Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences as a field of knowledge and research, 7.5 credits
Utbildningsvetenskap som kunskapsområde och forskningsfält, 7.5 hp
949A02
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
Second cycleCourse type
Programme courseExaminer
Susanne Kreitz-SandbergECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPS | Masterprogramme in Education with emphasis in Outdoor Didactics (Education with Emphasis in Outdoor Didactics) | 1 (Autumn 2012) | Swedish | Linköping | C | |
L7MPS | Masterprogramme in Education with emphasis in Outdoor Didactics (Education with Emphasis in Outdoor Education) | 1 (Autumn 2012) | Swedish | Linköping | C | |
L7MPS | Masterprogramme in Pedagogic Practices (Pedagogical Practices) | 1 (Autumn 2012) | Swedish | Linköping | C | |
L7MPS | Masterprogramme in Pedagogic Practices, (Pedagogical Practices) | 1 (Autumn 2012) | Swedish | Linköping | C |
The course syllabus is preliminary
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
Second cycleAdvancement level
A1XCourse offered for
- Master´s programme in Pedagogical Practices/Education with emphasis in Outdoor Didactics/Special Education
Entry requirements
-
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.
Department
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Kurslitteratur
(För litteraturlista i pdf, se under Dokument)
Kursbok
Sandin, Bengt och Säljö, Roger, red. (2006). Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlsson.
Skrivhandledning
Løkensgard Hoel, Torlaug (2008). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur.
Eller:
Strömqvist, Siv (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups.
Inspirationstexter till uppgift 1
Lindqvist, Per och Ulla Karin Nordänger (2007). ”Lost in translation?” Om relationen mellan lärares praktiska kunnande och professionella språk. Pedagogiskt Forskning i Sverige, Arg 12 nr 3, 177-193.
Aspelin, Jonas och Johannes Lunneblad (2008). Lärares professionella/personliga utveckling. EDUCARE 2008:1, 27-50.
Artiklar och annan vetenskaplig litteratur i urval
Anvisningar om vilka artiklar av nedanstående som alla ska läsa och vilka som utgör referenslitteratur kommer att lämnas i samband med kursuppgift 3.
Listan över artiklar är preliminär och att ytterligare artiklar kan tillkomma.
Arnesen, Anne-Lise and Lundahl, Lisbeth (2006). Still Social and Democratic? Inclusive Education Policies in the Nordic Welfare States. Educational Research 50 (3), pages 285-300.
Arnesen, Anne-Lise, Elina Lahelma and Elisabet Öhrn (2008). Travelling discourses on gender and education - The case of boys underachievement. Nordisk Pedagogik 01/2008, pp.
Beach, Dennis (2011). Education Science in Sweden. Education Inquiry, vol 2, no 2, 207-220.
Billett, Stephen (2010): Workplace Learning Frameworks International Encyclopedia of Education (Third Edition), 58-63
Bondestam, Fredrik. 2010. Kunskap som befrielse? En metaanalys av svensk forskning om jämställdhet och skola 1969–2009. Stockholm 2010. SOU 2010-35.
Bromseth, Janne och Frida Darj (red.)(2010). Normkritisk pedagogic. Makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap.
Dillabough, Jo-Anne and Sandra Acker. 2002. Globalisation, women’s work and teacher education: a cross-national analysis, International Studies in the Sociology of Education, 12, no.3: 227–260.
Englund, Thomas (2004). Nya trender inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogiskt Forskning i Sverige. 2004 (9) 1 (37-49).
Englund, Thomas (2006). New Trends in Swedish Educational Research. Scandinavian Journal of Educational Research vol. 50, No 4 Sept 2006, 383-396.
Erixon Arreman, Inger and Gaby Weiner (2007). Gender, research and change in teacher education: A Swedish dimension. Gender and Education, 19, no.3: 317–377.
Erixon Arreman, Inger (2005). Att rubba föreställningar och bryta traditioner. Forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning. Doktorsavhandlingar i Pedagogiskt arbete Nr 3.
Field, John (2010): Lifelong Learning, International Encyclopedia of Education (Third Edition) 89-95
Hjalmarsson, Maria. 2009. Lärarprofessionens genusordning. En studie av lärarnas uppfattningar om arbetsuppgifter, kompetens och förväntningar. Diss. Göteborg University. Acta Universitatis Gothoburgensis.
Hultman, Glenn, Ann-Sofi Wedin & Jan Schoulz (2011). Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder. Handledning och överföring av yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift 22(2),
Kamran Namdars (2012). In Quest of the Globally Good Teacher – Exploring the need, the possibilities, and the main elements om a globally relevant core curriculum for teacher education. Avhandling, Mälardalens Högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. (Kan laddas ner via Skolporten http://www.skolporten.se/forskning/avhandlingar/)
Lundgren, Ulf P, Säljo, Roger och Caroline Liberg (red.) (2012, andra uppl): Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur.
Lundgren, Ulf P. (2002). Utbildningsforskning och utbildningsreformer. Pedagogiskt Forskning i Sverige 7 (3), 233-243.
Martinsson, Lena, Eva Reimer, and Jolanta Reingarde (eds.)(2008). Norms at Work. Challenging Homophobia and Heteronormativity. Stockholm: Under Ytan, 54-68.
Sahlström, Fritjof (2008). Från lärare till elever, från undervisning till lärande – några utvecklingslinjer i klassrumsforskningen. Vetenskapsrådets rapportserie 9:2008. (Går att ladda ner från www.vr.se)
Sellbjer, Staffan (2006/2007). Pedagogik som disciplin. En bestämmning utifrån kurslitteratur. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007,1 (16 s.)
Sellbjer, Staffan (2010). Profilering och likformighet: Om pedagogikämnets innehåll vid sex svenska universitet 1975-2000. Pedagogiskt Forskning i Sverige 15 (2/3), 187-205.
Sundberg, Daniel (2006) Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007:1, (23 s.)
Szczepanski, Anders och Lars Owe Dahlgren (2011). Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus. Didaktisk Tidskrift 20(2), 119-144.
Säfström, Carl-Anders (2005). Skillnadens pedagogik: nya vägar inom den pedagogiska teorin. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapsrådet (2006). Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form. Vetenskapsrådets rapportserie 16:2006. (Går att ladda ner från www.vr.se)
West, Linden (2010): Adult Learning in a Biographic Perspective International Encyclopedia of Education (Third Edition), 25-30
Valbar artikel t.ex. i någon av följande tidskrifter
Didaktisk Tidskrift
Educare
Education Inquiry
European Journal of Psychology of Education
Gender and Education
International Studies of the Sociology of Education
Journal of Educational Research
Nordisk Pedagogik
Pedagogiskt Forskning i Sverige
Scandinavian Journal of Educational Research
Studies in Educational Policy and Educational Philosophy
Utbildning och Demokrati
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.