Educational Sciences 3, Documentation, Monitoring and Evaluation, 7.5 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik och utveckling, 7.5 hp

970G03

The course is disused.

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 1 (Autumn 2011) Swedish Norrköping

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Obligatorisk litteratur Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. (2010). Stockholm: Utbildningsdepartementet. (Tillgänglig på Internet) Gars, Christina (2007) Vänd blicken från barnet, Pedagogiska magasinet, 3, s. 53-55. (Tillgänglig på Internet) Lindgren, Anne-li och Sparrman, Anna (2003). Om att bli dokumenterad: etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Pedagogisk forskning i Sverige, 8(1-2), s. 58-69. (Tillgänglig på Internet) Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet via Skolverket) Markström, Ann-Marie (2010). Talking about children’s resistance to the institutional order, Journal of Early Childhood Research, 8(3), s. 303-314. Sheridan, Sonja och Pramling Samuelsson, Ingrid (2009). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 1. uppl. Stockholm: Liber. Stödja och styra: om bedömning av yngre barn. (2010). Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet) Vallberg Roth, Ann-Christine (2009) Styrning genom bedömning av barn, EDUCARE, (2-3), s. 195-220. (Tillgänglig på Internet) Vallberg Roth, Ann-Christine och Månsson, Annika (2010). Dokumentation och bedömning i förskolan, s. 229-252 i Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.). Utbildningsvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. Wehrner-Godée, Christina (2005). Att bedöma små barns kunnande. i Lindström, Lars och Lindberg, Viveca (red.). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS förlag. Wehner-Godée, Christina (2010). Att fånga lärandet: pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. 2. uppl. Stockholm: Liber. Valbar litteratur Bjervås,Lise-Lotte (2011). Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan: en diskursanalys. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. Bjørndal, Cato R. P. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. 1. uppl. Stockholm: Liber. Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. (2010). Stockholm: Utbildningsdepartementet. (Tillgänglig på Internet via Utbildningsdepartementet) Lenz Taguchi, Hillevi (1997). Varför pedagogisk dokumentation?: om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete. Stockholm: HLS. Lenz Taguchi, Hillevi (2000). Emancipation och motstånd: dokumentation och kooperativa läroprocesser i förskolan. Diss. Stockholm : Univ., 2001. (Tillgänglig på Internet) Lutz, Kristian (2006). Konstruktionen av det avvikande förskole-barnet: En kritisk fallstudieangående utvecklingsbedömningar av yngre barn. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Studies in Educational sciences. Markström, Ann-Marie (2005). Förskolan som normaliseringspraktik: en etnografisk studie. Diss. Linköping : Linköpings universitet. Markström, Ann-Marie (2008). Förskolans utvecklingssamtal: en komplex aktivitet i tid och rum. EDUCARE, (1), s. 50-67. (Tillgänglig på Internet) Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Studentlitteratur. Vallberg Roth, Ann-Christine och Månsson, Annika (2008). Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom: Likriktning med variation. Pedagogisk forskning i Sverige, 13 (2), s, 81-102. (Tillgänglig på Internet)

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.