Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Preschool Education 3, Aesthetic learning processes, learning and creative, 12 credits
Förskolepedagogik 3, Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp
970G07
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Pre-school Teacher Programme | 2 (Spring 2017) | 201712-201723 | Swedish | Norrköping, Norrköping | C |
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Pre-school Teacher Programme
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.
Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Den studerande ska för varje ämne [bild, drama, musik, rörelse] läsa minst 250 valfria sidor från nedanstående litteraturlista under rubriken Obligatorisk forskningslitteratur. Därutöver ska den studerande läsa 200 fritt valda sidor ur minst två självvalda böcker från litteraturen som är listad under rubriken Ämnesövergripande litteratur om estetiska lärprocesser.
Litteratur om bild
Obligatorisk forskningslitteratur
Ahlner Malmström, Elisabet (1998). En analys av sexåringars bildspråk. Lund:
University Press.
Aronsson, Karin (1997). Barns världar – barns bilder. Stockholm: Natur och kultur.
Bendroth Karlsson, Marie (1996). Bildprojekt i förskola och skola. Linköpings Universitet.
Bendroth Karlsson, Marie (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur.
Skoog, Eva (1998). Hur arbetar förskollärare med bild? (Licentiatavhandling.) (Institutionen för pedagogik och psykologi) Universitet i Linköping.
Änggård, Eva, (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
(Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form: http://www.ep.liu.se/diss/arts_science/2005/3)
(Obs! Denna sida fungerar ej längre. Du hittar publikationen som pdf-fil på Lisam. Den är inlagd i mappen ”Kursdokument”).
Valbar litteratur
Ahlner Malmström, Elisabet (1991). Är barns bilder språk? Malmö: Carlsson.
Barnes, Rob (1994). Lära barn skapa. Lund: Studentlitteratur.
Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskola. Malmö: Lärarförbundets förlag.
Fast, Carina (2008). Literacy - i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur.
Lundgren Öhman, Ulla- Karin (red.). (2014). Mediepedagogik på barnens villkor Lärarförlaget.
Löfstedt, Ulla (1999). Bildskapande verksamhet i förskolan. Jönköping: Univ.Press.
Änggård, Eva, (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
(Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form och ligger under fliken ”Kursdokument” på Lisam).
Litteratur om drama
Obligatorisk forskningslitteratur
Berggraf Saebo, Aud (2003). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget.
Forsberg Ahlcrona, Mirella (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. Göteborg: Göteborgsuniversitet. Diss. https://gupea.ub.gu.se//handle/2077/20889?locale=en
Holmgren-Lind, Lotta (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik. Linköping: Linköpings Studies in Arts and Science. FiF-avhandling no 92 2007:1.
Mjanger, Ruth (2014). Playing with shadows – playing with words: exploring teachers’ ownership through poetic inquiry in a Norwegian-Nepalese preschool teacher education project .i RIDE : The Journal of Applied Theatre and Performance, 2014 vol.19, No3, 296-312, http://dx.doi.org/10.1080/1356783.2014928010
Valbar litteratur
Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (2008). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur.
Österlind, Eva (red.)(2012). Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur.
Litteratur om music
Obligatorisk forskningslitteratur
Angelo, Elin & Saether, Morten (2014). Barnet och musiken. Falkenberg: Gleerups. (Kap.3-7).
Bjørkvold, Jon-Roar (2005). Den musiska människan. Malmö: Runa Förlag.
Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk. Stockholm: Liber.
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur.
Wallerstedt, Cecilia & Lagerlöf, Pernilla & Pramling, Niklas (2014). Lärande i musik. Falkenberg: Gleerups.
Valbar litteratur
Hammershøj, Henny (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur.
Uddholm, Mats (2003). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Förlaget Lutfisken.
Litteratur om rörelse
Obligatorisk forskningslitteratur
Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3 (avhandling). Malmö Högskola: Holmbergs förlag.
Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3. Sammanfattning av doktorsavhandling. Malmö Studies in Educational Sciences no. 6, 2003. http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/7975/motorik_sammanfattn.pdf; (25/2 2016)
Ericsson, Ingegerd (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Stockholm: Sisu idrottsböcker.
Ericsson, Ingegerd & Karlsson, Magnus (2014). Daglig undervisning i idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer: En nioårig interventionsstudie. http://idrottsforum.org/ericsson-karlsson140123/ (25/2 2016)
Osnes, Heid & Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid (2010). Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Lund:
Studentlitteratur.
Valbar litteratur
Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med! – i idrott, lek och spel. Örebro: Varsam. (s.18-60).
Sjöstedt Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag.
Ämnesövergripande litteratur om estetiska lärprocesser
Burman, Anders (red.) (2014). Konst och lärande - Essäer om estetiska lärprocesser, Södertörn studies in higher education. http://sh.divaportal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf
Dahlbeck, Per & Persson, Sven. Estetik i förskolan (kap.10) (2010) ur Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur.
Klerfelt, Anna (red.) & Qvarsell, Birgitta (red.)(2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups. (Del 2).
Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur.
Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.
Lindstrand, F. & Selander, S. (red.) (2009). Estetiska lärprocesser: upplevelser, praktiker och kunskapsformer. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Vygotskij, Lev Semjonovitj (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos.
Metodlitteratur
Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. (2., [översedda] uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Malmö: Studentlitteratur.
Styrdokument
Skolverket (2010). LÄROPLAN FÖR FÖRSKOLAN LPFÖ 98. (Ny, rev. utg.). Stockholm: Skolverket. Ladda ner PDF: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.