Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp
971G21
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
| Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| L1FRI | Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching | 5 (Autumn 2016) | Swedish | |||
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G2XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.
Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
*Andersson Birgit (2013). Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Umeå: Umeå universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:603114/FULLTEXT02
*Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna (2012). Att kartlägga och förbättra skolor- sex typskolor. Lund: Studentlitteratur.
Eklund Åsa (2011). Handboken planering och utvärdering. Fritidshem. Stockholm: Natur & Kultur.
*Granström, K. (2011) Vad är värt att utveckla i skolan vem bestämmer? I Tornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund.
Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. https://utbildning.lararforbundet.se/info/2013-tomas-kroksmark
*Kornhall, Per. (2014). Alla i mål, Skolutveckling på evidensbaserad grund, en handbok. Natur och kultur. Stockholm.
Lärarförbundet & Lärarnas Riksförbund (2009). Vi värderar kvalitet – om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.107091!/Menu/article/attachment/Vi_varderar_kvalitet_maj_09.pdf
Runesson, U. (2012). Learning Study – ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete och forskning. Forskning och undervisning och lärande, vol 8, sid 7-17. http://www.forskul.se/ffiles/00415135/Ful8.pdf
*Sandberg, Bo & Faugert Sven (2012). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1 och kap 2.
Schleicher, Andreas (2012). Använd data för att bygga bättre skolor. Filmad Jul 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012. Hämtad den 130905 http://www.ted.com/talks/lang/sv/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?source=email#.UiBFQhearMR.em ail
*Skolverkets (2014). Allmänna råd och kommentarer, Fritidshem. Stockholm. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3301
*Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken. Stockholm: Frizes. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3381
*Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Skolverkets Allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Frizes. Nås vis Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2901
Utvidgade referenser
Hargreaves, Andy, & Shirley, Dennis. (2012). The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence. Thousand Oaks, CA: Corwin. Reviewed by Helen Janc Malone, Harvard University i Education Rewiew (open access journal) som nås via : http://www.edrev.info/reviews/rev1252.pdf (Hämtad 131021)
Falkner Karin & Ludvigsson Anne (2012). God kvalitet i fritidshem: Grund för elevers lärande, utveckling och hälsa. Malmö: Malmö stad. http://malmo.se/download/18.d8bc6b31373089f7d9800084240/1383647138154/God+kvalitet+i+fritidshem_LudvigssonFalkner.pdf
Håkansson Jan & Sundberg Daniel (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm, Natur och kultur.
Kornhall Per (2013). Barnexprimentet. Stockholm: Leopard Förlag. Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. Hämtad den 130905;http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00355ACA?opendocument&re
Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012. https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Rapport-till-regeringen/Arsrapport/Skolans-kvalitetsarbete-ger-mojlighet-till-forandring/
Skolinspektionens rapport, Diarienummer 40-2013:2853. Skolverket (2014). Alla skolor ska bli bra skolor. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3170
Myndigheten för skolutveckling (2008). Att lyfta den pedagogiska praktiken - Stödmaterial för processledare. Stockholm http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026
Skolverkets webbplats angående skolutveckling och kvalitetsarbete. http://www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete
Yohalem, N., Granger, R. C., & Pittman, K. J. (2009). The quest for quality: Recent developments and future directions for the out-of-school-time field. New Directions For Youth Development, 2009(121), 129-140.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.