Utbildningsvetenskap som kunskapsområde och forskningsfält, 7.5 hp

Educational Sciences as a field of knowledge and research, 7.5 credits

949A02

Huvudområde

Pedagogiskt arbete Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Robert Aman

Kursansvarig

Robert Aman

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 1 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 1 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete, Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för olika kunskaps- och forskningstraditioner som finns inom det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet
- hänvisa till och resonera om olika utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och forskningsresultat
- identifiera och diskutera central forskningsmetod inom utbildningsvetenskaplig kunskapsproduktion
- självständigt skriva en akademiskt godtagbar text inom det utbildningsvetenskapliga fältet

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Detta innebär att förstå och problematisera området. Kursen bidrar med en översikt av olika vetenskapliga skolbildningar och traditioner både i Sverige och internationellt. De studerande fördjupar sig i bärande tankar i de perspektiv som är centrala för det egna kunskapsområdet. Därutöver ska de studerande utveckla en ökad förtrogenhet med vetenskapliga resonemang, anta ett kritiskt förhållningssätt och utveckla sitt akademiska skrivande.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursintroduktion och vissa seminarier är campusförlagda. Därtill kommer användandet av olika distansöverbryggande tekniker. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter i anslutning till litteraturstudierna, vilka redovisas skriftligt. Nätverksdiskussioner mellan de studerande genomförs i anslutning till dessa uppgifter.

Examination

Examinationsform:
Kursen examineras genom skriftliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.

Provkoder:
SRE1, Utbildningsvetenskap som forskningsfält, 2 hp, U-G
SRE 2, Utbildningsvetenskapliga perspektiv, teorier och metoder, 2 hp, U-G
SRE 3, Syntes, 3,5 hp, U-VG

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Kursböcker Eriksson Barajas, Katarina, Christina Forsberg och Yvonne Wengström (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (Kap. 1-5). Sandin, Bengt och Säljö, Roger, red. (2006). Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering. Stockholm: Carlsson. samt Dodilet, Susanne och Lundin, Sverker (2016) Kritiska perspektiv på svensk utbildningsvetenskap. EDUCARE, 2016:3, 7-13. Finns att ladda ner på http://muep.mah.se/bitstream/handle/2043/21448/Educare%202016.3.pdf?sequence=2&isAllowed=y) Skrivhandledning Løkensgard Hoel, Torlaug (2010). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur. Eller: Strömquist, Siv (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. Se även stenciler som läggs ut på LISAM. Inspirationstexter till uppgift 1 Lindqvist, Per och Ulla Karin Nordänger (2007). ”Lost in translation?” Om relationen mellan lärares praktiska kunnande och professionella språk. Pedagogiskt Forskning i Sverige, Arg 12 nr 3, 177-193. Finns att ladda ner på http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v12/n3.html Aspelin, Jonas och Sven Persson (2008). Lärares professionella/personliga utveckling. EDUCARE 2008:1, 27-50. Finns att ladda ner på http://dspace.mah.se/handle/2043/7112 Cochran-Smith, Marilyn (2012). Composing a Research Life. Action in Teacher Education, 34:2, 99-110. Artiklar och annan vetenskaplig litteratur i urval Det här är ett urval av artiklar som vi rekommenderar. Närmare anvisningar ges i samband med kursuppgift 3 där ni också själv söker efter vetenskapliga artiklar. Arnesen, Anne-Lise and Lundahl, Lisbeth (2006). Still Social and Democratic? Inclusive Education Policies in the Nordic Welfare States. Educational Research 50 (3), pages 285-300. Arnesen, Anne-Lise, Elina Lahelma and Elisabet Öhrn (2008). Travelling discourses on gender and education - The case of boys underachievement. Nordisk Pedagogik 01/2008, pp. Askling, Berit (2006). Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form. Vetenskapsrådets rapportserie 16:2006. (Går att ladda ner från www.vr.se) Beach, Dennis (2011). Education Science in Sweden. Education Inquiry, vol 2, no 2, 207-220. Billett, Stephen (2010). Workplace Learning Frameworks International Encyclopedia of Education (Third Edition), 58-63. Bondestam, Fredrik. 2010. Kunskap som befrielse? En metaanalys av svensk forskning om jämställdhet och skola 1969–2009. Stockholm 2010. SOU 2010-35. Bromseth, Janne och Frida Darj (red.)(2010). Normkritisk pedagogic. Makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap. Colnerud, Gunnel (2013). Brief report: ethical problems in research practice. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, 8(4), 37-41. Dahlstedt, Magnus & Fejes, Andreas (2014). Family makeover: Coaching, confession and parental responsibilisation. Pedagogy, Culture & Society, 22(2), 169-188. Dillabough, Jo-Anne and Sandra Acker. 2002. Globalisation, women’s work and teacher education: a cross-national analysis, International Studies in the Sociology of Education, 12, no.3: 227–260. Dyment, Janette E. & Tom G. Potter (2014). Is outdoor education a discipline? Provocations and possibilities. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 14(1), 1-16. Elwér, Åsa, Keenan, J., Olson, R., Byrne, B. & Samuelsson, S. (2013). Longitudinal stability and predictors of poor oral comprehenders and poor decoders. Journal of experimental child psychology (Print), 115(3), 497-516. Englund, Thomas (2004). Nya trender inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogiskt Forskning i Sverige. 2004 (9) 1 (37-49). Englund, Thomas (2006). New Trends in Swedish Educational Research. Scandinavian Journal of Educational Research vol. 50, No 4 Sept 2006, 383-396. Erixon Arreman, Inger (2005). Att rubba föreställningar och bryta traditioner. Forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning. Doktorsavhandlingar i Pedagogiskt arbete Nr 3. Erixon Arreman, Inger and Gaby Weiner (2007). Gender, research and change in teacher education: A Swedish dimension. Gender and Education, 19, no.3: 317–377. Field, John (2010): Lifelong Learning, International Encyclopedia of Education (Third Edition) 89-95. Forslund Frykedal, Karin & Hammar Chiriac, Eva (2014). Group work management in the classroom. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(2), 222-234. Haglund, Björn (2016) Fritidshemmets vardagspraktik i ett nytt diskursivt landskap. EDUCARE 2016:01, 64-85. Går att ladda ner via http://www.mah.se/upload/FAKULTETER/LS/Publikationer/EDUCARE/Educare%202016.1.pdf Hallqvist, Anders (2013). Biographical learning: two decades of research and discussion. Educational review (Birmingham). 10.1080/00131911.2013.816265 Hjalmarsson, Maria. 2009. Lärarprofessionens genusordning. En studie av lärarnas uppfattningar om arbetsuppgifter, kompetens och förväntningar. Diss. Göteborg University. Acta Universitatis Gothoburgensis. Hultman, Glenn, Ann-Sofi Wedin & Jan Schoulz (2011). Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder. Handledning och överföring av yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift 22(2), Kamran Namdars (2012). In Quest of the Globally Good Teacher – Exploring the need, the possibilities, and the main elements om a globally relevant core curriculum for teacher education. Avhandling, Mälardalens Högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. Kan laddas ner via Skolporten http://www.skolporten.se/forskning/avhandlingar/ Kreitz-Sandberg, Susanne (2013). Gender inclusion and horizontal gender segregation: stakeholders' strategies and dilemmas in Swedish teachers' education. Gender and Education, 25(4), 444-465. Lundgren, Ulf P, Säljo, Roger och Caroline Liberg (red.) (2012, andra uppl): Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. Lundgren, Ulf P. (2002). Utbildningsforskning och utbildningsreformer. Pedagogiskt Forskning i Sverige 7 (3), 233-243. Martinsson, Lena, Eva Reimer, and Jolanta Reingarde (eds.)(2008). Norms at Work. Challenging Homophobia and Heteronormativity. Stockholm: Under Ytan, 54-68. Sahlström, Fritjof (2008). Från lärare till elever, från undervisning till lärande – några utvecklingslinjer i klassrumsforskningen. Vetenskapsrådets rapportserie 9:2008. Går att ladda ner från www.vr.se Sellbjer, Staffan (2006/2007). Pedagogik som disciplin. En bestämmning utifrån kurslitteratur. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007,1 (16 s.) Sellbjer, Staffan (2010). Profilering och likformighet: Om pedagogikämnets innehåll vid sex svenska universitet 1975-2000. Pedagogiskt Forskning i Sverige 15 (2/3), 187-205. Sundberg, Daniel (2006) Pedagogikämnet i ett förändrat akademiskt landskap. Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, E-tidskrift 2006:2/2007:1, (23 s.) Szczepanski, Anders och Lars Owe Dahlgren (2011). Lärares uppfattningar av lärande och undervisning utomhus. Didaktisk Tidskrift 20(2), 119-144. Säfström, Carl-Anders (2005). Skillnadens pedagogik: nya vägar inom den pedagogiska teorin. Lund: Studentlitteratur. Thornberg, Robert (2012). A Grounded Theory of Collaborative Synchronizing in Relation to Challenging Students. Urban education (Beverly Hills, Calif.), 47(1), 312-342. Thornberg, Robert & Elvstrand, Helene (2012). Children's experiences of democracy, participation, and trust in school. International Journal of Educational Research, 53, 44-54. Thornberg, Robert & Jungert, Thomas (2013). Bystander behavior in bullying situations: basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self-efficacy. Journal of Adolescence, 36(3), 475-483.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.