Children's language development and communication 2, Basic literacy learning, 15 credits

Barns språkliga utveckling och kommunikation 2, Grundläggande läs- och skrivlärande, 15 hp

970G15

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Magnus Jansson

Course coordinator

Magnus Jansson, Annika Mindedal

Director of studies or equivalent

Margareta Engvall
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 4 (Spring 2019) 201914-201923 Swedish Norrköping, Norrköping C

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

If the course is a VfU course, the following applies:

  • Examination of applied social and didactic abilities is limited to three (3) occasions.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
UPS1 Thesis 11 credits U, G, VG
OPP1 Opponent 1 credits U, G
OBL1 Mandatory part 0 credits D
GRE1 Presentation of creative work 3 credits U, G
Kurslitteratur BSU 2 - 2019 Alatalo, T (2017). ”Kalle, du kan ju läsa!’’ Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling. Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 3, 2017, pp. 1-18. http://dx.doi.org/10.23865/njlr.v3.479 Bergöö, K. & Jönsson, K. (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber (eller annan upplaga) Damber, U., Nilsson, J. & Ohlsson, C. (2013). Litteraturläsning i förskolan. Lund: Studentlitteratur Doverborg, E. & Pramling Samuelsson, I. (2012). Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse. Stockholm: Liber Ehri, L., Nunes, S., Willows, D. M, Schuster, B., V., Zadeh, Z. Y. & Shanahan, T. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel's meta-analysis. Reading Research Quarterly, v36 n3 p250-87 Hagtvet, B. E. (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Hagtvet, B. E. (2006). Språkstimulering. D. 2, Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Skolverket (2018a). Läroplan för förskolan Lpfö 18. Stockholm: Fritzes https://www.skolverket.se/publikationer?id=4001 Skolverket (2018b). Läroplan grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Reviderad 2018. Stockholm: Fritzes https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975 Vetenskapsrådet (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet Artiklar från Lärportalen: https://larportalen.skolverket.se/#/ : Fast, C. (2017a). Börja i barnens erfarenheter. Fast, C. (2017b). Barns tidiga skrivande. Fast, C. (2018). Barn läser och ritar bilder och serier Forsberg Ahlcrona, M. (2017). Estetik och kreativ kommunikation. Hultgren, F. & Johansson, M. (2017). Läsmiljö och läsande förebilder i förskolan. Håland Anveden, P. (2017a). Språkutvecklande arbetssätt. Håland Anveden, P. (2017b). Interkulturellt förhållningssätt och nyanlända barn. Kultti, A. (2017). Undervisning för språklärande. Pihlgren S, A. (2017a). Berätta. Pihlgren S, A. (2017b). Högläsning. Pihlgren S, A. (2017c). Samtala om texter. Pramling, N. (2018). Poesi och språklek. Söderberg, E. (2018). Samtala om bilderbokstexter. Referenslitteratur: Hartman, S. G. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm: Natur & kultur Schött, K., Hållsten, S., Moberg, B. & Strand, H. (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber Skolverket (2018c). Hitta språket. Kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass. https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.