Preschool Education 6, Desire to learn - aesthetic learning processes in preschool, 7.5 credits

Förskolepedagogik 6, Lust att lära, estetiska lärprocesser i förskolan, 7.5 hp

970G19

The course is disused. Replaced by 970G44.

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 5 (Autumn 2013) Swedish

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Bild Fast, C. (2008) Literacy i familj, förskola och skola Lund: Studentlitteratur. Tillkommer eventuellt någon bok Drama Texter som bygger på forskning: Bolton, G. (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik texter i urval av Anita Grünbaum Fredriksson, K. (2013). Drama som pedagogisk möjlighet. En intervjustudie med lärare i grundskolan. Licentiatavhandling. Linköping: Linköpings Universitet. Finns på nätet! Speciellt kap. Österlind, E (red) (2011) Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur Handbok Berggraf Sæbö, A. (2003).Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget Musik Texter som bygger på forskning: Grahn, Margaretha & Öfverström, Christel (2007). Musiskt lärande. Linköpings universitet: SkapandeVetande 52. Kempe, Anna-Lena & West, Tore (2010). Design för lärande i musik. Finland: Norstedts. Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur. Handböcker: Eriksson, Marie (2013). Musik i förskolan – inspiration och lärande i sagans värld. Kalmar: Lärarförbundets Förlag. Vesterlud, Mallo (2003). Musikspråka i förskolan. Med musik, rytmik och rörelse. Stockholm: Runa Förlag. Rörelse Litteratur med rörelseanknytning Handböcker Berg A & Kippe K (2006) Småbarnas kroppslige verden. Sansemotorisk utvikling hos barn 0-3 år. Sebu förlag: Oslo Fataburen - Nordiska museets och Skansens årsbok (2006) Dansa med mig. Stockholm: Nordiska museets förlag Osnes H, Skaug H N & Eid Kaarby K M (2010) Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Studentlitteratur: Lund Sjöstedt Edelholm E & Wigert (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Carlssons förlag. Stockholm (s.15-40) Texter som bygger på forskning Asservik Malin & Hjern Maria (2007) Rörelse! En del av lärandet? - En intervjustudie om pedagogers syn på broar mellan motorik och lärande. Kandidatuppsats vid Göteborgs Universitet. Tillgänglig på: http://hdl.handle.net/2077/7289 (2013-06-10) Ericsson, Ingegerd (2003) Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3.(avhandling) Malmö Högskola; Holmbergs förlag. Kan köpas via: http://www.mugi.se. Kan laddas ner via: http://forskning.mah.se/id/luiner (2012-12-18) Lindqvist Anna (2010) Dans i skolan: Om genus, kropp och uttryck. Doktorsavhandling i Pedagogisk arbete, Umeå Universitet. Tillgänglig på: http://www.umu.se/sok/personalkatalog/visa-person?uid=anabom85&guise=anst3 (2012-12-18) Lilja, Lina & Thilén, Johanna (2012) Och vad är lustfyllt lärande?: En fenomenologiskt inspirerad studie om barn och elevers uppfattningar av lustfyllt lärande i förskola och skola. Examensarbete vid Mälardalens högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. Tillgänglig på: http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:599983/FULLTEXT01.pdf (17/6 2013) Åkerlund Helena (2012) Dans i förskola: Pedagogers arbetssätt inom barndans, påverkar dans barns inlärning och utveckling? Examensarbete vid Karlstads universitet, Estetisk-filosofiska fakulteten. Tillgänglig under Filinformation/Fil: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-9551 (2012-12-18)

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.