Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 1, Didactics, 5 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp
971G01
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching | 1 (Autumn 2012) | Swedish | Norrköping |
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Litteratur inom områdena didaktik, kunskap, läroplansteori, pedagogisk filosofi och fritid:
Berggren, Leif (red.) (2000) Fritidskultturer. Studentlitteratur (bokhandeln), s. 17-21, s. 33- 65 (38 s)
Gustavsson, Bernt (2002) Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Forskning i fokus, nr 5. Myndigheten för skolutveckling. Stockholm: Liber, s. 23-49 (26 s) (kan laddas ner på www. skolverket.se)
Hansen, Sven-Erik & Liselott Forsman (red) (2011) Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur (bokhandeln), kap 1-2, kap 13, kap 17 (70 s)
Holm, Inger & Torstensson – Ed, Tullie (2006) Life-history i lärarutbildningen. Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Linköpings universitet: Inst för samhälls- och välfärdsstudier (kompendium) (9 s)
Valberg, Roth Ann-Christine (2011) De yngre barnens läroplanshistoria. Lund: Studentlitteratur (bokhandeln), s. 7-28, s. 120-180 (80 s)
Lindberg, Leif (1994) ”Akademiska studier och akademisk undervisning – kännetecknande drag” i: S. Franke-Wikberg, L. Lindberg, B. Mårtensson, B. Sundin, T. Sundström & S. Sörlin (red): Vetandets vägar. Lund: Studentlitteratur (kompendium) (15 s)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2006) Undervisning i teori och praktik – en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo förlag. (www.fundo.se, order@fundo.se eller bokhandeln) (70 s)
Pihlgren, Anna (red.) (2011) Fritidshemmet. Lund: Studentlitteratur (bokhandeln), s. 9-47 (35 s)
Stensmo, Christer (2007) Pedagogisk filosofi. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (kompendium) s.9-20 (12 s)
Klassiker – källtexter - didaktik och pedagogisk filosofi:
Johan Amos Commenius: Didaktica magna
Jean-Jacque Rousseau: Emile eller om uppfostran
Friedrich Fröbel: Människans fostran
Ellen Key: Själamorden i skolan (ur Barnets århundrade)
Johan Dewey: Mitt pedagogiska credo
(60 s) (kompendium)
Styrdokument:
Lgr 11, kap. 1 och 2 http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894 (16s)
Skolverket 2007. Allmänna råd med kommentarer. Kvalitet i fritidshem.
Vetenskapligt skrivande:
Hartman, Sven (2003) Skrivhandledning för examensarbete och rapporter. Stockholm: Natur och kultur (bokhandeln)
PiUS 2006: Skrivråd. Linköping: Linköpings univ. Institutionen för beteendevetenskap (kompendium)
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.