Utbildningsvetenskap som kunskapsområde och forskningsfält, 7.5 hp

Educational Sciences as a field of knowledge and research, 7.5 credits

949A02

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Susanne Kreitz-Sandberg

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande kunna
- redogöra för olika kunskaps- och forskningstraditioner som finns inom det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet
- hänvisa till och resonera om olika utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och forskningsresultat
- identifiera och diskutera centrala forskningsmetodiska inslag inom utbildningsvetenskaplig kunskapsproduktion
- självständigt skriva en akademiskt godtagbar text inom det utbildningsvetenskapliga fältet

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta innebär att förstå och problematisera området. Kursen bidrar med en översikt av olika vetenskapliga skolbildningar och traditioner både i Sverige och internationellt. De studerande fördjupar sig i bärande tankar i de perspektiv som är centrala för det egna kunskapsområdet. Därutöver ska de studerande utveckla en ökad förtrogenhet med vetenskapliga resonemang, anta ett kritiskt förhållningssätt och utveckla sitt akademiska skrivande.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursintroduktion och vissa seminarier är campusförlagda. Därtill kommer användandet av olika distansöverbryggande tekniker. Undervisningen sker dels med hjälp av en studiehandledning, dels med hjälp av olika typer av kommunikation. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter i anslutning till litteraturstudierna, vilka redovisas skriftligt. Nätverksdiskussioner mellan de studerande genomförs i anslutning till dessa uppgifter.

Examination

Examinationsform:
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.

Provkoder:
SRE1, Utbildningsvetenskap som forskningsfält, 2 hp, U-G
SRE 2, Utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och metoder, 2 hp, U-G
SRE 3, Syntes, 3,5 hp, U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Kurslitteratur (För litteraturlista i pdf, se under Dokument) Kursbok Sandin, Bengt och Säljö, Roger, red. (2006). Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlsson. Skrivhandledning Løkensgard Hoel, Torlaug (2008). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur. Eller: Strömqvist, Siv (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. Inspirationstexter till uppgift 1 Lindqvist, Per och Ulla Karin Nordänger (2007). ”Lost in translation?” Om relationen mellan lärares praktiska kunnande och professionella språk. Pedagogiskt Forskning i Sverige, Arg 12 nr 3, 177-193. Aspelin, Jonas och Johannes Lunneblad (2008). Lärares professionella/personliga utveckling. EDUCARE 2008:1, 27-50. Artiklar och annan vetenskaplig litteratur i urval Anvisningar om vilka artiklar av nedanstående som alla ska läsa och vilka som utgör referenslitteratur kommer att lämnas i samband med kursuppgift 3. Listan över artiklar är preliminär och att ytterligare artiklar kan tillkomma. Arnesen, Anne-Lise and Lundahl, Lisbeth (2006). Still Social and Democratic? Inclusive Education Policies in the Nordic Welfare States. Educational Research 50 (3), pages 285-300. Arnesen, Anne-Lise, Elina Lahelma and Elisabet Öhrn (2008). Travelling discourses on gender and education - The case of boys underachievement. Nordisk Pedagogik 01/2008, pp. Beach, Dennis (2011). Education Science in Sweden. Education Inquiry, vol 2, no 2, 207-220. Billett, Stephen (2010): Workplace Learning Frameworks International Encyclopedia of Education (Third Edition), 58-63 Bondestam, Fredrik. 2010. Kunskap som befrielse? En metaanalys av svensk forskning om jämställdhet och skola 1969–2009. Stockholm 2010. SOU 2010-35. Bromseth, Janne och Frida Darj (red.)(2010). Normkritisk pedagogic. Makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap. Dillabough, Jo-Anne and Sandra Acker. 2002. Globalisation, women’s work and teacher education: a cross-national analysis, International Studies in the Sociology of Education, 12, no.3: 227–260. Englund, Thomas (2004). Nya trender inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogiskt Forskning i Sverige. 2004 (9) 1 (37-49). Englund, Thomas (2006). New Trends in Swedish Educational Research. Scandinavian Journal of Educational Research vol. 50, No 4 Sept 2006, 383-396. Erixon Arreman, Inger and Gaby Weiner (2007). Gender, research and change in teacher education: A Swedish dimension. Gender and Education, 19, no.3: 317–377. Erixon Arreman, Inger (2005). Att rubba föreställningar och bryta traditioner. Forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning. Doktorsavhandlingar i Pedagogiskt arbete Nr 3. Field, John (2010): Lifelong Learning, International Encyclopedia of Education (Third Edition) 89-95 Hjalmarsson, Maria. 2009. Lärarprofessionens genusordning. En studie av lärarnas uppfattningar om arbetsuppgifter, kompetens och förväntningar. Diss. Göteborg University. Acta Universitatis Gothoburgensis. Hultman, Glenn, Ann-Sofi Wedin & Jan Schoulz (2011). Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder. Handledning och överföring av yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift 22(2), Kamran Namdars (2012). In Quest of the Globally Good Teacher – Exploring the need, the possibilities, and the main elements om a globally relevant core curriculum for teacher education. Avhandling, Mälardalens Högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. (Kan laddas ner via Skolporten http://www.skolporten.se/forskning/avhandlingar/) Lundgren, Ulf P, Säljo, Roger och Caroline Liberg (red.) (2012, andra uppl): Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. Lundgren, Ulf P. (2002). Utbildningsforskning och utbildningsreformer. Pedagogiskt Forskning i Sverige 7 (3), 233-243. Martinsson, Lena, Eva Reimer, and Jolanta Reingarde (eds.)(2008). Norms at Work. Challenging Homophobia and Heteronormativity. Stockholm: Under Ytan, 54-68. Sahlström, Fritjof (2008). Från lärare till elever, från undervisning till lärande – några utvecklingslinjer i klassrumsforskningen. Vetenskapsrådets rapportserie 9:2008. (Går att ladda ner från www.vr.se) Sellbjer, Staffan (2006/2007). Pedagogik som disciplin. En bestämmning utifrån kurslitteratur. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007,1 (16 s.) Sellbjer, Staffan (2010). Profilering och likformighet: Om pedagogikämnets innehåll vid sex svenska universitet 1975-2000. Pedagogiskt Forskning i Sverige 15 (2/3), 187-205. Sundberg, Daniel (2006) Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007:1, (23 s.) Szczepanski, Anders och Lars Owe Dahlgren (2011). Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus. Didaktisk Tidskrift 20(2), 119-144. Säfström, Carl-Anders (2005). Skillnadens pedagogik: nya vägar inom den pedagogiska teorin. Lund: Studentlitteratur. Vetenskapsrådet (2006). Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form. Vetenskapsrådets rapportserie 16:2006. (Går att ladda ner från www.vr.se) West, Linden (2010): Adult Learning in a Biographic Perspective International Encyclopedia of Education (Third Edition), 25-30 Valbar artikel t.ex. i någon av följande tidskrifter Didaktisk Tidskrift Educare Education Inquiry European Journal of Psychology of Education Gender and Education International Studies of the Sociology of Education Journal of Educational Research Nordisk Pedagogik Pedagogiskt Forskning i Sverige Scandinavian Journal of Educational Research Studies in Educational Policy and Educational Philosophy Utbildning och Demokrati

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.