Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Preschool Education 6, Desire to learn - aesthetic learning processes in preschool, 7.5 credits
Förskolepedagogik 6, Lust att lära, estetiska lärprocesser i förskolan, 7.5 hp
970G19
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Pre-school Teacher Programme | 5 (Autumn 2013) | Swedish |
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleAdvancement level
G2XCourse offered for
- Pre-school Teacher Programme
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Bild
Fast, C. (2008) Literacy i familj, förskola och skola Lund: Studentlitteratur.
Tillkommer eventuellt någon bok
Drama
Texter som bygger på forskning:
Bolton, G. (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik texter i urval av Anita Grünbaum
Fredriksson, K. (2013). Drama som pedagogisk möjlighet. En intervjustudie med lärare i grundskolan. Licentiatavhandling. Linköping: Linköpings Universitet.
Finns på nätet! Speciellt kap.
Österlind, E (red) (2011) Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur
Handbok
Berggraf Sæbö, A. (2003).Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget
Musik
Texter som bygger på forskning:
Grahn, Margaretha & Öfverström, Christel (2007). Musiskt lärande. Linköpings universitet: SkapandeVetande 52.
Kempe, Anna-Lena & West, Tore (2010). Design för lärande i musik. Finland: Norstedts.
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur.
Handböcker:
Eriksson, Marie (2013). Musik i förskolan – inspiration och lärande i sagans värld. Kalmar: Lärarförbundets Förlag.
Vesterlud, Mallo (2003). Musikspråka i förskolan. Med musik, rytmik och rörelse. Stockholm: Runa Förlag.
Rörelse
Litteratur med rörelseanknytning
Handböcker
Berg A & Kippe K (2006) Småbarnas kroppslige verden. Sansemotorisk utvikling hos barn 0-3 år. Sebu förlag: Oslo
Fataburen - Nordiska museets och Skansens årsbok (2006) Dansa med mig. Stockholm: Nordiska museets förlag
Osnes H, Skaug H N & Eid Kaarby K M (2010) Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Studentlitteratur: Lund
Sjöstedt Edelholm E & Wigert (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Carlssons förlag. Stockholm (s.15-40)
Texter som bygger på forskning
Asservik Malin & Hjern Maria (2007) Rörelse! En del av lärandet? - En intervjustudie om pedagogers syn på broar mellan motorik och lärande. Kandidatuppsats vid Göteborgs Universitet. Tillgänglig på: http://hdl.handle.net/2077/7289 (2013-06-10)
Ericsson, Ingegerd (2003) Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3.(avhandling) Malmö Högskola; Holmbergs förlag. Kan köpas via: http://www.mugi.se. Kan laddas ner via: http://forskning.mah.se/id/luiner (2012-12-18)
Lindqvist Anna (2010) Dans i skolan: Om genus, kropp och uttryck. Doktorsavhandling i Pedagogisk arbete, Umeå Universitet. Tillgänglig på: http://www.umu.se/sok/personalkatalog/visa-person?uid=anabom85&guise=anst3 (2012-12-18)
Lilja, Lina & Thilén, Johanna (2012) Och vad är lustfyllt lärande?: En fenomenologiskt inspirerad studie om barn och elevers uppfattningar av lustfyllt lärande i förskola och skola. Examensarbete vid Mälardalens högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. Tillgänglig på: http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:599983/FULLTEXT01.pdf (17/6 2013)
Åkerlund Helena (2012) Dans i förskola: Pedagogers arbetssätt inom barndans, påverkar dans barns inlärning och utveckling? Examensarbete vid Karlstads universitet, Estetisk-filosofiska fakulteten. Tillgänglig under Filinformation/Fil: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-9551 (2012-12-18)
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.