Educational Sciences as a field of knowledge and research, 7.5 credits

Utbildningsvetenskap som kunskapsområde och forskningsfält, 7.5 hp

949A02

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

Second cycle

Course type

Programme course

Examiner

Susanne Kreitz-Sandberg
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L7MPD Masterprogramme in Pedagogic Practices (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 1 (Autumn 2014) 201434-201503 Swedish Linköping C
L7MPD Masterprogramme in Pedagogic Practices (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 1 (Autumn 2014) 201434-201503 Swedish Linköping C
L7MPD Masterprogramme in Pedagogy with an Emphasis on Outdoor Education (Halvfart, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) 1 (Autumn 2014) 201434-201503 Swedish Linköping
L7MPD Masterprogramme in Pedagogy with an Emphasis on Outdoor Education (Kvartsfart, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) 1 (Autumn 2014) 201434-201503 Swedish Linköping

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Master´s programme in Pedagogical Practices/Education with Emphasis in Outdoor Didactics/Special Education

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Kurslitteratur (För litteraturlista i pdf, se under Dokument) Kursböcker Sandin, Bengt och Säljö, Roger, red. (2006). Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlsson. Eriksson Barajas, Katarina, Christina Forsberg och Yvonne Wengström (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (Kap. 1-5). Skrivhandledning Løkensgard Hoel, Torlaug (2010). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur. Eller: Strömquist, Siv (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. Se även stenciler som läggs ut på LISAM. Inspirationstexter till uppgift 1 Lindqvist, Per och Ulla Karin Nordänger (2007). ”Lost in translation?” Om relationen mellan lärares praktiska kunnande och professionella språk. Pedagogiskt Forskning i Sverige, Arg 12 nr 3, 177-193. Finns att ladda ner på http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v12/n3.html Aspelin, Jonas och Sven Persson (2008). Lärares professionella/personliga utveckling. EDUCARE 2008:1, 27-50. Finns att ladda ner på http://dspace.mah.se/handle/2043/7112 Cochran-Smith, Marilyn (2012). Composing a Research Life. Action in Teacher Education, 34:2, 99-110. Artiklar och annan vetenskaplig litteratur i urval Du ska läsa några av de följande artiklarna i samband med kursuppgift 3. Listan över artiklar är preliminär och ytterligare artiklar kan tillkomma. Arnesen, Anne-Lise and Lundahl, Lisbeth (2006). Still Social and Democratic? Inclusive Education Policies in the Nordic Welfare States. Educational Research 50 (3), pages 285-300. Arnesen, Anne-Lise, Elina Lahelma and Elisabet Öhrn (2008). Travelling discourses on gender and education - The case of boys underachievement. Nordisk Pedagogik 01/2008, pp. Askling, Berit (2006). Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form. Vetenskapsrådets rapportserie 16:2006. (Går att ladda ner från www.vr.se) Beach, Dennis (2011). Education Science in Sweden. Education Inquiry, vol 2, no 2, 207-220. Billett, Stephen (2010): Workplace Learning Frameworks International Encyclopedia of Education (Third Edition), 58-63 Bondestam, Fredrik. 2010. Kunskap som befrielse? En metaanalys av svensk forskning om jämställdhet och skola 1969–2009. Stockholm 2010. SOU 2010-35. Bromseth, Janne och Frida Darj (red.)(2010). Normkritisk pedagogic. Makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap. Colnerud, Gunnel (2013). Brief report: ethical problems in research practice. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, 8(4), 37-41. Dahlstedt, Magnus & Fejes, Andreas (2014). Family makeover: Coaching, confession and parental responsibilisation. Pedagogy, Culture & Society, 22(2), 169-188. Dillabough, Jo-Anne and Sandra Acker. 2002. Globalisation, women’s work and teacher education: a cross-national analysis, International Studies in the Sociology of Education, 12, no.3: 227–260. Elwér, Åsa, Keenan, J., Olson, R., Byrne, B. & Samuelsson, S. (2013). Longitudinal stability and predictors of poor oral comprehenders and poor decoders. Journal of experimental child psychology (Print), 115(3), 497-516. Englund, Thomas (2004). Nya trender inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogiskt Forskning i Sverige. 2004 (9) 1 (37-49). Englund, Thomas (2006). New Trends in Swedish Educational Research. Scandinavian Journal of Educational Research vol. 50, No 4 Sept 2006, 383-396. Erixon Arreman, Inger (2005). Att rubba föreställningar och bryta traditioner. Forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning. Doktorsavhandlingar i Pedagogiskt arbete Nr 3. Erixon Arreman, Inger and Gaby Weiner (2007). Gender, research and change in teacher education: A Swedish dimension. Gender and Education, 19, no.3: 317–377. Field, John (2010): Lifelong Learning, International Encyclopedia of Education (Third Edition) 89-95 Forslund Frykedal, Karin & Hammar Chiriac, Eva (2014). Group work management in the classroom. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(2), 222-234. Hallqvist, Anders (2013). Biographical learning: two decades of research and discussion. Educational review (Birmingham). 10.1080/00131911.2013.816265 Hjalmarsson, Maria. 2009. Lärarprofessionens genusordning. En studie av lärarnas uppfattningar om arbetsuppgifter, kompetens och förväntningar. Diss. Göteborg University. Acta Universitatis Gothoburgensis. Hultman, Glenn, Ann-Sofi Wedin & Jan Schoulz (2011). Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder. Handledning och överföring av yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift 22(2), Kamran Namdars (2012). In Quest of the Globally Good Teacher – Exploring the need, the possibilities, and the main elements om a globally relevant core curriculum for teacher education. Avhandling, Mälardalens Högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. (Kan laddas ner via Skolporten http://www.skolporten.se/forskning/avhandlingar/) Kreitz-Sandberg, Susanne (2013). Gender inclusion and horizontal gender segregation: stakeholders' strategies and dilemmas in Swedish teachers' education. Gender and Education, 25(4), 444-465. Lundgren, Ulf P, Säljo, Roger och Caroline Liberg (red.) (2012, andra uppl): Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. Lundgren, Ulf P. (2002). Utbildningsforskning och utbildningsreformer. Pedagogiskt Forskning i Sverige 7 (3), 233-243. Martinsson, Lena, Eva Reimer, and Jolanta Reingarde (eds.)(2008). Norms at Work. Challenging Homophobia and Heteronormativity. Stockholm: Under Ytan, 54-68. Sahlström, Fritjof (2008). Från lärare till elever, från undervisning till lärande – några utvecklingslinjer i klassrumsforskningen. Vetenskapsrådets rapportserie 9:2008. (Går att ladda ner från www.vr.se) Sellbjer, Staffan (2006/2007). Pedagogik som disciplin. En bestämmning utifrån kurslitteratur. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007,1 (16 s.) Sellbjer, Staffan (2010). Profilering och likformighet: Om pedagogikämnets innehåll vid sex svenska universitet 1975-2000. Pedagogiskt Forskning i Sverige 15 (2/3), 187-205. Sundberg, Daniel (2006) Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007:1, (23 s.) Szczepanski, Anders och Lars Owe Dahlgren (2011). Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus. Didaktisk Tidskrift 20(2), 119-144. Säfström, Carl-Anders (2005). Skillnadens pedagogik: nya vägar inom den pedagogiska teorin. Lund: Studentlitteratur. Thornberg, Robert (2012). A Grounded Theory of Collaborative Synchronizing in Relation to Challenging Students. Urban education (Beverly Hills, Calif.), 47(1), 312-342. Thornberg, Robert & Elvstrand, Helene (2012). Children's experiences of democracy, participation, and trust in school. International Journal of Educational Research, 53, 44-54. Thornberg, Robert & Jungert, Thomas (2013). Bystander behavior in bullying situations: basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self-efficacy. Journal of Adolescence, 36(3), 475-483. West, Linden (2010): Adult Learning in a Biographic Perspective International Encyclopedia of Education (Third Edition), 25-30 Valbar artikel t.ex. i någon av följande tidskrifter Didaktisk Tidskrift Educare Education Inquiry European Journal of Psychology of Education Gender and Education International Studies of the Sociology of Education Journal of Educational Research Nordisk Pedagogik Pedagogiskt Forskning i Sverige Scandinavian Journal of Educational Research Studies in Educational Policy and Educational Philosophy Utbildning och Demokrati

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.