Analyzing, designing and developing teaching, 15 ECTS Credits, 15 credits

Att analysera, designa och utveckla undervisning – ett ämnesdidaktiskt perspektiv, 15hp, 15 hp

949A22

Main field of study

Pedagogical Work Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning

Course level

Second cycle

Course type

Programme course

Examiner

Anja Thorsten

Course coordinator

Anja Thorsten
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L7MPD Masterprogramme in Pedagogic Practices (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 5 (Autumn 2016) 201634-201723 Swedish Linköping, Valla E
L7MPD Masterprogramme in Pedagogic Practices (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 3 (Autumn 2016) 201634-201723 Swedish Linköping, Valla E
L7MPD Masterprogramme in Pedagogic Practices (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 5 (Autumn 2016) 201634-201723 Swedish Linköping, Valla E
L7MPD Masterprogramme in Pedagogic Practices (Pedagogical Practices) 3 (Autumn 2016) 201634-201723 Swedish Linköping, Valla E
L7MPS Masterprogramme in Pedagogic Practices (Pedagogical Practices) 7 (Autumn 2016) 201634-201723 Swedish Linköping, Valla E
L7MPS Masterprogramme in Pedagogic Practices (Pedagogical Practices) 7 (Autumn 2016) 201634-201723 Swedish Linköping, Valla E
L7MPS Masterprogramme in Pedagogic Practices (Pedagogical Practices) 9 (Autumn 2016) 201634-201723 Swedish Linköping, Valla E

Main field of study

Pedagogical Work, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Master´s programme in Pedagogical Practices/Education with emphasis in Outdoor Didactics/Special Education
  • Master´s programme in Pedagogical Practices/Education with Emphasis in Outdoor Didactics/Special Education

Entry requirements

-

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

I några fall ska ni läsa kapitel i en antologi. Då står kapitelförfattaren i litteraturlistan, men observera att kapitlet finns i en bok med en annan författare. Detta gäller antologierna Uljens (1999) och Lundgren, Säljö & Liberg (2014). I dessa böcker ska ni läsa några valda kapitel. Flera artiklar och avhandlingar kan laddas ner på nätet. Den litteratur som har en stjärna framför sig är särskilt central litteratur. Obligatorisk litteratur Björndal, C. R. (2005). Det värderande ögat. Stockholm: Liber. *Carlgren, I. (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos. Engvall, M. (2013). Handlingar i matematikklassrummet. En studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder med addition och subtraktion är i fokus. (Doktorsavhandling). Linköpings universitet. (Endast teoriavsnittet) Eriksson, H. Rationella tal som tal. Algebraiska symboler och generella modeller som medierande redskap. (Licentiatuppsats). Stockholm: Stockholms universitet. (Endast teoriavsnittet) Hopmann, S. (1997). Wolfgang Klafki och den tyska didaktiken. i: Michael Uljens (red): Didaktik – teori, reflektion och praktik. (s. 198-214). Lund: Studentlitteratur. Jank, W. & Meyer, H. (1997 a). Nyttan av kunskaper i didaktisk teori, i: Michael Uljens (red): Didaktik – teori, reflektion och praktik. (s. 17-34). Lund: Studentlitteratur. Jank, W. & Meyer, H. (1997 b):”Sambandet mellan didaktisk teorikunskap och handlingskompetens”, i: Michael Uljens (red): Didaktik – teori, reflektion och praktik. (s. 35-46) Lund: Studentlitteratur. Klafki, W. (1997). Kritisk-konstruktiv didaktik. i: Michael Uljens (red): Didaktik – teori, reflektion och praktik. (s. 215-228). Lund: Studentlitteratur. Lewis, C. (2009). What is the nature of knowledge development in lesson study? Educational Action Research. 17 (1), 95-110. Liberg, C (2014): Den didaktiska reliefen – att vara lärare, i: Ulf P Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (red). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (s.215-231). Stockholm: Natur & kultur. Lundgren, U. P. (2014). Läroplansteori och didaktik. i: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö & Caroline Liberg (red.). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (s. 139-221). Stockholm: Natur & kultur. Rönnerman, K. (2011). Aktionsforskning - kunskapsproduktion i praktiken. Forskning om undervisning och lärande, vol. 5, 51 – 62. Pang, M. F. & Lo, M. L. (2012). Learning Study: helping teachers to use theory, develop professionally, and produce new knowledge to be shared. Instructional Science, 40 (3), 589-606. *Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching, Educational Researcher, 15 (2), 4-14. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform, Harvard Educational Review, 57 (1), 1-22. *Timperley, H. (2013) Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund: Studentlitteratur. *Wahlström, Ninni. (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. Egenvald litteratur – artiklar, avhandlingar mm – utifrån undervisningsämne och vald teoretisk fördjupning (ca. 300-350 s.). Valfri fördjupningslitteratur I. Kozulin, B. Gindis, V. Ageyey, & M. Miller. (2003). Vygotsky´s educational theory in cultural context. Cambridge. Cambridge University Press. Lo, M. L. (2013). Variationsteori. För bättre undervisning och lärande. Lund: Studentlitteratur. Runesson, U. (2012). Learning Study ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete och forskning, Forskning om undervisning och lärande, 8, 7-17.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.