Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 8, Theory and Method, 9 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 8, Teori och metod, 9 hp
971G23
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching | 5 (Autumn 2014) | Swedish |
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleAdvancement level
G2XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching
- • Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Litteraturlista, obligatorisk litteratur
Bryman, Alan (2011) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber.
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009) Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber.
Gruber, Sabine (2007) Skolan gör skillnad. Etnicitet och institutionell praktik. (diss.)Norrköping: Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet.
Molander, Bengt (2003) Vetenskapsfilosofi. En bok om vetenskapen och den vetenskapande människan. Stockholm: Thales.
Puskás, Tünde & Ålund, Aleksandra (2013) ”Etnicitet – gränsdragningens och skillnadskapandets komplexitet”, i Dahlstedt Magnus & Neergaard, Anders (red.) Migrationens och etnicitetens epok: Kritiska perspektiv i etnicitets- och migrationsstudier. Malmö: Liber.
Dessutom tillkommer någon av nedanstående avhandlingar samt valfri litteratur som ni väljer utifrån ämne för PM
Andersson, Birgit (2013) Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. (Diss.) Umeå: Umeå universitet.
Bengtsson, Jenny (2013) Jag sa att jag älskade han men jag har redan sagt förlåt för det: ålder, genus och sexualitet i skolans tidigare år. (Diss.) Linköping: Linköpings universitet.
Dahl, Marianne (2014) Fritidspedagogers handlingsrepertoar. Pedagogiskt arbete med barns olika relationer. (Diss) Växjö: Linnéuniversitetet
Lilja, Annika (2013) Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. (Diss.) Göteborg: Göteborgs universitet.
Litteraturlista, förslag på valfri litteratur
Ahrne, Göran & Svensson, Peter (2011) Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber.
Berg, Gunnar (2003) “Dokumentanalys – metod för analys av skolan som institution” i Berg, Gunnar Att förstå skolan. Lund: Studentlitteratur.
Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2012) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, Lund: Studentlitteratur.
Charmaz, Kathy (2006) Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. London: Sage.
Fangen, Katrine (2005) Deltagande observation. Malmö: Liber.
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009) Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber.
Gilje, Nils & Grimen, Harald (2007) Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos.
Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996) Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Studentlitteratur: Lund.
Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2009) Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Stukát, Staffan (2011) Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Wibeck, Victoria (2010) Fokusgrupper. Om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod, Lund: Studentlitteratur.
Winter Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000) Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.