Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp

971G21

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FRI Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching 5 (Autumn 2014) Swedish

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Grundläggande referenser Andersson Birgit (2013). Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Diss. Umeå: Umeå universitet. Fokusera på: Kap 9 och 11 Se: DIVA http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:603114 Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna (2012). Att kartlägga och förbättra skolor - sex typskolor. Lund: Studentlitteratur. Eklund Åsa (2011). Fritidshem. Handboken planering och utvärdering. Stockholm: Natur & Kultur. Håkansson, Jan (2011). Synligt lärande: presentation av en studie om vad som påverkar elevers Studieresultat. Sveriges kommuner och landsting. Hämtad den 130905; http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc40008_1.pdf Karlsson Ove (1999). Utvärdering mer än en metod, en översikt. Svenska kommunförbundet. Stockholm: Nordstedts. http://www.soch.lu.se/images/Socialhogskolan/SOAN22OKarlsson.pdf Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. Hämtad den 130905; https://utbildning.lararforbundet.se/info/2013-tomas-kroksmark Problembaserad skolutveckling (PBS). Karlstads universitet - Kau.se. Se; http://www.kau.se/pbs/om-pbs-2 Sandberg, Bo & Faugert Sven (2012). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Schleicher, Andreas (2012). Använd data för att bygga bättre skolor. Filmed Jul 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012. Hämtad den 130905 http://www.ted.com/talks/lang/sv/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?source=email#.UiBFQhearMR.email Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012. Skolinspektionens rapport, Diarienummer 40-2013:2853. http://www.skolinspektionen.se/Documents/Om-oss/regeringsuppdrag/regeringsrapport-2013-skolans%20kvalitetsarbete.pdf Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Skolverkets Allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Frizes. Hämtad den 130905; http://www.skolverket.se/publikationer?id=2901 Skolverket (2014). Allmänna råd med kommentarer för fritidshem Hämtad den 10 oktober 2014. file:///C:/Users/linst58/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.IE5/YKF20ZQV/pdf3301.pdf UR Kunskapsbanken. Didaktikens verktyg – Kollegialt lärande. Hämtad den 10 oktober 2014 http://www.ur.se/Tema/Didaktikens-verktyg/Roster-om-IKT-och-larande2/Kollegialt-larande Thornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. Hämtad den 10 oktober 2014. https://www1.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/E4ADCF56C0C87A18C12578340048ACC5/$file/Med_ansiktet_vant_mot_Europa.pdf Tillkommer gör relevanta referenser för kursen som studenten söker självständigt. Utvidgande referenser Falkenberg Karin & Ludvigsson Anne (2012). God kvalitet i fritidshem: Grund för elevers lärande, utveckling och hälsa. Malmö: Malmö stad. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:551434/FULLTEXT01.pdf Hargreaves, Andy, & Shirley, Dennis. (2012). The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence. Thousand Oaks, CA: Corwin. Reviewed by Helen Janc Malone, Harvard University i Education Rewiew (open access journal) som nås via: http://www.edrev.info/reviews/rev1252.pdf (Hämtad 131021) Håkansson Jan & Sundberg Daniel (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm, Natur och kultur. Klerfelt Anna (2013). Teknologi och barns lärprocesser i förskola, fritidshem och skola... europeiska studien STEPS. Göteborgs universitet. Kornhall Per (2013). Barnexprimentet. Stockholm: Leopard Förlag. Lärarförbundet & Lärarnas Riksförbund (2009). Vi värderar kvalitet – om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.107091!/Menu/article/attachment/Vi_varderar_kvalitet_maj_09.pdf Lärarförbundet (2012). Systematiskt kvalitetsarbete –med inriktning mot de fritidspedagogiska verksamheterna i skolan. Stockholm. Hämtad den 10 oktober 2014, file:///C:/Users/linst58/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/EE7LNQ1A/Systematiskt_kvalitetsarbete_fritidspedagoger.pdf Palméren Joakim& Dahlqvist Emmi (2012). Kvalitet på fritidshemmet – En studie om pedagogers uppfattning om kvalitet på fritidshemmet. Kandidatuppsats Göteborgs Universitet. Hämtad den 130905; http://hdl.handle.net/2077/29754 Skolverket (2010). Utveckling pågår. Om kvalitetsarbete i fritidshem. Hämtad den 130905; http://www.skolverket.se/publikationer?id=2389 Henningsson, O. (2013) Lärares professionella lärande och utveckling - Helen Timperley. Publicerades den 18 dec 2013. Hämtad den 10 oktober 2014. http://www.youtube.com/watch?v=CGBaZFAEwFM Nicole, Granger Robert C & Pittman Karen J (2009). The quest for quality: Recent developments and future directions for the out-of-school-time field. New Directions For Youth Development, 2009 (121), 129-140.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.