Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp

971G21

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FRI Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching 5 (Autumn 2016) Swedish

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

*Andersson Birgit (2013). Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Umeå: Umeå universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:603114/FULLTEXT02 *Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna (2012). Att kartlägga och förbättra skolor- sex typskolor. Lund: Studentlitteratur. Eklund Åsa (2011). Handboken planering och utvärdering. Fritidshem. Stockholm: Natur & Kultur. *Granström, K. (2011) Vad är värt att utveckla i skolan vem bestämmer? I Tornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. https://utbildning.lararforbundet.se/info/2013-tomas-kroksmark *Kornhall, Per. (2014). Alla i mål, Skolutveckling på evidensbaserad grund, en handbok. Natur och kultur. Stockholm. Lärarförbundet & Lärarnas Riksförbund (2009). Vi värderar kvalitet – om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.107091!/Menu/article/attachment/Vi_varderar_kvalitet_maj_09.pdf Runesson, U. (2012). Learning Study – ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete och forskning. Forskning och undervisning och lärande, vol 8, sid 7-17. http://www.forskul.se/ffiles/00415135/Ful8.pdf *Sandberg, Bo & Faugert Sven (2012). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1 och kap 2. Schleicher, Andreas (2012). Använd data för att bygga bättre skolor. Filmad Jul 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012. Hämtad den 130905 http://www.ted.com/talks/lang/sv/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?source=email#.UiBFQhearMR.em ail *Skolverkets (2014). Allmänna råd och kommentarer, Fritidshem. Stockholm. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3301 *Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken. Stockholm: Frizes. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3381 *Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Skolverkets Allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Frizes. Nås vis Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2901 Utvidgade referenser Hargreaves, Andy, & Shirley, Dennis. (2012). The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence. Thousand Oaks, CA: Corwin. Reviewed by Helen Janc Malone, Harvard University i Education Rewiew (open access journal) som nås via : http://www.edrev.info/reviews/rev1252.pdf (Hämtad 131021) Falkner Karin & Ludvigsson Anne (2012). God kvalitet i fritidshem: Grund för elevers lärande, utveckling och hälsa. Malmö: Malmö stad. http://malmo.se/download/18.d8bc6b31373089f7d9800084240/1383647138154/God+kvalitet+i+fritidshem_LudvigssonFalkner.pdf Håkansson Jan & Sundberg Daniel (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm, Natur och kultur. Kornhall Per (2013). Barnexprimentet. Stockholm: Leopard Förlag. Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. Hämtad den 130905;http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00355ACA?opendocument&re Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012. https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Rapport-till-regeringen/Arsrapport/Skolans-kvalitetsarbete-ger-mojlighet-till-forandring/ Skolinspektionens rapport, Diarienummer 40-2013:2853. Skolverket (2014). Alla skolor ska bli bra skolor. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3170 Myndigheten för skolutveckling (2008). Att lyfta den pedagogiska praktiken - Stödmaterial för processledare. Stockholm http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026 Skolverkets webbplats angående skolutveckling och kvalitetsarbete. http://www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete Yohalem, N., Granger, R. C., & Pittman, K. J. (2009). The quest for quality: Recent developments and future directions for the out-of-school-time field. New Directions For Youth Development, 2009(121), 129-140.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.