Förskolepedagogik 3, Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp

Preschool Education 3, Aesthetic learning processes, learning and creative, 12 credits

970G07

Kursen är nedlagd. Ersätts av 970G43.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2012) 4 Svenska Norrköping

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser i utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande,verksamhetsförlagd utbildning 1,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 3, Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, förskolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5 hp, Förskolepedagogik 1, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor, 7,5 hp och Förskolepedagogik 2, Lek och lärande i förskolan 4,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- redogöra för kunskap rörande barns lärande genom estetiska lärprocesser och skapande.
- redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom området estetiska lärprocesser.
- använda verktyg och material inom de estetiska praktikerna: Bild, drama, musik och rörelse.
- diskutera estetiska lärprocesser som redskap för lärande och utveckling under beaktande av olika faktorer såsom etnicitet, genus, internationalisering och klass.

Kursinnehåll

Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment med fokus på estetiska lärprocesser och barns aktiva skapande. I kursen behandlas hur barn lär och kommunicerar genom olika estetiska lärprocesser. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv på skapande i pedagogiska kontexter. Centralt är konstnärligt utforskande arbete i bild, drama, musik och rörelse. De uttryck som används i estetiska lärprocesser relateras till forskning inom fältet. Områden såsom etnicitet, genus, internationalisering och klass belyses i förhållande till det skapandet arbetet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom grupparbete, föreläsningar, seminarier, verkstäder och självständiga studier.

Obligatoriska moment är verkstäder.

En del av kurskommunikationen sker med hjälp av nätbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.

Examinerande estetisk dokumentation i form av estetisk portfolio om och genom de estetiska praktikerna: Bild, drama, musik och rörelse.
Provkoder
POR1 Portfolio: skriftlig redovisning 8 hp, U-VG
MRE1 Muntlig redovisning: Seminarier med skriftlig dokumentation 4 hp, U-G
OBL1, verkstäder, D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Den studerande ska läsa ca 400 valfria sidor ur kursens litteraturlista per ämne inför respektive ämnesseminarium (se separat lista på seminarierna på IL). Litteratur med dramaanknytning Berggraf Saebo, A. (2003). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (1996) Undervisa i pedagogiskt drama, Lund, Studentlitteratur Forsberg Ahlcrona, M. (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. Göteborg: Göteborgsuniversitet. Diss Holmgren-Lind (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik Linköping: Linköpings Studies in Arts and Science. FiF-avhandling no 92 2007:1 Österlind, Eva (red)(2012). Drama – ledarskap som spelar roll . Lund: Studentlitteratur Litteratur med musikanknytning Bjørkvold, Jon-Roar (2005). Den musiska människan. Malmö: Runa Förlag. Bojner, Gunilla (1998). Musik och lek. Småland: Tryckeri AB Hammershøj, Henny (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur. Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk. Stockholm: Liber. Jernström, Elisabet & Lindberg, Siv (1995). Musiklust. Stockholm: Runa Förlag. Pramling Samuelsson, Ingrid m fl (2009). Barns lärande inom musik, poesi och dans. Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 2:2009. , s. 121-126 Uddholm, Mats (2003). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Förlaget Lutfisken. Litteratur med bildanknytning Ahlner Malmström, Elisabet (1991). Är barns bilder språk?, Malmö: Carlsson Ahlner Malmström, Elisabet (1998). En analys av sexåringars bildspråk: Lund University Press. Aronsson, Karin(1997). Barns världar – barns bilder, Sthlm: Natur och kultur Barnes, Rob (1994). Lära barn skapa. Lund: Studentlitteratur Bendroth Karlsson, Marie (1996). Bildprojekt i förskola och skola. Linköpings universitet Bendroth Karlsson, Marie. (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund:Studentlitteratur Fast, Carina (2008). Literacy- i familj, förskola och skola Lund:Studentlitteratur Lind, Ulla (2010). ”Blickens ordning - bildspråk och estetiska läroprocesser som kulturform och kunskapsform …” (avhandling) Löfstedt, Ulla (1999). Bildskapande verksamhet i förskolan, Jönköping. Univ. Press Skoog, Eva (1998). Hur arbetar förskollärare med bild? (Licentiatavhandling.) (Institutionen för pedagogik och psykologi) Universitet i Linköping Änggård, Eva, (2006) Barn skapar bilder i förskolan, Lund: Studentlitteratur (Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form: http://www.ep.liu.se/diss/arts_science/2005/3) Litteratur med rörelseanknytning Berg A & Kippe K (2006). Småbarnas kroppslige verden. Sansemotorisk utvikling hos barn 0-3 år. Sebu förlag: Oslo Ericsson I (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Sisu idrottsböcker: Stockholm Hammar L & Johansson (2008). Visst kan alla vara med! – i idrott, lek och spel. Varsam: Örebro Lindqvist Anna (2010). Dans i skolan: Om genus, kropp och uttryck. Doktorsavhandling i Pedagogisk arbete, Umeå Universitet. Tillgänglig http://www.umu.se/sok/personalkatalog/visa-person?uid=anabom85&guise=anst3 Nilsson-Hugo Anna & Larson Karl (2010). Uppdrag: Dans. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på dans i förskola och förskoleklass (Examensarbete vid Umeå Universitet, Lärarprogrammet) Tillgänglig: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-39344 Sjöstedt Edelholm E & Wigert (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag. Åkerlund Helena (2012). Dans i förskola: Pedagogers arbetssätt inom barndans, påverkar dans barns inlärning och utveckling?(Examensarbete vid Karlstads universitet, Estetisk-filosofiska fakulteten) Tillgänglig: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-9551 Litteratur om estetikbegreppet och estetiska lärprocesser och läroplaner Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer Lund: Studentlitteratur Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag Vygotskij, Lev S (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen, Daidalos, Göteborg Utbildningsdepartementet (1998, reviderad 2010) Läroplan för förskolan, Stockholm, Fritzes

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.