Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp

Mathematics learning for preschool teachers teaching in preschool class, 15 credits

961G30

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) HT 2022 202234-202323 Svenska Ortsoberoende, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Deltagarna ska ha förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, och vara anställda för undervisning i förskoleklassen. Deltagarna ska ha sin rektors godkännande för att få gå kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för vad matematik är i förskoleklass och de tidiga skolåren (F-3)
  • redogöra för hur elever utvecklar och förstår matematiska begrepp och samband inom matematiken
  • resonera kring olika didaktiska förhållningssätt i relation till matematikundervisning i förskoleklass och de tidiga skolåren (F-3)
  • planera och motivera undervisning utifrån innehåll, undervisningsmaterial och undervisningsformer i relation till styrdokument
  • observera och identifiera hur elever representerar och kommunicerar matematik i samspel med sin omgivning
  • kartlägga, analysera, bedöma och följa upp elevers matematiska kunnande med hjälp av relevanta verktyg
  • resonera kring planering, genomförande och utvärdering av undervisning i relation till elevers skilda förutsättningar.

Kursinnehåll

Ett genomgående tema i kursen är elevers möten med matematik. I detta omfattas teorier om elevers begreppsutveckling inom exempelvis taluppfattning och tals användning och geometri och hur elevers lärande tar sig uttryck i samspel med omgivningen. Annat centralt innehåll som behandlas under kursen är till exempel algebra, sannolikhet och statistik, samband och förändring samt problemlösning.

I kursen uppmärksammas didaktiska förhållningssätt till lärande och undervisning i relation till det centrala innehållet i matematik för förskoleklassen och de tidiga skolåren (F-3). Den studerande övar sig i att planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning i förskoleklass och i de tidiga skolåren (F-3).

I kursen ingår också olika kartläggningsinstrument och former för bedömning av elevers kunnande i matematik. Vidare diskuteras matematikundervisning i relation till elevers skilda förutsättningar. 

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar, seminarier och  workshops samt självstudier, både enskilt och i grupp.

Examination

Muntlig redovisning, skriftlig redovisning och skriftlig hemtentamen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Skriftlig redovisning. Observera och identifiera matematikundervisning 1 hp U, G
SRE2 Skriftlig redovisning. Granskning av forskning 2 hp U, G
SRE3 Skriftlig redovisning. Kunskapsbedömning 3 hp U, G
MRE1 Muntlig redovisning. Elevers olikheter. 1.5 hp U, G
MRE2 Muntlig redovisning. Uppföljning av elevers kunskapsutveckling 1.5 hp U, G
SRE4 Skriftlig hemtentamen. Matematikdidaktik 6 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.