Uppdragsutbildning för obehöriga i förskoleklassen, inom områdena språk och kommunikation samt matematiska uttrycksformer, 15 hp
Contract education for pre-school class teachers, 15hp, 15 credits
961G16
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Åsa JärnvallKursansvarig
Åsa JärnvallStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2018 | 201834-201923 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Delkurs 1: Språk och kommunikation för förskoleklassen 7,5 hp
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- beskriva faktorer som inverkar på barns språkliga utveckling
- relatera betydelsen av språklig medvetenhet till läs och skrivutvecklingen
- bedöma elevers färdigheter inom språklig medvetenhet
- identifiera och diskutera skriftspråkliga aktiviteter i verksamheten
Delkurs 2: Matematiska uttrycksformer för förskoleklassen 7,5 hp
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för vad matematik är i förskoleklass
- kartlägga, analysera och bedöma barns matematiska kunnande
- analysera och problematisera olika didaktiska förhållningssätt till lärande
och undervisning i matematik
- planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet i matematik utifrån
lokala och centrala styrdokument
Kursinnehåll
Delkurs 1: Språk och kommunikation för förskoleklassen 7,5 hp
Kursinnehåll
Kursen behandlar förutsättningar för elevers skriftspråkliga utveckling ur ett teoretiskt perspektiv i nära relation till den pedagogiska praktiken. Utgångspunkten är språklig förmåga och språklig medvetenhet och arbetet med
att utveckla dessa i förskoleklassen, exempelvis genom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Utveckling av elevers skriftspråkliga förmågor diskuteras i relation flerspråkighet och funktionsvariation.
I kursen får studenterna genomföra en bedömning av elevers språkliga medvetenhet samt observera, beskriva och diskutera skriftspråklig verksamhet utifrån centrala begrepp för det skriftspråkliga området. IKT som pedagogiskt redskap behandlas i kursen.
Delkurs 2: Matematiska uttrycksformer för förskoleklassen 7,5 hp
Kursinnehåll
Kursen behandlar matematik som samhälleligt uppdrag i förskoleklass. Teorier kring barns begreppsutveckling och taluppfattning uppmärksammas. Lärande och undervisning i grundläggande matematik ges en central roll i kursen. Vidare behandlas barns olikheter, jämställdhetsperspektiv och mångfaldsaspekter på lärande och undervisning i matematik, samt barn i behov av särskilt stöd. I kursen behandlas även bedömning av barns kunnande i matematik. Den studerande övar sig dessutom i att planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet i matematik.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig presentation.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGInstitution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Individuell muntlig uppgift | 2.5 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig individuell uppgift | 2.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig individuell uppgift | 2.5 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen | 5 hp | U, G |
MTN1 | Muntlig tentamen | 2.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.