Andersson, K., & Gullberg, A. (2014). What is science in preschool and what do teachers have to know to empower children?. Cultural studies of science education, 9(2), 275-296.
Axell, C. (2017). Upptäck tekniken i barnlitteraturen. (1 uppl.) Stockholm: Natur & Kultur.
Axell, C., & Boström, J. (2016). Preschoolers’ Conceptions of Technological Artefacts and Gender in Picture Books. In The 32nd PATT conference, August 23-26, Utrecht, the Netherlands (pp. 57-64). ITEEA.
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Furness, K. (2017). Formulera: bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber OBS! Denna bok kommer även användas i en kurs termin 5.
Halldén, G. (2009). Naturen som symbol för den goda barndomen. Stockholm: Carlsson, 2009. (kap 4- 5).
Jeppsson, F. (2017) Kroppsligt förankrad kognition. Kan hämtas på: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/kroppsligt-forankrad-kognition?l=sv&action=showForm
Larsson, J. (2013). Children's Encounters With Friction as Understood as a Phenomenon of Emerging Science and as “Opportunities for Learning”. Journal of Research in Childhood Education, 27(3), 377- 392.
Mårtensson, F., Lisberg Jensen, E., Söderström, M. & Öhman, J. (2011). Den nyttiga utevistelsen?
Forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse for barns hälsa och miljöengagemang.
Naturvårdsverket. (kap 10). Kan hämtas på
http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/13216/Nyttiga%20utevistelsen.pdf?sequence=2&isAllo wed=y
Riddersporre, B. & Persson, S. (2017). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & kultur. OBS! Denna bok har använts tidigare i utbildningen.
Skolinspektionen. (2017) Förskolans arbete med matematik, teknik och naturvetenskap (Granskningsrapport: Kvalitetsgranskning 2016:211) Kan hämtas på https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och- rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/forskolans-arbete-med- matematik-teknik-och-naturvetenskap/
Skolverket. (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket.
Sundberg, B., Areljung, S., Due, K., Ottander, C. & Tellgren, B. (2016). Förskolans naturvetenskap i praktiken. Malmö: Gleerup, 2016.
Sundqvist, P. & Nilsson, T. (2016). Technology education in preschool: providing opportunities for children to use artifacts and to create. International Journal of Technology and Design Education, 1- 23.
Thulin, S. (2010). Barns frågor under en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan. Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 3(1). Kan hämtas på: https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/255/269
Litteraturtips
Nedan följer några exempel på litteratur som ej är obligatorisk läsning i kursen, men som är mycket användbara i uppgifterna:
Barr, A., Nettrup, A. & Rosdahl, A. (2011). Naturförskola: lärande för hållbar utveckling. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Bengts, M. (2016) På menyn: naturvetenskap och teknik. Hämtad 2017-10-31 från http://forskolan.se/pa-menyn-naturvetenskap-och-teknik/
Brage, C., & Linde, J. (2015). Naturvetenskap och teknik i förskolan: med utemiljön som inspiration.
Linköping: Calluna utbildning; Vimmerby: Outdoor Teaching.
Bruce, B. & Riddersporre, B. (2014). Berättande i förskolan. Stockholm: Natur & Kultur.
Helldén, G. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.
Lindstrand, F. & Selander, S. (red.) (2009). Estetiska lärprocesser: upplevelser, praktiker och kunskapsformer. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur (kap 7 och 11).
Lärarförbundet Tidningen Förskolan (2008). Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Mitcham, C., & Schatzberg, E. (2009). Defining Technology and the Engineering Sciences. Philosophy Of Technology And Engineering Sciences, 27-63. doi:10.1016/B978-0-444-51667-1.50006-9 Hämtad 2017-12-27 från:
https://books.google.se/books?hl=sv&lr=&id=prvCTW4V7jEC&oi=fnd&pg=PA27&dq=Defining+Techn ology+and+the+Engineering+Sciences&ots=aYl5p6cA7P&sig=oxXzm3sl4Ca-
_KPWudo_gwtOsYc&redir_esc=y#v=onepage&q=Defining%20Technology%20and%20the%20Engine ering%20Sciences&f=false
Mylesand, M., & Johansson, M. (2007). Bygg och konstruktion i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Nationellt resurscentrum för Fysik (2016) Förskola och Förskoleklass. Hämtad 2017-12-21 från http://www.fysik.org/laerarresurser/foerskola-och-foerskoleklass/
Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber, 2004. Sid. 50-142.
Ohlsson, A. (2015). Utomhuspedagogik: utveckling och lärande i naturen. (1. uppl.) Stockholm: Gothia Fortbildning.