Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet, 7.5 hp

Educational Sciences 7, Evaluation and Preschool Development, 7.5 credits

970A05

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Katarina Elfström Pettersson

Kursansvarig

Katarina Elfström Pettersson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 6 (VT 2020) 202019-202023 Svenska Norrköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• problematisera begreppet kvalitet i förskolan utifrån forskning och policydokument och i relation till begreppet beprövad erfarenhet
• analysera kvalitativa och kvantitativa modeller för utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet
• kritiskt granska olika utvärderingsformer/metoder med hjälp av forskning samt analysera deras lämplighet för att utveckla förskolans verksamhet
• designa ett utvärderingsprojekt som stöd för utveckling av förskolans verksamhet i relation till uppsatta mål

Kursinnehåll

I kursen behandlas olika aspekter av utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet som ett viktigt led i förskolans kvalitetsarbete. Begreppet kvalitet problematiseras utifrån forskning och policydokument och i relation till begreppet beprövad erfarenhet. Även begreppet beprövad erfarenhet problematiseras i kursen. I kursen diskuteras olika utvärderingsmodeller och -metoder utifrån olika perspektiv. I kursen ges  kunskaper om kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder med relevans för utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet. Vidare granskas skilda utvärderingsformer/metoder från kritiska perspektiv. I relation till kvalitetskriterier diskuteras hur utvecklingsarbete av förskoleverksamhet kan bedrivas. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier, workshops, arbete i grupp och självständiga studier. 

Examination

Kursen examineras genom individuell hemtentamen och gruppuppgift.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Individuell hemtentamen 5 hp U, G, VG
MRE1 Muntlig gruppredovisning med skriftligt underlag 2.5 hp U, G
Obligatorisk litteratur Bringsrud Fekjaer, S. (2016). Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. Brodin, Jane & Renblad, Karin (2015). Perspektiv på kvalitet i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber . Dahlbeck, P. & Lindgren, T. (2017). Förskola för kvalitet och meningsskapande. Lund: Studentlitteratur. Diskrimineringsombudsmannen (2019) Aktiva åtgärder i förskolan och skolan. Hämtad från: https://www.do.se/globalassets/stodmaterial/stod-infoblad-aktiva-atgarder-forskolan-skolan.pdf Elfström Pettersson, K. (2018). How a template for documentation in Swedish preschool systematic quality work produces qualities. Contemporary Issues in Early Childhood, 1-13. Håkansson, Jan (2017). Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem: strategier och metoder. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, Ove (2000). Praktikbaserad utvärdering i förskola och fritidshem. Utbildning & Demokrati, 9(2), 87-107. Lundgren (2014) Normkritiska metoder - konkret likabehandlingsarbete i förskolan. Hämtad från: https://www.askersund.se/download/18.372e356c1618835fd972fb10/1518530975583/Normkritiska%20metoder%20i%20förskolan.pdf Löfdahl, Annica, Hjalmarsson, Maria & Franzén, Karin (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Stockholm: Liber. Löfgren, H. (2017). Learning in preschool: Teachers’ talk about their work with documentation in Swedish preschools. Journal of Early Childhood Research, 15(2), 130-143. Rönnerman, Karin & Olin, Anette (2013). Kvalitetsarbete i förskolan belyst genom tre ledningsnivåer. Pedagogisk forskning i Sverige, (3-4). Åsén, Gunnar & Vallberg Roth, Ann-Christine (2012). Utvärdering i förskolan en forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet. Obligatoriska styrdokument Skolverket. (2012). Systematiskt kvalitetsarbete: för skolväsendet. Stockholm: Skolverket. Skolverket. (2015). Kvalitetsarbete i praktiken. Stockholm: Skolverket. Skolverket. (2017). Måluppfyllelse i förskolan. Stockholm: Skolverket. Skolverket (2018). Läroplan för förskolan Lpfö18. Stockholm: Skolverket. Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2019). Stockholm, Skolverket. Referenslitteratur Eidevald, Christian (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. Stockholm: Liber. Elfström, Ingela (2013). Uppföljning och utvärdering för förändring: pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Doktorsavhandling. Stockholm: Stockholms universitet. Eriksson, Bengt, G. & Karlsson, Per-Åke (2008). Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia förlag. Lärarförbundet & LR (2009). Vi värderar kvalitet: om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Stockholm: Lärarförbundet. Mistrén, Anja & Armerö, Anne-Lie (2016). Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan: med barns lärande i fokus. Stockholm: Gothia fortbildning. Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2012). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Vedung, Evert (2009). Utvärdering i politik och förvaltning. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.