisk modellering för hållbar utveckling | 6 | A1N | 2 | O/V |
|
|
Ingår i ett alternativobligatorium för MMAT. Se utbildningsplan.
|
||||||
| TAMS43 | Sannolikhetsteori och bayesianska nätverk | 6 | A1N | 1 | V |
|
| TAMS46 | Sannolikhetslära, fortsättningskurs | 6 | A1N | 3 | V |
|
|
Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
|
||||||
| TAMS81 | Statistisk försöksplanering | 6 | A1F | 4 | V |
|
|
Gäller endast TB och KB, profilerna Sensorer och material i biomedicin (TB) och Protein science and Technology (KB) fr.o.m. kull 2016: Inom examen ska en extra kurs i matematik/tillämpning av matematik väljas. TANA21, TAOP88, TSRT62, TATM38 samt TAMS81 är förslag på lämpliga kurser.
|
||||||
| TATA74 | Differentialgeometri | 6* | G2F | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TATA78 | Komplex analys fk | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATB10 Matrisanalys samordnas och kan läsas samtidigt trots att de delvis ligger i samma block.
|
||||||
| TATA85 | Projektkurs i tillämpad matematik | 12* | A1F | 4 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TATB10 | Matrisanalys | 6* | A1F | 1 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA78 Komplex analys fk samordnas och kan läsas samtidigt trots att de delvis ligger i samma block.
|
||||||
| TATM38 | Matematiska modeller i biologi | 6 | A1N | 3 | V |
|
| TDDC88 | Programutvecklingsmetodik | 12* | A1N | 1 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TDDD08 | Logikprogrammering | 6 | A1N | 4 | V |
|
| TDDE15 | Avancerad maskininlärning | 6 | A1F | 1 | V |
|
| TNM067 | Vetenskaplig visualisering | 6 | A1N | 3 | V |
|
| TPPE53 | Finansiell värderingsmetodik | 6 | A1F | 3 | V |
|
| TSBB06 | Multidimensionell signalanalys | 6* | A1N | 2 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TSIT03 | Kryptoteknik | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TSKS15 | Detektion och estimering av signaler | 6 | A1N | 4 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| TKMJ24 | Miljöteknik | 6 | G1N | 1 | O/V |
|
|
Ingår i ett alternativobligatorium för MMAT. Se utbildningsplan.
|
||||||
| TAMS17 | Statistisk teori, fortsättningskurs | 6 | A1N | 1 | V |
|
| TAOP18 | Optimering av försörjningskedjor | 6 | A1F | 1 | V |
|
| TATA74 | Differentialgeometri | 6* | G2F | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TATA78 | Komplex analys fk | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATB10 Matrisanalys samordnas och kan läsas samtidigt trots att de delvis ligger i samma block.
|
||||||
| TATA85 | Projektkurs i tillämpad matematik | 12* | A1F | 4 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TATB10 | Matrisanalys | 6* | A1F | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATA78 Komplex analys fk samordnas och kan läsas samtidigt trots att de delvis ligger i samma block.
|
||||||
| TDDC88 | Programutvecklingsmetodik | 12* | A1N | 1 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TDDD56 | Multicore- och GPU-Programmering | 6 | A1N | 2 | V |
|
| TEIO29 | Ledarskap och organisation | 6 | G1F | 1 | V |
|
| TPPE61 | Finansiell optimering | 6 | A1F | 2 | V |
|
| TSBB06 | Multidimensionell signalanalys | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TSRT08 | Optimal styrning | 6 | A1N | 3 | V |
|
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TAMS46 | Sannolikhetslära, fortsättningskurs | 6 | A1N | 3 | V |
|
|
Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TAOP18 | Optimering av försörjningskedjor | 6 | A1F | 1 | V |
|
| TPPE61 | Finansiell optimering | 6 | A1F | 2 | V |
|
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TAMS46 | Sannolikhetslära, fortsättningskurs | 6 | A1N | 3 | V |
|
|
Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
|
||||||
| TATA74 | Differentialgeometri | 6* | G2F | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TATA78 | Komplex analys fk | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATB10 Matrisanalys samordnas och kan läsas samtidigt trots att de delvis ligger i samma block.
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TAMS17 | Statistisk teori, fortsättningskurs | 6 | A1N | 1 | V |
|
| TATA74 | Differentialgeometri | 6* | G2F | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TATA78 | Komplex analys fk | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
Denna kurs och TATB10 Matrisanalys samordnas och kan läsas samtidigt trots att de delvis ligger i samma block.
|
||||||
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TAMS43 | Sannolikhetsteori och bayesianska nätverk | 6 | A1N | 1 | V |
|
| TAMS46 | Sannolikhetslära, fortsättningskurs | 6 | A1N | 3 | V |
|
|
Vartannatårskurs. Kursen ges jämna år.
|
||||||
| TAMS81 | Statistisk försöksplanering | 6 | A1F | 4 | V |
|
| TDDE15 | Avancerad maskininlärning | 6 | A1F | 1 | V |
|
| Period 2 | ||||||
| TAMS17 | Statistisk teori, fortsättningskurs | 6 | A1N | 1 | V |
|
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TSBB06 | Multidimensionell signalanalys | 6* | A1N | 2 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TSBB06 | Multidimensionell signalanalys | 6* | A1N | 3 | V |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| TSRT08 | Optimal styrning | 6 | A1N | 3 | V |
|
Termin 4 VT 2028
| Kurskod | Kursnamn | Hp | Nivå | Block | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Period 1 | ||||||
| TQXX30 | Examensarbete | 30* | A2E | - | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
| Period 2 | ||||||
| TQXX30 | Examensarbete | 30* | A2E | - | O |
|
|
*Kursen läses över flera perioder
|
||||||
Kursplan
För varje kurs ska en kursplan finnas. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som krävs för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av programkurser görs enligt beslutad blockindelning för respektive kurs. Fristående kurser kan schemaläggas på andra tider.
Avbrott och avanmälan på kurs
Enligt beslut vid Linköpings universitet skall avbrott i studier registreras i Ladok, se Riktlinjer och rutiner för bekräftelse av deltagande i utbildning med mera på grund- och avancerad nivå, Dnr LiU-2020-02256 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/764582). Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att detta kan noteras i Ladok. Avanmälan eller avbrott från kurs görs via webbformulär Blanketter och formulär
Inställd kurs eller avvikelse från kursplanen
Kurser med få deltagare (< 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av dekan. För fristående kurser måste inställande av kurs ske innan studenter har antagits på kursen (i enlighet med LiUs antagningsordning Dnr LiU-2022-01200, https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622645).
Riktlinjer rörande examination och examinator
Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet Dnr LiU-2023-00379, (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning, Dnr LiU-2022-04445 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer.
Examination
Principer för tentamina
Skriftlig och muntlig tentamen samt digital salstentamen och datortentamen ges minst tre gånger per år; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i januari
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i mars och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
För kurser som ges vartannat år ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen och/eller inställandet av kursen.
När en kurs, eller ett tentamensmoment (TEN, DIT, DAT, MUN), ges för sista gången ska ordinarie tentamen och två omtentamina erbjudas. Därefter fasas examinationen ut under en avvecklingsperiod med tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs under det följande läsåret. Undantaget är kurser som gavs i perioden HT1, där de tre examinationstillfällena blir januari, mars och augusti. Om ingen ersättningskurs finns ges tre tentamina i omtentamensperioder under det följande läsåret. Annan placering beslutas av programnämnden. I samtliga fall ges dessutom tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat. Totalt erbjuds alltså 6 omtentamenstillfällen, varav 2 ordinarie omtentamenstillfällen. I tentaanmälningssystemet markeras tentamina som ges för näst sista respektive sista gången.
Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
För fristående kurser med tentamensmoment som inte följer blockplacering kan andra tider förekomma.
Omprov övriga examinerande moment
För riktlinjer för omprov vid andra examinerande moment än skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina hänvisas till de generella LiU-riktlinjerna för examination och examinator, Dnr LiU-2023-00379 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Även andra examinationsmoment ska principmässigt hanteras på samma sätt som ett tentamensmoment när de ges för sista gången. Dock kan tidpunkterna för examinationen variera utifrån momentets karaktär jämfört med tentamenstiderna.
Nedlagd kurs
För Beslut om Rutiner för administration vid avveckling av utbildningsprogram, fristående kurser och kurser inom program, se Dnr LiU-2021-04782 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/1156410). Efter beslut om nedläggning och efter avvecklingsperiodens slut hänvisas studenterna till ersättande kurs (eller motsvarande) enligt information i kursplan eller utbildningsplan. Om en student har godkänt i något/några delmoment (men inte alla) i en avvecklad programkurs och det finns en åtminstone delvis ersättande kurs så kan en bedömning om eventuellt tillgodoräknande ske. Vid eventuella frågor om tillgodoräkning av del av kurs kontakta studievägledare.
Anmälan till tentamen
För deltagande i skriftlig tentamen, digital salstentamen och datortentamen är anmälan obligatorisk, se beslut i regelsamlingen Dnr LiU-2020-04559 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682). En oanmäld student kan således inte erbjudas plats. Anmälan till tentamen är öppen 30 kalenderdagar före provdatum och stänger 10 kalenderdagar innan provdatum om inget annat anges. Anmälan görs av studenten i Studentportalen eller via LiU-appen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post.
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen, Dnr LiU-2020-04559 (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682).
Plussning
Vid Tekniska fakulteten vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyad examination (s.k. plussning) för högre betyg på skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina, dvs samtliga provmoment med modulkod TEN, DIT och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Plussning är ej möjlig på kurser som ingår i utfärdad examen.
Betyg och examinationsformer
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas.
- Kurser med skriftlig tentamen och digital salstentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment och modulkoder
Nedan anges vad som gäller för de examinationsmoment med tillhörande modulkod som tillämpas vid Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet.
- Skriftlig tentamen (TEN) och digital salstentamen (DIT) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), digital kontrollskrivning (DIK), muntlig tentamen (MUN), datortentamen i datorsal (DAT), uppgift (UPG), hemtentamen (HEM), digital kontrollskrivning i datorsal (DAK).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktivt deltagande som basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) inom examensarbetet ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Allmänt gäller att:
- Obligatoriska kursmoment skall vara poängsatta och ges en modulkod.
- Examinationsmoment som ej är poängsatt får ej vara obligatoriskt. Det är frivilligt att delta på dessa moment och information om det samt tillhörande villkor skall tydligt framgå i den beskrivande texten.
- För kurser med flera examinationsmoment med graderad betygsskala skall det anges hur slutbetyg på kursen vägs samman.
För obligatoriska moment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr
LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
För möjlighet till anpassade examinationsmoment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, Dnr LiU-2023-00379 http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
- Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
- Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Rapportering av examinationsresultat
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Detta sker genom referenser eller citat med angivande av källa. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se Fusk och plagiat.
Linköpings universitet har även tagit fram en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildningen (Dnr LiU-2023-02660). Som student förväntas du alltid ta reda på vad som gäller för respektive kurs (inklusive examensarbetet). Generellt gäller tydlighet för var och hur generativ AI har använts.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall.