Förskolepedagogik 3, Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp

Preschool Education 3, Aesthetics Learning Processes, Learning and Creative, 12 credits

970G07

Kursen är nedlagd. Ersätts av 970G43.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Frans Hagerman

Kursansvarig

Frans Hagerman

Studierektor eller motsvarande

Karin Stolpe
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2018) 201812-201823 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- redogöra för kunskap rörande barns lärande genom estetiska lärprocesser och skapande
- redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom området estetiska lärprocesser
- använda verktyg och material inom de estetiska praktikerna: Bild, drama, musik och rörelse
- diskutera estetiska lärprocesser som redskap för lärande och utveckling under beaktande av olika faktorer såsom etnicitet, genus och klass

Kursinnehåll

Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment med fokus på estetiska lärprocesser och barns aktiva skapande. I kursen behandlas hur barn lär och kommunicerar genom olika estetiska lärprocesser. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv på skapande i pedagogiska kontexter. Centralt är konstnärligt utforskande arbete i bild, drama, musik och rörelse. De uttryck som används i estetiska lärprocesser relateras till forskning inom fältet. Områden såsom etnicitet, genus och klass belyses i förhållande till det skapandet arbetet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, verkstäder, seminarier, grupparbete och självständiga studier.

Obligatoriska moment är verkstäder och performance.

En del av kurskommunikationen sker med hjälp av nätbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning.

Examinerande estetisk dokumentation i form av estetisk portfolio om och genom de estetiska praktikerna: Bild, drama, musik och rörelse.

Provkoder:

SRE1 – Skriftlig redovisning i grupp 3 hp U-G

POR2 – Portfolioarbete 9 hp U-VG

Obligatoriska moment:

OBL2 – Verkstäder 0 hp D

OBL3 – Performance 0 hp D

OBL4 - VFU–seminarium 0 hp D

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Den studerande ska för varje ämne [bild, drama, musik, rörelse] läsa minst 250 sidor från nedanstående litteraturlista under rubrikerna Obligatorisk litteratur (250 x 4 = 1000 sidor). Därutöver ska den studerande läsa 200 fritt valda sidor ur minst två självvalda böcker från litteratur listad under rubriken Llitteratur om estetiska lärprocesser. Litteratur om bild Obligatorisk litteratur Bendroth Karlsson, Marie (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Furness, K. (2017). Formulera: bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber. Skoog, Eva (1998). Hur arbetar förskollärare med bild? (Licentiatavhandling.) (Institutionen för pedagogik och psykologi) Universitet i Linköping. Laddas ner på följande länk: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED425803.pdf Änggård, E. (2007). Bildskapande en del av förskolebarns kamratkulturer. Enskede: TPB. Finns tillgänglig via följande länk: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:20796/FULLTEXT01.pdf Valbar litteratur Barnes, Rob (1994). Lära barn skapa. Lund: Studentlitteratur. Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskola. Malmö: Lärarförbundets förlag. Lundgren Öhman, Ulla- Karin (red.). (2014). Mediepedagogik på barnens villkor. Lärarförlaget. Fast, Carina (2008). Literacy - i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Änggård, Eva, (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur. (Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form och ligger under fliken ”Kursdokument” på Lisam). Litteratur om drama Obligatorisk litteratur Heggstad, K.M. (2014). 7 vägar till drama: grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Berggraf Saebo, Aud (2003). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget. Forsberg Ahlcrona, Mirella (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. Göteborg: Göteborgsuniversitet. Diss. Tillgänglig via följande länk: https://gupea.ub.gu.se//handle/2077/20889?locale=en Mjanger, Ruth (2014). Playing with shadows – playing with words: exploring teachers’ ownership through poetic inquiry in a Norwegian-Nepalese preschool teacher education project. In RIDE : The Journal of Applied Theatre and Performance, 2014 vol.19, No3, 296-312. Tillgänglig via följande länk: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13569783.2014.928010 Valbar litteratur Holmgren-Lind, Lotta (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik. Linköping: Linköpings Studies in Arts and Science. FiF-avhandling no 92 2007:1. Bolton, G. (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik. Göteborg: Daidalos. Erberth, Bodil & Rasmusson, Viveka (2008). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur. Österlind, Eva (red.)(2012). Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur. Litteratur om musik Obligatorisk litteratur Angelo, Elin & Saether, Morten (2014). Barnet och musiken. Falkenberg: Gleerups. (Kap.3-7). Hofvander Trulsson, Y. & Houmann, A. (red.) (2015). Musik och lärande i barnets värld. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk. Stockholm: Liber. (Fokusera på kapitel 10). Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur. Wallerstedt, Cecilia & Lagerlöf, Pernilla & Pramling, Niklas (2014). Lärande i musik. Falkenberg: Gleerups. Valbar litteratur Hammershøj, Henny (1995). Musikalisk utveckling i förskoleåldern. Lund: Studentlitteratur. Uddholm, Mats (2003). Pedagogen och den musikaliska människan. Mölndal: Förlaget Lutfisken. Litteratur om rörelse Obligatorisk litteratur Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3. Sammanfattning av doktorsavhandling. Malmö Studies in Educational Sciences no. 6, 2003. http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/7975/motorik_sammanfattn.pdf; (25/2 2016) Ericsson, Ingegerd (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Stockholm: Sisu idrottsböcker. Ericsson, Ingegerd & Karlsson, Magnus (2014). Daglig undervisning i idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer: En nioårig interventionsstudie. http://idrottsforum.org/ericsson-karlsson140123/ (25/2 2016) Osnes, Heid & Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid (2010). Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Valbar litteratur Ericsson, Ingegerd (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3 (avhandling). Malmö Högskola: Holmbergs förlag. Hammar, Lena & Johansson, Inger (2008). Visst kan alla vara med! – i idrott, lek och spel. Örebro: Varsam. (s.18-60). Sjöstedt Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag. Litteratur om estetiska lärprocesser Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Burman, Anders (red.) (2014). Konst och lärande - Essäer om estetiska lärprocesser, Södertörn studies in higher education. http://sh.divaportal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf Dahlbeck, Per & Persson, Sven. Estetik i förskolan (kap.10) (2010) ur Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur. Klerfelt, Anna (red.) & Qvarsell, Birgitta (red.)(2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups. (Del 2). Lindstrand, Fredrik & Selander, Staffan (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur. Bendroth Karlsson, M. (2017). Barns möte med konst. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. Metodlitteratur Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. (2., [översedda] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Malmö: Studentlitteratur. Styrdokument Skolverket (2016). LÄROPLAN FÖR FÖRSKOLAN LPFÖ 98. Stockholm: Skolverket. Ladda ner PDF: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.