Preschool Education 3, Aesthetic learning processes, learning and creative, 12 credits

Förskolepedagogik 3, Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp

970G07

The course is disused. Replaced by 970G43.

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Timetable module Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 2 (Spring 2012) 4 Swedish Norrköping

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Den studerande ska läsa ca 400 valfria sidor ur kursens litteraturlista per ämne inför respektive ämnesseminarium (se separat lista på seminarierna på IL). Litteratur med dramaanknytning Berggraf Saebo, A. (2003). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (1996) Undervisa i pedagogiskt drama, Lund, Studentlitteratur Forsberg Ahlcrona, M. (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. Göteborg: Göteborgsuniversitet. Diss Holmgren-Lind (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik Linköping: Linköpings Studies in Arts and Science. FiF-avhandling no 92 2007:1 Österlind, Eva (red)(2012). Drama – ledarskap som spelar roll . Lund: Studentlitteratur Litteratur med musikanknytning Bjørkvold, Jon-Roar (2005). Den musiska människan. Malmö: Runa Förlag. Bojner, Gunilla (1998). Musik och lek. Småland: Tryckeri AB Hammershøj, Henny (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur. Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk. Stockholm: Liber. Jernström, Elisabet & Lindberg, Siv (1995). Musiklust. Stockholm: Runa Förlag. Pramling Samuelsson, Ingrid m fl (2009). Barns lärande inom musik, poesi och dans. Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 2:2009. , s. 121-126 Uddholm, Mats (2003). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Förlaget Lutfisken. Litteratur med bildanknytning Ahlner Malmström, Elisabet (1991). Är barns bilder språk?, Malmö: Carlsson Ahlner Malmström, Elisabet (1998). En analys av sexåringars bildspråk: Lund University Press. Aronsson, Karin(1997). Barns världar – barns bilder, Sthlm: Natur och kultur Barnes, Rob (1994). Lära barn skapa. Lund: Studentlitteratur Bendroth Karlsson, Marie (1996). Bildprojekt i förskola och skola. Linköpings universitet Bendroth Karlsson, Marie. (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund:Studentlitteratur Fast, Carina (2008). Literacy- i familj, förskola och skola Lund:Studentlitteratur Lind, Ulla (2010). ”Blickens ordning - bildspråk och estetiska läroprocesser som kulturform och kunskapsform …” (avhandling) Löfstedt, Ulla (1999). Bildskapande verksamhet i förskolan, Jönköping. Univ. Press Skoog, Eva (1998). Hur arbetar förskollärare med bild? (Licentiatavhandling.) (Institutionen för pedagogik och psykologi) Universitet i Linköping Änggård, Eva, (2006) Barn skapar bilder i förskolan, Lund: Studentlitteratur (Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form: http://www.ep.liu.se/diss/arts_science/2005/3) Litteratur med rörelseanknytning Berg A & Kippe K (2006). Småbarnas kroppslige verden. Sansemotorisk utvikling hos barn 0-3 år. Sebu förlag: Oslo Ericsson I (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Sisu idrottsböcker: Stockholm Hammar L & Johansson (2008). Visst kan alla vara med! – i idrott, lek och spel. Varsam: Örebro Lindqvist Anna (2010). Dans i skolan: Om genus, kropp och uttryck. Doktorsavhandling i Pedagogisk arbete, Umeå Universitet. Tillgänglig http://www.umu.se/sok/personalkatalog/visa-person?uid=anabom85&guise=anst3 Nilsson-Hugo Anna & Larson Karl (2010). Uppdrag: Dans. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på dans i förskola och förskoleklass (Examensarbete vid Umeå Universitet, Lärarprogrammet) Tillgänglig: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-39344 Sjöstedt Edelholm E & Wigert (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag. Åkerlund Helena (2012). Dans i förskola: Pedagogers arbetssätt inom barndans, påverkar dans barns inlärning och utveckling?(Examensarbete vid Karlstads universitet, Estetisk-filosofiska fakulteten) Tillgänglig: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-9551 Litteratur om estetikbegreppet och estetiska lärprocesser och läroplaner Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer Lund: Studentlitteratur Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag Vygotskij, Lev S (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen, Daidalos, Göteborg Utbildningsdepartementet (1998, reviderad 2010) Läroplan för förskolan, Stockholm, Fritzes

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.