Sustainable Resources Management, 15 hp
Sustainable Resources Management, 15 credits
746A81
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anna BohmanKursansvarig
Anna Bohman, Julie WilkStudierektor eller motsvarande
Veronica Brodén GybergTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Kostas Mitropoulos, international coordinator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2021 | 202114-202123 | Engelska | Linköping, Valla | ||
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2021 | 202114-202123 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
MiljövetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
- 180 hp godkända varav 90 hp inom något av huvudområdena: naturvetenskap, samhällsvetenskap, hälsovetenskap, humaniora eller teknik eller motsvarande, som relaterar till miljömässiga, sociala eller ekonomiska aspekter av hållbar utveckling
- Engelska 6/B
(Undantag för svenska)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- visa på praktiska kunskaper om energi och vattenförvaltning.
- kritiskt analysera och bedöma begränsa klimatförändringar och anpassningsstrategier.
- använda metoder och verktyg som är relevanta för hållbar resurshantering.
Kursinnehåll
Denna kurs behandlar flera aspekter av hållbar resursförvaltning med fokus på vatten och energi. Eftersom klimatförändringarna kommer att leda till ännu större utmaningar för båda dessa områden, vad gäller både begränsning och anpassning, kommer olika policies, metoder och tekniker för planering och genomförande av hållbar infrastruktur och hållbara strategier analyseras. Vatten och energi är nödvändiga för många av samhällsfunktionerna idag och är ofta utformade i stora tekniska system. Strategier och lösningar har förändrats över tid och kan vara mycket olika beroende på sammanhanget, t ex, industrialiserade länder och utvecklingsländer eller stads- och landsbygdsområden. Sådana skillnader kommer att undersökas under kursens gång.
Syftet med kursen är att förbereda studenten för arbete med vatten- och energihantering i praktisk mening. Kursen innehåller övningar, såsom strategispel, GIS-laborationer och studiebesök. Fokus ligger på att förstå de möjligheter och utmaningar som ingår i olika förvaltningsstrategier, och kompromisser med olika samhälleliga och miljömässiga mål.
Kursen består av tre delar:
- Vattenförvaltning. Strategispel, föreläsningar, seminarier och laborationer kommer att klargöra och utöka de praktiska och teoretiska kunskaperna om vattenförvaltningsstrategier och deras kompromisser.
- Energihushållning. Ett strategispel, föreläsningar, seminarier, laborationer och studiebesök kommer att klargöra och utvidga praktisk och teoretisk förståelse av kritiska frågor som rör energianvändning och energiproduktion.
- Individuellt paper. Studenten ska skriva ett individuellt paper där en särskild vatten- och/eller energihanteringsfråga granskas och analyseras för ett visst samhälle, region eller land. I analysen ska också avvägningar med olika samhälleliga och miljömässiga mål göras.
Undervisnings- och arbetsformer
Pedagogiska former omfattar föreläsningar, seminarier, workshops, laborationer, fältstudier, studiebesök och rapportskrivning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. Undervisningsspråket är engelska.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i övningar, seminarier, workshops och studiebesök. Detaljerad information om undersökningen finns i kursens studiehandledning.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA3 | Individual paper | 5 hp | EC |
EXA2 | Energy issues | 5 hp | EC |
EXA1 | Water issues | 5 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.