Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Schoolage Educare 2, Children, group processes and learning, 15 ECTS Credits, 15 credits
Fritidspedagogik 2, Kommunikation, lek och lärande i fritidshem, 15hp, 15 hp
971G39
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching | 2 (Spring 2017) | 201709-201723 | Swedish | Norrköping, Norrköping | C |
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching
Grades
Three-grade scale, U, G, VGDepartment
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Ankerstjerne, Trine (Red.) (2015). Perspektiv på fritidshemspedagogik. Lund: Studentlitteratur. (kap 5 och 6 + ev 2)
Bergius, Berit & Emanuelsson, Lillemor (2008). Hur många prickar har en gepard?: unga elever upptäcker matematik. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM).
Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber.
Chambers, Aidan. (2014). Böcker inom och omkring oss. ([Ny utg.]). Stockholm: Gilla böcker.
Corsaro, William (2001). We are friends right? Inside kids’ culture. Washington DC: Joseph Henry Press.
Dahl, Marianne (2014). Fritidspedagogers handlingsrepertoar: pedagogiskt arbete med barns olika relationer. Diss. Kalmar: Linnéuniversitetet.
Elvstrand, Helene & Lago, Lina (2016) Elevers sociala relationer i fritidshem. KAPET Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift, 12(1), s.60-75. (Tillgängling på www.kau.se)
Fjällhed, Anders & Jensen, Mikael (red.) (2013). Barns livsvillkor: i mötet med skola och fritidshem. Lund: Studentlitteratur. (Kap 1-4)
Halldén, Gunilla (2003) Barnperspektiv som ideologiskt eller metodiskt begrepp. Pedagogisk forskning i Sverige, 1-2, s. 12-23.
Ihrskog, Maud. (2006). Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen. Diss. Växjö: Växjö universitet, 2006. Växjö.
Kane, Eva & Petrie, Pat. (2014). Becoming-player in school-age childcare. Reconceptualizing Educational Research Methods, 5(1), 18–31. doi:org/10.7577/rerm.947
Lager, Karin (2015). ‘Learning to play with new friends’: systematic quality development work in a leisure-time centre. Early Child Development and Care, doi:10.1080/03004430.2015.1030634
Lillemyr, Ole Fredrik (2013). Lek på allvar: en spännande utmaning. Stockholm: Liber.
Pihlgren, Ann S. (Red.) (2015). Fritidshemmet och skolan: det gemensamma uppdraget. Studentlitteratur. (Kap. 7, 9, 10 och 17)
Samuelsson, Joakim (2006). Lärarstudenters emotioner för skolmatematik. Journal of Research in Teacher Education, 2, 85-103. (artikeln förmedlas via Lisam)
Samuelsson, Joakim (2007). Matematik i grundskolan. I A. Engström, M. Engvall & J. Samuelsson (red). Att leda den tidiga matematikundervisningen (17-42). Linköping: Skapande vetande nr 5. (artikeln förmedlas via Lisam)
Schjellerup Nielsen, Helle (2006). Gemenskaper och utanförskap: om marginalisering i skolans värld. Stockholm: Liber.
Skolverket. (2016). Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket. (www.skolverket.se) OBS! att 2016 års revidering ska användas
Skolverket. (2014). Allmänna råd med kommentarer. Skolverket. (www.skolverket.se)
Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön. Lund: Studentlitteratur.
Vedeler, Liv (2009). Social kompetens i barngrupper. Malmö: Gleerups.
+ Valfri barnbok som handlar om barn och sociala relationer samt en egensökt vetenskaplig artikel till SME2
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.