Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp

Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits

971G21

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 5 (HT 2016) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- beskriva och jämföra olika teorier, begrepp och perspektiv för utveckling och utvärdering av fritidshem och skola

- använda begrepp och teorier från forskning och aktuella styrdokument för att analysera och kritiskt granska skolutvecklings- och utvärderingsprojekt

- problematisera skolutveckling och utvärdering på mikro- och makronivå och dra slutsatser för den egna professionen

- planera och utforma ett skolutvecklingsprojekt med relevans för fritidshemmet

Kursinnehåll

Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod för kvalitetsarbete. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas. I kursen skapas förståelse för kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder. Studenten ska genom granskning av befintliga skolutvecklings- och utvärderingsprojekt få teoretisk förståelse för och metodologisk kunskap om utveckling av skola och fritidshem. Studenterna skapar egna utvecklingsprojekt med förankring i dessa perspektiv. Genom diskussion av utvecklingsprojekten belyses och problematiseras möjligheter till kvalitetsarbete i fritidshem.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisningsuppgift och projektarbete.

Provkoder
PRO2, Projektarbete: Redovisning med underlag, 3 hp UG

SRE1, Skriftlig individuell examination, 4,5 hp UV

OBL 1, Seminarium Deltagit
 

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

*Andersson Birgit (2013). Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Umeå: Umeå universitet. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:603114/FULLTEXT02 *Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna (2012). Att kartlägga och förbättra skolor- sex typskolor. Lund: Studentlitteratur. Eklund Åsa (2011). Handboken planering och utvärdering. Fritidshem. Stockholm: Natur & Kultur. *Granström, K. (2011) Vad är värt att utveckla i skolan vem bestämmer? I Tornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. https://utbildning.lararforbundet.se/info/2013-tomas-kroksmark *Kornhall, Per. (2014). Alla i mål, Skolutveckling på evidensbaserad grund, en handbok. Natur och kultur. Stockholm. Lärarförbundet & Lärarnas Riksförbund (2009). Vi värderar kvalitet – om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.107091!/Menu/article/attachment/Vi_varderar_kvalitet_maj_09.pdf Runesson, U. (2012). Learning Study – ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete och forskning. Forskning och undervisning och lärande, vol 8, sid 7-17. http://www.forskul.se/ffiles/00415135/Ful8.pdf *Sandberg, Bo & Faugert Sven (2012). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1 och kap 2. Schleicher, Andreas (2012). Använd data för att bygga bättre skolor. Filmad Jul 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012. Hämtad den 130905 http://www.ted.com/talks/lang/sv/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?source=email#.UiBFQhearMR.em ail *Skolverkets (2014). Allmänna råd och kommentarer, Fritidshem. Stockholm. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3301 *Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken. Stockholm: Frizes. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3381 *Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Skolverkets Allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Frizes. Nås vis Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2901 Utvidgade referenser Hargreaves, Andy, & Shirley, Dennis. (2012). The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence. Thousand Oaks, CA: Corwin. Reviewed by Helen Janc Malone, Harvard University i Education Rewiew (open access journal) som nås via : http://www.edrev.info/reviews/rev1252.pdf (Hämtad 131021) Falkner Karin & Ludvigsson Anne (2012). God kvalitet i fritidshem: Grund för elevers lärande, utveckling och hälsa. Malmö: Malmö stad. http://malmo.se/download/18.d8bc6b31373089f7d9800084240/1383647138154/God+kvalitet+i+fritidshem_LudvigssonFalkner.pdf Håkansson Jan & Sundberg Daniel (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm, Natur och kultur. Kornhall Per (2013). Barnexprimentet. Stockholm: Leopard Förlag. Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. Hämtad den 130905;http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00355ACA?opendocument&re Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012. https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Rapport-till-regeringen/Arsrapport/Skolans-kvalitetsarbete-ger-mojlighet-till-forandring/ Skolinspektionens rapport, Diarienummer 40-2013:2853. Skolverket (2014). Alla skolor ska bli bra skolor. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3170 Myndigheten för skolutveckling (2008). Att lyfta den pedagogiska praktiken - Stödmaterial för processledare. Stockholm http://www.skolverket.se/publikationer?id=2026 Skolverkets webbplats angående skolutveckling och kvalitetsarbete. http://www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete Yohalem, N., Granger, R. C., & Pittman, K. J. (2009). The quest for quality: Recent developments and future directions for the out-of-school-time field. New Directions For Youth Development, 2009(121), 129-140.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.