Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Preschool Education 3, Aesthetic learning processes, learning and creative, 12 credits
Förskolepedagogik 3, Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp
970G07
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Timetable module | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Pre-school Teacher Programme | 2 (Spring 2012) | 4 | Swedish | Norrköping |
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Pre-school Teacher Programme
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Den studerande ska läsa ca 400 valfria sidor ur kursens litteraturlista per ämne inför respektive ämnesseminarium (se separat lista på seminarierna på IL).
Litteratur med dramaanknytning
Berggraf Saebo, A. (2003). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget
Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (1996) Undervisa i pedagogiskt drama, Lund, Studentlitteratur
Forsberg Ahlcrona, M. (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. Göteborg: Göteborgsuniversitet. Diss
Holmgren-Lind (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik Linköping: Linköpings Studies in Arts and Science. FiF-avhandling no 92 2007:1
Österlind, Eva (red)(2012). Drama – ledarskap som spelar roll . Lund: Studentlitteratur
Litteratur med musikanknytning
Bjørkvold, Jon-Roar (2005). Den musiska människan. Malmö: Runa Förlag.
Bojner, Gunilla (1998). Musik och lek. Småland: Tryckeri AB
Hammershøj, Henny (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur.
Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk. Stockholm: Liber.
Jernström, Elisabet & Lindberg, Siv (1995). Musiklust. Stockholm: Runa Förlag.
Pramling Samuelsson, Ingrid m fl (2009). Barns lärande inom musik, poesi och dans. Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 2:2009. , s. 121-126
Uddholm, Mats (2003). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Förlaget Lutfisken.
Litteratur med bildanknytning
Ahlner Malmström, Elisabet (1991). Är barns bilder språk?, Malmö: Carlsson
Ahlner Malmström, Elisabet (1998). En analys av sexåringars bildspråk: Lund
University Press.
Aronsson, Karin(1997). Barns världar – barns bilder, Sthlm: Natur och kultur
Barnes, Rob (1994). Lära barn skapa. Lund: Studentlitteratur
Bendroth Karlsson, Marie (1996). Bildprojekt i förskola och skola. Linköpings universitet
Bendroth Karlsson, Marie. (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund:Studentlitteratur
Fast, Carina (2008). Literacy- i familj, förskola och skola Lund:Studentlitteratur
Lind, Ulla (2010). ”Blickens ordning - bildspråk och estetiska läroprocesser som kulturform och kunskapsform …” (avhandling)
Löfstedt, Ulla (1999). Bildskapande verksamhet i förskolan, Jönköping. Univ. Press
Skoog, Eva (1998). Hur arbetar förskollärare med bild? (Licentiatavhandling.) (Institutionen för pedagogik och psykologi) Universitet i Linköping
Änggård, Eva, (2006) Barn skapar bilder i förskolan, Lund: Studentlitteratur
(Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form: http://www.ep.liu.se/diss/arts_science/2005/3)
Litteratur med rörelseanknytning
Berg A & Kippe K (2006). Småbarnas kroppslige verden. Sansemotorisk utvikling hos barn 0-3 år. Sebu förlag: Oslo
Ericsson I (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Sisu idrottsböcker: Stockholm
Hammar L & Johansson (2008). Visst kan alla vara med! – i idrott, lek och spel. Varsam: Örebro
Lindqvist Anna (2010). Dans i skolan: Om genus, kropp och uttryck. Doktorsavhandling i Pedagogisk arbete, Umeå Universitet. Tillgänglig http://www.umu.se/sok/personalkatalog/visa-person?uid=anabom85&guise=anst3
Nilsson-Hugo Anna & Larson Karl (2010). Uppdrag: Dans. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på dans i förskola och förskoleklass (Examensarbete vid Umeå Universitet, Lärarprogrammet) Tillgänglig: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-39344
Sjöstedt Edelholm E & Wigert (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag.
Åkerlund Helena (2012). Dans i förskola: Pedagogers arbetssätt inom barndans, påverkar dans barns inlärning och utveckling?(Examensarbete vid Karlstads universitet, Estetisk-filosofiska fakulteten) Tillgänglig: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-9551
Litteratur om estetikbegreppet och estetiska lärprocesser och läroplaner
Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer Lund: Studentlitteratur
Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag
Vygotskij, Lev S (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen, Daidalos, Göteborg
Utbildningsdepartementet (1998, reviderad 2010) Läroplan för förskolan, Stockholm, Fritzes
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.