Children's language development and communication 2, Basic literacy learning, 15 credits

Barns språkliga utveckling och kommunikation 2, Grundläggande läs- och skrivlärande, 15 hp

970G15

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Christina Aminoff

Course coordinator

Christina Aminoff, Annika Mindedal

Director of studies or equivalent

Margareta Engvall
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 4 (Spring 2020) 202014-202023 Swedish Norrköping, Norrköping C

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

The following applies to courses that include a compulsory component:

  • If special circumstances prevail, and if it is possible with consideration of the nature of the compulsory component, the examiner may decide to replace the compulsory component with another equivalent component.

If the LiU coordinator for students with disabilities has granted a student the right to an adapted examination for a written examination in an examination hall, the student has the right to it. If the coordinator has instead recommended for the student an adapted examination or alternative form of examination, the examiner may grant this if the examiner assesses that it is possible, based on consideration of the course objectives.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
UPS1 Thesis 11 credits U, G, VG
OPP1 Opponent 1 credits U, G
OBL1 Mandatory part 0 credits D
GRE1 Presentation of creative work 3 credits U, G
Kurslitteratur BSU 2 - 2020 Alatalo, T (2017). ”Kalle, du kan ju läsa!’’ Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling. Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 3, 2017, pp. 1-18. http://dx.doi.org/10.23865/njlr.v3.479 Bergöö, K. & Jönsson, K. (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur. Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber (eller annan upplaga) Damber, U., Nilsson, J. & Ohlsson, C. (2013). Litteraturläsning i förskolan. Lund: Studentlitteratur Doverborg, E. & Pramling Samuelsson, I. (2012). Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse. Stockholm: Liber Ehri, L., Nunes, S., Willows, D. M, Schuster, B., V., Zadeh, Z. Y. & Shanahan, T. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel's meta‐analysis. Reading Research Quarterly, v36 n3 p250-87 Hagtvet, B. E. (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Hagtvet, B. E. (2006). Språkstimulering. D. 2, Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Skolverket (2018). Läroplan för förskolan Lpfö 18. Stockholm: Fritzes https://www.skolverket.se/publikationer?id=4001 Skolverket (2019a). Läroplan grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Reviderad 2019. Stockholm: Fritzes https://www.skolverket.se/publikationer?id=4206 Artiklar från Lärportalen: https://larportalen.skolverket.se/#/ Fast, C. (2017a). Börja i barnens erfarenheter. Fast, C. (2017b). Barns tidiga skrivande. Fast, C. (2018). Barn läser och ritar bilder och serier Forsberg Ahlcrona, M. (2017). Estetik och kreativ kommunikation. Hultgren, F. & Johansson, M. (2016). Läsmiljö och läsande förebilder i förskolan. Håland Anveden, P. (2017a). Främja barns språkutveckling. Håland Anveden, P. (2017b). Interkulturellt förhållningssätt och nyanlända barn. Kultti, A. (2017). Undervisning för språklärande. Pihlgren S, A. (2017a). Berätta. Pihlgren S, A. (2017b). Högläsning. Pihlgren S, A. (2017c). Samtala om texter. Pramling, N. (2018). Poesi och språklek. Söderberg, E. (2018). Samtala om bilderbokstexter. Referenslitteratur: Hartman, S. G. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm: Natur & kultur Schött, K., Hållsten, S., Moberg, B. & Strand, H. (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber Skolverket (2019b). Hitta språket. Kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass. https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.