Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Swedish (31-52.5), 22.5 credits
Svenska (31-52,5 hp), 22.5 hp
93SV37
Main field of study
No main field of studyCourse level
First cycleCourse type
Programme courseExaminer
Suzanne Parmenius-SwärdDirector of studies or equivalent
Lisbeth HurtigECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Main field of study
No main field of studyCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject English
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject History
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Social Studies
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Swedish
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Wood and Metal Craft
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 7-9 of the Compulsory School, subject Textile Craft
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för kultur och kommunikationNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Böcker
Bergman, Hultin m.fl. Makt, mening, motstånd, Liber 2009
Boglind, Ann och Anna Nordenstam, Från fabler till manga, Gleerups 2010, kap. 1, 8 och 9
Bommarco, Birgitta och Suzanne Parmenius-Swärd, Läsning, skrivande, samtal, Gleerups 2012, främst kap. 4-5
Kåreland, Lena Läsa bör man? – den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning, Liber 2009, kap. 1-5
Langer, Judith M. Litterära föreställningsvärldar, Daidalos 2005
Molloy, Gunilla Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, Studentlitteratur 2011, de delar som är relevanta för respektive stadium (kap. 4 för 7-9, kap. 5 för GY + kap. 6-7 för alla)
Persson, Magnus Varför läsa litteratur? Om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen, Studentlitteratur 2007, kap. 1, 2, 4, 6
Artiklar (fler tillkommer ev.)
Graeske, Carolin ”GY 2011-säkrad”? – Förlag och författare om fiktionernas funktion i klassrummet”. Läsning! Svensklärarföreningens årsskrift 2013 (red. Gustaf Skar och Michael Tengberg). Tillhandahålles
Granström, Malin ”Lässtrategier – hur läser vi kursplanen mellan raderna?” Läsning! Svensklärarföreningens årsskrift 2013 (red. Gustaf Skar och Michael Tengberg). Tillhandahålles
Hallesson, Yvonne och Andersson, Pia ”Läsutvecklande samtal på gymnasiet”. Läsning! Svensklärarföreningens årsskrift 2013 (red. Gustaf Skar och Michael Tengberg). Tillhandahålles
Årheim, Annette ”Litteratur som spegling eller fönster”, Ämnesdidaktik – dåtid, nutid och framtid. Bidrag från femte rikskonferensen i ämnesdidaktik vid Linköpings universitet 26-27 maj 2010, Linköping 2011 (red. Beng-Göran Martinsson och Suzanne Parmenius Swärd). Tillhandahålles
Ev. någon artikel ur Boglind, Ann, Holmberg, Per och Nordenstam, Anna (red.) Mötesplatser – texter för svenskämnet. Studentlitteratur 2014. Tillhandahålles
Kursplaner och ämnesplaner för aktuell skolform
www.skolverket.se – klicka dig vidare
Skolverkets material om bedömning
www.skolverket.se – klicka dig vidare. Enligt instruktion vid introduktionen.
Skönlitterära texter för analys
Oates, Joyce Carol ”Bansheen” (ingår i novellsamlingen Vredens änglar 2008 som finns att tillgå i humsambiblioteket).
Andra verk enligt överenskommelse vid kursstart
Rekommenderad skönlitteratur
I de aktuella handböckerna hänvisas till hur arbetet med specifika romaner går till. Det är starkt rekommenderat att studenterna läser (eller läser om) så många som möjligt av dessa verk. Några exempel är Almquist: Det går an, Camus: Främlingen, Zola: Thérèse Raquin, Kafka: Förvandlingen och Lagerlöf: Kejsarn av Portugallien.
Referenslitteratur
Berge, Anna & Per Blomqvist Skrivundervisning – i samspel med litterära texter, Liber 2012
Bergsten, Staffan & Lars Elleström Litteraturhistoriens grundbegrepp, Studentlitteratur 2004, främst kap. 10-11
Boglind, Ann, Holmberg, Per och Nordenstam, Anna (red.) Mötesplatser – texter för svenskämnet. Studentlitteratur 2014.
Brodow , Bengt och Kristina Rinisland Att arbeta med skönlitteratur i skolan – praktik och teori, Studentlitteratur 2005
Chambers, Aidan Böcker inom oss, Rabén & Sjögren 1993
Elleström, Lars Lyrikanalys. En introduktion, Studentlitteratur 1999
Holmberg & Olsson Epikanalys. En introduktion, Studentlitteratur 1999
Molloy, Gunilla Reflekterande läsning och skrivning, Studentlitteratur 2008
Nikolajeva, Maria Barnbokens byggklossar, Studentlitteratur 2004
Olin-Scheller, Christina Mellan Dante och Big Brother, Karlstads universitet 2006
Olin-Scheller, Christina och Ingrid Mossberg-Schüllerqvist Fiktionsförståelse i skolan. Svensklärare omvandlar teori till praktik, Studentlitteratur 2011
Olsson & Algulin: Litteraturens historia i världen (LHV) Norstedts
Olsson & Algulin: Litteraturens historia i Sverige (LHS) Norstedts
Rosenblatt, Louise M. Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa, Studentlitteratur 2002
Svedner, Per Olov Svenskämnet och svenskundervisningen, Kunskapsföretaget, 2011
Tengart, Paul Litteraturteori, Gleerups 2010
Tengberg, Michael Samtalets möjligheter. Om litteratursamtal och litteraturreception i skolan, Brutus Östlings Förlag Symposion 2011
Årheim, Annette När realismen blir orealistisk, Växjö University Press 2007
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.