Ländryggsbesvär - undersökning och behandling, 7.5 hp

Low Back pain - Examination and Clinical Management, 7.5 credits

8FA303

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Yvonne Lindbäck

Kursansvarig

Yvonne Lindbäck

Studierektor eller motsvarande

Annika Heslyk

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) VT 2022 202204-202213 Svenska Linköping, US

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Särskild information

Kursen samläses med studenter från masterprogrammet i medicinsk vetenskap samt studenter som går sista terminen på fysioterapeutprogrammet.

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i fysioterapi/sjukgymnastik inklusive självständigt examensarbete om 15 hp
    eller
    Fysioterapeutexamen/sjukgymnastexamen 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp 
    eller 
    Läkarexamen 330 hp inklusive självständigt examensarbete om minst 15 hp 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå 

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redogöra för effektmekanismer för behandlingar vid ländryggsbesvär,
  • förklara konsekvenser av ländryggsbesvär ur individ- och samhällsperspektiv.

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Tillämpa kunskaper om komplexa samspel utifrån beteende- och   biomedicinska aspekter i den kliniska beslutsprocessen, vid bedömning, behandling och utvärdering av patient med ländryggsbesvär,
  • motivera val av undersöknings- och behandlingstekniker samt behandlingsstrategier utifrån patientens resurser och symptom samt orsaker och förklaringsmodeller till diagnoser och klassifikationer av ländryggsbesvär,
  • tillämpa riktlinjer och aktuell forskning vid differentialdiagnostik, bedömning, behandling, prevention och utvärdering vid klinisk handläggning av patienter med ländryggsbesvär.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera aktuell forskning om bedömning och behandling vid ländryggsbesvär,
  • värdera egen förmåga att tillämpa ergonomiska principer, arbetsteknik och handlag vid undersökning och behandling av patienter med ländryggsbesvär,
  • reflektera över hur fysioterapeutens förhållningssätt kan bidra till patientens utvecklande av egenvårdsstrategier för sina ländryggsbesvär.

Kursinnehåll

Kursen är en fördjupning i fysioterapi inom diagnostik och behandling av patienter med ländryggsbesvär. Kursen baseras på aktuell forskning och kliniska riktlinjer samt kunskaper om funktionell anatomi, patoanatomi, fysiologi, epidemiologi och diagnoser/klassifikationer av ryggbesvär samt olika behandlingar inom fysioterapi.

Kursen ger utökad kunskap i det kliniska resonemanget utifrån undersökningsstrategier enligt olika klassificeringssystem och behandlingsstrategier såsom: specifika rörelser enligt riktningspreferens, manuella tekniker, motor control träning och andra träningsstrategier samt beteendemedicinskt inriktat förhållningssätt.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

 

Arbetsformer i denna kurs är basgrupp, studiegrupp, seminarier, studieuppgifter, föreläsningar och färdighetsträning.

Examination

Kursen examineras i form av en individuell muntlig praktisk tentamen. Dessutom krävs deltagande i obligatoriska moment vilket är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgrupp, studieuppgifter och seminarier.

 

Kursen kan helt eller delvis komma att examineras på engelska.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid institutionen för hälsa, medicin och vård. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.