Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik och utveckling, 7.5 hp

Educational Sciences 3, Documentation, Monitoring and Evaluation, 7.5 credits

970G03

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2011) Svenska Norrköping

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 10 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för nationella riktlinjer med avseende på dokumentation, uppföljning och utvärdering
- redogöra för och beskriva olika sätt att följa upp och analysera barns utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten
- diskutera etiska aspekter i samband med dokumentation, uppföljning och utvärdering av den pedagogiska verksamheten
- diskutera dokumentation, uppföljning och utvärdering utifrån kritiska perspektiv

Kursinnehåll

I kursen studeras dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I kursen introduceras även grundläggande teorier om bedömning. Kursen berör aktuella styrdokument och riktlinjer, liksom olika tillvägagångssätt för att få kunskap om barns erfarenheter, utveckling och lärande. Detta i sin tur relateras till hur verksamheten organiseras pedagogiskt. Hur dokumentation används och kommuniceras till t ex vårdnadshavare är ett annat viktigt innehåll i kursen. En etisk aspekt av dokumentation som särskilt framhålls är att diskutera dokumentation utifrån barns perspektiv. Eftersom bedömning av enskilda barn kan vara en aspekt av dokumentation, uppföljning och utvärdering är detta också viktigt att belysa utifrån kritiska perspektiv.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning.

PROVKODER:
SRE1 Skriftlig redovisning 4,0 hp U-VG
MRE1 Muntlig redovisning 3,5 hp UG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. (2010). Stockholm: Utbildningsdepartementet. (Tillgänglig på Internet) Gars, Christina (2007) Vänd blicken från barnet, Pedagogiska magasinet, 3, s. 53-55. (Tillgänglig på Internet) Lindgren, Anne-li och Sparrman, Anna (2003). Om att bli dokumenterad: etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Pedagogisk forskning i Sverige, 8(1-2), s. 58-69. (Tillgänglig på Internet) Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet via Skolverket) Markström, Ann-Marie (2010). Talking about children’s resistance to the institutional order, Journal of Early Childhood Research, 8(3), s. 303-314. Sheridan, Sonja och Pramling Samuelsson, Ingrid (2009). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 1. uppl. Stockholm: Liber. Stödja och styra: om bedömning av yngre barn. (2010). Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet) Vallberg Roth, Ann-Christine (2009) Styrning genom bedömning av barn, EDUCARE, (2-3), s. 195-220. (Tillgänglig på Internet) Vallberg Roth, Ann-Christine och Månsson, Annika (2010). Dokumentation och bedömning i förskolan, s. 229-252 i Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.). Utbildningsvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. Wehrner-Godée, Christina (2005). Att bedöma små barns kunnande. i Lindström, Lars och Lindberg, Viveca (red.). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS förlag. Wehner-Godée, Christina (2010). Att fånga lärandet: pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. 2. uppl. Stockholm: Liber. Valbar litteratur Bjervås,Lise-Lotte (2011). Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan: en diskursanalys. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. Bjørndal, Cato R. P. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. 1. uppl. Stockholm: Liber. Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. (2010). Stockholm: Utbildningsdepartementet. (Tillgänglig på Internet via Utbildningsdepartementet) Lenz Taguchi, Hillevi (1997). Varför pedagogisk dokumentation?: om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete. Stockholm: HLS. Lenz Taguchi, Hillevi (2000). Emancipation och motstånd: dokumentation och kooperativa läroprocesser i förskolan. Diss. Stockholm : Univ., 2001. (Tillgänglig på Internet) Lutz, Kristian (2006). Konstruktionen av det avvikande förskole-barnet: En kritisk fallstudieangående utvecklingsbedömningar av yngre barn. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Studies in Educational sciences. Markström, Ann-Marie (2005). Förskolan som normaliseringspraktik: en etnografisk studie. Diss. Linköping : Linköpings universitet. Markström, Ann-Marie (2008). Förskolans utvecklingssamtal: en komplex aktivitet i tid och rum. EDUCARE, (1), s. 50-67. (Tillgänglig på Internet) Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Studentlitteratur. Vallberg Roth, Ann-Christine och Månsson, Annika (2008). Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom: Likriktning med variation. Pedagogisk forskning i Sverige, 13 (2), s, 81-102. (Tillgänglig på Internet)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.