Växtbaserade läkemedel, 7.5 hp
Drugs of natural origin, 7.5 credits
8FG049
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Kvällstid) | HT 2011 | 201135-201202 | Svenska | Linköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
MedicinUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Allmän farmakologi/Farmakologi I 7,5 hp eller motsvarande.Rekommenderade förkunskaper
Allmän farmakologi/Farmakologi I 7,5 hp eller motsvarande.Lärandemål
Studenten skall efter godkänd kurs kunna
-redogöra för registrerade naturläkemedels, växtbaserade läkemedels och traditionellt växtbaserade läkemedels farmakologi
-redogöra för registrerade naturläkemedels, växtbaserade läkemedels och traditionellt växtbaserade läkemedels farmakoterapi (bl a indikationer, biverkningar och interaktioner)
-diskutera lagar och författningar vad gäller registrerade naturläkemedel, växtbaserade läkemedel, traditionellt växtbaserade läkemedel och kosttillskott
-beskriva biosyntes och metabolism av farmakologiskt verksamma ämnen i växter
-beskriva definitioner av klasser av farmakologiskt verksamma ämnen i växter
-beskriva registrerade naturläkemedels, växtbaserade läkemedels, traditionellt växtbaserade läkemedels och kosttillskotts användning i samhället
-uppvisa ett vetenskapligt förhållningssätt till registrerade naturläkemedel, växtbaserade läkemedel, traditionellt växtbaserade läkemedel och kosttillskott
Kursinnehåll
Den studerande ska förvärva kunskaper om naturläkemedel, växtbaserade läkemedel och traditionellt växtbaserade läkemedel med avseende på användningsområde, kliniska studier och vanliga biverkningar. Kursen syftar också till att belysa problematiken med interaktioner med konventionella läkemedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod . PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, och seminarier.
Examination
Formerna för examination är individuell muntlig och/eller skriftlig tentamen.
Deltagande i seminarier är en förutsättning för godkänt på kursen.
Den studerande har rätt att anmäla behov av stöd efter två underkända prov.
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Litteraturlista fastställs av kursansvarig. På litteraturlista anges om obligatorisk litteratur förekommer och i så fall vilken litteratur som är obligatorisk. På litteraturlista kan även anges att den kommer att kompletteras med aktuellt material under kursens gång.Övrig information
ÖVRIGT Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas. Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.Institution
Institutionen för medicin och hälsaDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.