Educational Sciences 7, Evaluation and Preschool Development, 7.5 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet, 7.5 hp

970A05

Main field of study

Didactics

Course level

Second cycle

Course type

Programme course

Examiner

Katarina Elfström Pettersson

Course coordinator

Katarina Elfström Pettersson

Director of studies or equivalent

Birgitta Plymoth
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 6 (Spring 2020) 202019-202023 Swedish Norrköping C

Main field of study

Didactics

Course level

Second cycle

Advancement level

A1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

The following applies to courses that include a compulsory component:

  • If special circumstances prevail, and if it is possible with consideration of the nature of the compulsory component, the examiner may decide to replace the compulsory component with another equivalent component.

If the LiU coordinator for students with disabilities has granted a student the right to an adapted examination for a written examination in an examination hall, the student has the right to it. If the coordinator has instead recommended for the student an adapted examination or alternative form of examination, the examiner may grant this if the examiner assesses that it is possible, based on consideration of the course objectives.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
SRE1 Exercises 5 credits U, G, VG
MRE1 Exercises 2.5 credits U, G
Obligatorisk litteratur Bringsrud Fekjaer, S. (2016). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. Brodin, Jane & Renblad, Karin (2015). Perspektiv på kvalitet i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber . Dahlbeck, P. & Lindgren, T. (2017). Förskola för kvalitet och meningsskapande. Lund: Studentlitteratur. Diskrimineringsombudsmannen (2019) Aktiva åtgärder i förskolan och skolan. Hämtad från: https://www.do.se/globalassets/stodmaterial/stod-infoblad-aktiva-atgarder-forskolan-skolan.pdf Elfström Pettersson, K. (2018). How a template for documentation in Swedish preschool systematic quality work produces qualities. Contemporary Issues in Early Childhood, 1-13. Håkansson, Jan (2017). Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem: strategier och metoder. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ove (2000). Praktikbaserad utvärdering i förskola och fritidshem. Utbildning & Demokrati, 9(2), 87-107. Lundgren (2014) Normkritiska metoder - konkret likabehandlingsarbete i förskolan. Hämtad från: https://www.askersund.se/download/18.372e356c1618835fd972fb10/1518530975583/Normkritiska%20metoder%20i%20förskolan.pdf Löfdahl, Annica, Hjalmarsson, Maria & Franzén, Karin (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Stockholm: Liber. Löfgren, H. (2017). Learning in preschool: Teachers’ talk about their work with documentation in Swedish preschools. Journal of Early Childhood Research, 15(2), 130-143. Rönnerman, Karin & Olin, Anette (2013). Kvalitetsarbete i förskolan belyst genom tre ledningsnivåer. Pedagogisk forskning i Sverige, (3-4). Åsén, Gunnar & Vallberg Roth, Ann-Christine (2012). Utvärdering i förskolan en forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet. Obligatoriska styrdokument Skolverket. (2012). Systematiskt kvalitetsarbete: för skolväsendet. Stockholm: Skolverket. Skolverket. (2015). Kvalitetsarbete i praktiken. Stockholm: Skolverket. Skolverket. (2017). Måluppfyllelse i förskolan. Stockholm: Skolverket. Skolverket (2018). Läroplan för förskolan Lpfö18. Stockholm: Skolverket. Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2019). Stockholm, Skolverket. Referenslitteratur Eidevald, Christian (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. Stockholm: Liber. Elfström, Ingela (2013). Uppföljning och utvärdering för förändring: pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Doktorsavhandling. Stockholm: Stockholms universitet. Eriksson, Bengt, G. & Karlsson, Per-Åke (2008). Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia förlag. Lärarförbundet & LR (2009). Vi värderar kvalitet: om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Stockholm: Lärarförbundet. Mistrén, Anja & Armerö, Anne-Lie (2016). Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan: med barns lärande i fokus. Stockholm: Gothia fortbildning. Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2012). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Vedung, Evert (2009). Utvärdering i politik och förvaltning. Lund: Studentlitteratur.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.