Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, 12 hp
Technology and Science - Indoors, Outdoors, Home and Away, 12 credits
970G09
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik JeppssonKursansvarig
Johanna AringerStudierektor eller motsvarande
Karin StolpeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 4 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- Diskutera ämnesdidaktisk forskning inom området teknik och naturvetenskap i förskolans praktiker.
- Visa förmåga att planera undervisning i naturvetenskap och teknik utifrån kunskap om barns utveckling, behov och förutsättningar.
- Analysera naturvetenskaps- och teknikundervisning i förskolan utifrån perspektiven genus, språk och hållbar utveckling
- Analysera och diskutera olika miljöers betydelse för barns utveckling och lärande
Kursinnehåll
Teknik och naturvetenskap som kunskapsområden utgör utgångspunkten för kursens olika delar. Till exempel behandlas naturvetenskapliga fenomen som barn i förskoleåldern tidigt visar nyfikenhet för och människans sätt att lösa utmaningar med hjälp av teknik. Tekniska och naturvetenskapliga begrepp behandlas genomgående i kursens delar. Relationer mellan teknik- och naturvetenskapsundervisning och perspektiven genus, språk och hållbar utveckling utgör viktiga utgångspunkter. Även pedagogers förmåga att ta initiativ till utforskande samt att stimulera barns nyfikenhet tas upp. Olika aktiviteter och miljöer problematiseras utifrån dess betydelse för barns utveckling och lärande såsom; ute och innemiljöer, digitala miljöer, sagor och skönlitteratur, bygg och konstruktionsaktiviteter samt laborationer och exkursioner.
I kursen får studenten planera och analysera undervisning i naturvetenskap och teknik utifrån barns utveckling och olika förutsättningar samt utifrån ämnesdidaktisk forskning. Digitala verktyg används som analys- och redovisningsredskap.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, exkursioner, grupparbete och självstudier.
Examination
Kursen examineras genom individuella och gruppvisa muntliga och skriftliga redovisningar, samt deltagande i exkursioner.
Provkoder
SME4 Litteraturseminarium med skriftlig inlämning, 2hp UG
SRE5 Skriftlig individuell redovisning, 6hp UV
MRE2 Muntlig redovisning i arbetsgrupp, 2hp UG
SRE6 Skriftlig individuell reflektion, 2hp UG
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.