Educational Sciences as a field of knowledge and research, 7.5 credits

Utbildningsvetenskap som kunskapsområde och forskningsfält, 7.5 hp

949A02

Main field of study

Pedagogical Work Pedagogy Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning

Course level

Second cycle

Course type

Programme course

Examiner

Robert Aman

Course coordinator

Robert Aman

Director of studies or equivalent

Margareta Engvall
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L7MPD Master program in Pedagogical practices with emphasis in young children’s learning (half time) (Younger children´s learning, Part time (Half time)) 1 (Autumn 2018) 201834-201903 Swedish Linköping, Valla C
L7MPD Master program in Pedagogical Practices, Part time (half time) (Pedagogical Practices, Part time (half time)) 1 (Autumn 2018) 201834-201903 Swedish Linköping, Valla C

Main field of study

Pedagogical Work, Pedagogy, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Master´s programme in Pedagogical Practices/Education with Emphasis in Outdoor Didactics/Special Education

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

If the course is a VfU course, the following applies:

  • Examination of applied social and didactic abilities is limited to three (3) occasions.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Kursböcker Eriksson Barajas, Katarina, Christina Forsberg och Yvonne Wengström (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (Kap. 1-5). Sandin, Bengt och Säljö, Roger, red. (2006). Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlsson. samt Dodilet, Susanne och Lundin, Sverker (2016) Kritiska perspektiv på svensk utbildningsvetenskap. EDUCARE, 2016:3, 7-13. Finns att ladda ner på http://muep.mah.se/bitstream/handle/2043/21448/Educare%202016.3.pdf?sequence=2&isAllowed=y) Skrivhandledning Løkensgard Hoel, Torlaug (2010). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur. Eller: Strömquist, Siv (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. Se även stenciler som läggs ut på LISAM. Inspirationstexter till uppgift 1 Lindqvist, Per och Ulla Karin Nordänger (2007). ”Lost in translation?” Om relationen mellan lärares praktiska kunnande och professionella språk. Pedagogiskt Forskning i Sverige, Arg 12 nr 3, 177-193. Finns att ladda ner på http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v12/n3.html Aspelin, Jonas och Sven Persson (2008). Lärares professionella/personliga utveckling. EDUCARE 2008:1, 27-50. Finns att ladda ner på http://dspace.mah.se/handle/2043/7112 Cochran-Smith, Marilyn (2012). Composing a Research Life. Action in Teacher Education, 34:2, 99-110. Artiklar och annan vetenskaplig litteratur i urval Det här är ett urval av artiklar som vi rekommenderar. Närmare anvisningar ges i samband med kursuppgift 3 där ni också själv söker efter vetenskapliga artiklar. Arnesen, Anne-Lise and Lundahl, Lisbeth (2006). Still Social and Democratic? Inclusive Education Policies in the Nordic Welfare States. Educational Research 50 (3), pages 285-300. Arnesen, Anne-Lise, Elina Lahelma and Elisabet Öhrn (2008). Travelling discourses on gender and education - The case of boys underachievement. Nordisk Pedagogik 01/2008, pp. Askling, Berit (2006). Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form. Vetenskapsrådets rapportserie 16:2006. (Går att ladda ner från www.vr.se) Beach, Dennis (2011). Education Science in Sweden. Education Inquiry, vol 2, no 2, 207-220. Billett, Stephen (2010). Workplace Learning Frameworks International Encyclopedia of Education (Third Edition), 58-63. Bondestam, Fredrik. 2010. Kunskap som befrielse? En metaanalys av svensk forskning om jämställdhet och skola 1969–2009. Stockholm 2010. SOU 2010-35. Bromseth, Janne och Frida Darj (red.)(2010). Normkritisk pedagogic. Makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap. Colnerud, Gunnel (2013). Brief report: ethical problems in research practice. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, 8(4), 37-41. Dahlstedt, Magnus & Fejes, Andreas (2014). Family makeover: Coaching, confession and parental responsibilisation. Pedagogy, Culture & Society, 22(2), 169-188. Dillabough, Jo-Anne and Sandra Acker. 2002. Globalisation, women’s work and teacher education: a cross-national analysis, International Studies in the Sociology of Education, 12, no.3: 227–260. Dyment, Janette E. & Tom G. Potter (2014). Is outdoor education a discipline? Provocations and possibilities. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 14(1), 1-16. Elwér, Åsa, Keenan, J., Olson, R., Byrne, B. & Samuelsson, S. (2013). Longitudinal stability and predictors of poor oral comprehenders and poor decoders. Journal of experimental child psychology (Print), 115(3), 497-516. Englund, Thomas (2004). Nya trender inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogiskt Forskning i Sverige. 2004 (9) 1 (37-49). Englund, Thomas (2006). New Trends in Swedish Educational Research. Scandinavian Journal of Educational Research vol. 50, No 4 Sept 2006, 383-396. Erixon Arreman, Inger (2005). Att rubba föreställningar och bryta traditioner. Forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning. Doktorsavhandlingar i Pedagogiskt arbete Nr 3. Erixon Arreman, Inger and Gaby Weiner (2007). Gender, research and change in teacher education: A Swedish dimension. Gender and Education, 19, no.3: 317–377. Field, John (2010): Lifelong Learning, International Encyclopedia of Education (Third Edition) 89-95. Forslund Frykedal, Karin & Hammar Chiriac, Eva (2014). Group work management in the classroom. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(2), 222-234. Haglund, Björn (2016) Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap. EDUCARE 2016:01, 64-85. Går att ladda ner via http://www.mah.se/upload/FAKULTETER/LS/Publikationer/EDUCARE/Educare%202016.1.pdf Hallqvist, Anders (2013). Biographical learning: two decades of research and discussion. Educational review (Birmingham). 10.1080/00131911.2013.816265 Hjalmarsson, Maria. 2009. Lärarprofessionens genusordning. En studie av lärarnas uppfattningar om arbetsuppgifter, kompetens och förväntningar. Diss. Göteborg University. Acta Universitatis Gothoburgensis. Hultman, Glenn, Ann-Sofi Wedin & Jan Schoulz (2011). Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder. Handledning och överföring av yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift 22(2), Kamran Namdars (2012). In Quest of the Globally Good Teacher – Exploring the need, the possibilities, and the main elements om a globally relevant core curriculum for teacher education. Avhandling, Mälardalens Högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. Kan laddas ner via Skolporten http://www.skolporten.se/forskning/avhandlingar/ Kreitz-Sandberg, Susanne (2013). Gender inclusion and horizontal gender segregation: stakeholders' strategies and dilemmas in Swedish teachers' education. Gender and Education, 25(4), 444-465. Lundgren, Ulf P, Säljo, Roger och Caroline Liberg (red.) (2012, andra uppl): Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. Lundgren, Ulf P. (2002). Utbildningsforskning och utbildningsreformer. Pedagogiskt Forskning i Sverige 7 (3), 233-243. Martinsson, Lena, Eva Reimer, and Jolanta Reingarde (eds.)(2008). Norms at Work. Challenging Homophobia and Heteronormativity. Stockholm: Under Ytan, 54-68. Sahlström, Fritjof (2008). Från lärare till elever, från undervisning till lärande – några utvecklingslinjer i klassrumsforskningen. Vetenskapsrådets rapportserie 9:2008. Går att ladda ner från www.vr.se Sellbjer, Staffan (2006/2007). Pedagogik som disciplin. En bestämmning utifrån kurslitteratur. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007,1 (16 s.) Sellbjer, Staffan (2010). Profilering och likformighet: Om pedagogikämnets innehåll vid sex svenska universitet 1975-2000. Pedagogiskt Forskning i Sverige 15 (2/3), 187-205. Sundberg, Daniel (2006) Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007:1, (23 s.) Szczepanski, Anders och Lars Owe Dahlgren (2011). Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus. Didaktisk Tidskrift 20(2), 119-144. Säfström, Carl-Anders (2005). Skillnadens pedagogik: nya vägar inom den pedagogiska teorin. Lund: Studentlitteratur. Thornberg, Robert (2012). A Grounded Theory of Collaborative Synchronizing in Relation to Challenging Students. Urban education (Beverly Hills, Calif.), 47(1), 312-342. Thornberg, Robert & Elvstrand, Helene (2012). Children's experiences of democracy, participation, and trust in school. International Journal of Educational Research, 53, 44-54. Thornberg, Robert & Jungert, Thomas (2013). Bystander behavior in bullying situations: basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self-efficacy. Journal of Adolescence, 36(3), 475-483.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.