Preschool Education 3, Aesthetics Learning Processes, Learning and Creative, 12 credits

Förskolepedagogik 3, Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp

970G07

The course is disused. Replaced by 970G43.

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Frans Hagerman

Course coordinator

Frans Hagerman

Director of studies or equivalent

Karin Stolpe
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 2 (Spring 2018) 201812-201823 Swedish Norrköping, Norrköping C

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

If the course is a VfU course, the following applies:

  • Examination of applied social and didactic abilities is limited to three (3) occasions.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Den studerande ska för varje ämne [bild, drama, musik, rörelse] läsa minst 250 sidor från nedanstående litteraturlista under rubrikerna Obligatorisk litteratur (250 x 4 = 1000 sidor). Därutöver ska den studerande läsa 200 fritt valda sidor ur minst två självvalda böcker från litteratur listad under rubriken Llitteratur om estetiska lärprocesser. Litteratur om bild Obligatorisk litteratur Bendroth Karlsson, Marie (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Furness, K. (2017). Formulera: bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber. Skoog, Eva (1998). Hur arbetar förskollärare med bild? (Licentiatavhandling.) (Institutionen för pedagogik och psykologi) Universitet i Linköping. Laddas ner på följande länk: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED425803.pdf Änggård, E. (2007). Bildskapande en del av förskolebarns kamratkulturer. Enskede: TPB. Finns tillgänglig via följande länk: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:20796/FULLTEXT01.pdf Valbar litteratur Barnes, Rob (1994). Lära barn skapa. Lund: Studentlitteratur. Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskola. Malmö: Lärarförbundets förlag. Lundgren Öhman, Ulla- Karin (red.). (2014). Mediepedagogik på barnens villkor. Lärarförlaget. Fast, Carina (2008). Literacy - i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Änggård, Eva, (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur. (Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form och ligger under fliken ”Kursdokument” på Lisam). Litteratur om drama Obligatorisk litteratur Heggstad, K.M. (2014). 7 vägar till drama: grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Berggraf Saebo, Aud (2003). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget. Forsberg Ahlcrona, Mirella (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. Göteborg: Göteborgsuniversitet. Diss. Tillgänglig via följande länk: https://gupea.ub.gu.se//handle/2077/20889?locale=en Mjanger, Ruth (2014). Playing with shadows – playing with words: exploring teachers’ ownership through poetic inquiry in a Norwegian-Nepalese preschool teacher education project. In RIDE : The Journal of Applied Theatre and Performance, 2014 vol.19, No3, 296-312. Tillgänglig via följande länk: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13569783.2014.928010 Valbar litteratur Holmgren-Lind, Lotta (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik. Linköping: Linköpings Studies in Arts and Science. FiF-avhandling no 92 2007:1. Bolton, G. (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik. Göteborg: Daidalos. Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (2008). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur. Österlind, Eva (red.)(2012). Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur. Litteratur om musik Obligatorisk litteratur Angelo, Elin & Saether, Morten (2014). Barnet och musiken. Falkenberg: Gleerups. (Kap.3-7). Hofvander Trulsson, Y. & Houmann, A. (red.) (2015). Musik och lärande i barnets värld. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk. Stockholm: Liber. (Fokusera på kapitel 10). Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur. Wallerstedt, Cecilia & Lagerlöf, Pernilla & Pramling, Niklas (2014). Lärande i musik. Falkenberg: Gleerups. Valbar litteratur Hammershøj, Henny (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur. Uddholm, Mats (2003). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Förlaget Lutfisken. Litteratur om rörelse Obligatorisk litteratur Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3. Sammanfattning av doktorsavhandling. Malmö Studies in Educational Sciences no. 6, 2003. http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/7975/motorik_sammanfattn.pdf; (25/2 2016) Ericsson, Ingegerd (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Stockholm: Sisu idrottsböcker. Ericsson, Ingegerd & Karlsson, Magnus (2014). Daglig undervisning i idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer: En nioårig interventionsstudie. http://idrottsforum.org/ericsson-karlsson140123/ (25/2 2016) Osnes, Heid & Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid (2010). Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Valbar litteratur Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3 (avhandling). Malmö Högskola: Holmbergs förlag. Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med! – i idrott, lek och spel. Örebro: Varsam. (s.18-60). Sjöstedt Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag. Litteratur om estetiska lärprocesser Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Burman, Anders (red.) (2014). Konst och lärande - Essäer om estetiska lärprocesser, Södertörn studies in higher education. http://sh.divaportal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf Dahlbeck, Per & Persson, Sven. Estetik i förskolan (kap.10) (2010) ur Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur. Klerfelt, Anna (red.) & Qvarsell, Birgitta (red.)(2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups. (Del 2). Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur. Bendroth Karlsson, M. (2017). Barns möte med konst. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. Metodlitteratur Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. (2., [översedda] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Malmö: Studentlitteratur. Styrdokument Skolverket (2016). LÄROPLAN FÖR FÖRSKOLAN LPFÖ 98. Stockholm: Skolverket. Ladda ner PDF: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.