Förskolepedagogik 6, Lust att lära, estetiska lärprocesser i förskolan, 7.5 hp

Preschool Education 6, Desire to learn - aesthetic learning processes in preschool, 7.5 credits

970G19

Kursen är nedlagd. Ersätts av 970G44.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 5 (HT 2013) Svenska

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Godkända kurser motsvarande 60 hp inom gällande studiegångs första år och genomgångna kurser motsvarande 60 hp inom gällande studiegångs andra år.

Lärandemål

- analysera utifrån estetisk pedagogisk teori och använda verktyg och material inom de estetiska uttrycken: bild, drama, musik och rörelse i relation till förskolläraruppdraget.

- argumentera för och motivera värdet av estetiska uttrycksmedel och estetiska lärprocesser i pedagogisk verksamhet med stöd av styrdokument och centrala begrepp inom de estetiska uttrycken.

- orientera sig om det estetiska områdets terapeutiska aspekter i förhållande till barn med behov av särskilt stöd.

- i arbetsgrupper planera, genomföra, leda och utvärdera pedagogisk aktivitet med estetisk inriktning.

- diskutera och argumentera för estetiska lärprocesser som redskap för lärande och utveckling under beaktande av faktorer såsom etnicitet, genus och klass.

Kursinnehåll

I kursen bearbetas de estetiska uttrycken utifrån konstnärligt värde samt som ett verktyg i estetiska lärprocesser. I kursen kommer de estetiska uttrycken att integreras med varandra. Kursen omfattar även en orientering om det estetiska områdets terapeutiska aspekter i förhållande till barn med behov av särskilt stöd. I kursen ska den studerande planera och genomföra ett estetiskt pedagogiskt arbete i arbetsgrupper.

Undervisnings- och arbetsformer

Grupparbete, föreläsningar, seminarier, verkstäder och självständiga studier.

Obligatoriska moment
Verkstäder och seminarier

Examination

Kursen examineras genom muntlig, skriftlig och konstnärlig pedagogisk redovisning.

Provkoder
SRE1 Essä: skriftlig redovisning, 4hp. UV
MRE1 Muntlig redovisning: Seminarier med skriftlig dokumentation, 2hp. UG
MRE2 Konstnärlig pedagogisk redovisning, 1,5. UG
OBL1 Verkstäder, D
OBL 2 Seminarier, D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Bild Fast, C. (2008) Literacy i familj, förskola och skola Lund: Studentlitteratur. Tillkommer eventuellt någon bok Drama Texter som bygger på forskning: Bolton, G. (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik texter i urval av Anita Grünbaum Fredriksson, K. (2013). Drama som pedagogisk möjlighet. En intervjustudie med lärare i grundskolan. Licentiatavhandling. Linköping: Linköpings Universitet. Finns på nätet! Speciellt kap. Österlind, E (red) (2011) Drama – ledarskap som spelar roll. Lund: Studentlitteratur Handbok Berggraf Sæbö, A. (2003).Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsförlaget Musik Texter som bygger på forskning: Grahn, Margaretha & Öfverström, Christel (2007). Musiskt lärande. Linköpings universitet: SkapandeVetande 52. Kempe, Anna-Lena & West, Tore (2010). Design för lärande i musik. Finland: Norstedts. Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur. Handböcker: Eriksson, Marie (2013). Musik i förskolan – inspiration och lärande i sagans värld. Kalmar: Lärarförbundets Förlag. Vesterlud, Mallo (2003). Musikspråka i förskolan. Med musik, rytmik och rörelse. Stockholm: Runa Förlag. Rörelse Litteratur med rörelseanknytning Handböcker Berg A & Kippe K (2006) Småbarnas kroppslige verden. Sansemotorisk utvikling hos barn 0-3 år. Sebu förlag: Oslo Fataburen - Nordiska museets och Skansens årsbok (2006) Dansa med mig. Stockholm: Nordiska museets förlag Osnes H, Skaug H N & Eid Kaarby K M (2010) Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Studentlitteratur: Lund Sjöstedt Edelholm E & Wigert (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Carlssons förlag. Stockholm (s.15-40) Texter som bygger på forskning Asservik Malin & Hjern Maria (2007) Rörelse! En del av lärandet? - En intervjustudie om pedagogers syn på broar mellan motorik och lärande. Kandidatuppsats vid Göteborgs Universitet. Tillgänglig på: http://hdl.handle.net/2077/7289 (2013-06-10) Ericsson, Ingegerd (2003) Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3.(avhandling) Malmö Högskola; Holmbergs förlag. Kan köpas via: http://www.mugi.se. Kan laddas ner via: http://forskning.mah.se/id/luiner (2012-12-18) Lindqvist Anna (2010) Dans i skolan: Om genus, kropp och uttryck. Doktorsavhandling i Pedagogisk arbete, Umeå Universitet. Tillgänglig på: http://www.umu.se/sok/personalkatalog/visa-person?uid=anabom85&guise=anst3 (2012-12-18) Lilja, Lina & Thilén, Johanna (2012) Och vad är lustfyllt lärande?: En fenomenologiskt inspirerad studie om barn och elevers uppfattningar av lustfyllt lärande i förskola och skola. Examensarbete vid Mälardalens högskola, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. Tillgänglig på: http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:599983/FULLTEXT01.pdf (17/6 2013) Åkerlund Helena (2012) Dans i förskola: Pedagogers arbetssätt inom barndans, påverkar dans barns inlärning och utveckling? Examensarbete vid Karlstads universitet, Estetisk-filosofiska fakulteten. Tillgänglig under Filinformation/Fil: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-9551 (2012-12-18)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.