Schoolage Educare 2, Children, group processes and learning, 15 ECTS Credits, 15 credits

Fritidspedagogik 2, Kommunikation, lek och lärande i fritidshem, 15hp, 15 hp

971G39

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Course type

Programme course
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FRI Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching 2 (Spring 2017) 201709-201723 Swedish Norrköping, Norrköping C

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Department

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

No examination details is to be found.

Ankerstjerne, Trine (Red.) (2015). Perspektiv på fritidshemspedagogik. Lund: Studentlitteratur. (kap 5 och 6 + ev 2) Bergius, Berit & Emanuelsson, Lillemor (2008). Hur många prickar har en gepard?: unga elever upptäcker matematik. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Chambers, Aidan. (2014). Böcker inom och omkring oss. ([Ny utg.]). Stockholm: Gilla böcker. Corsaro, William (2001). We are friends right? Inside kids’ culture. Washington DC: Joseph Henry Press. Dahl, Marianne (2014). Fritidspedagogers handlingsrepertoar: pedagogiskt arbete med barns olika relationer. Diss. Kalmar: Linnéuniversitetet. Elvstrand, Helene & Lago, Lina (2016) Elevers sociala relationer i fritidshem. KAPET Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift, 12(1), s.60-75. (Tillgängling på www.kau.se) Fjällhed, Anders & Jensen, Mikael (red.) (2013). Barns livsvillkor: i mötet med skola och fritidshem. Lund: Studentlitteratur. (Kap 1-4) Halldén, Gunilla (2003) Barnperspektiv som ideologiskt eller metodiskt begrepp. Pedagogisk forskning i Sverige, 1-2, s. 12-23. Ihrskog, Maud. (2006). Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen. Diss. Växjö: Växjö universitet, 2006. Växjö. Kane, Eva & Petrie, Pat. (2014). Becoming-player in school-age childcare. Reconceptualizing Educational Research Methods, 5(1), 18–31. doi:org/10.7577/rerm.947 Lager, Karin (2015). ‘Learning to play with new friends’: systematic quality development work in a leisure-time centre. Early Child Development and Care, doi:10.1080/03004430.2015.1030634 Lillemyr, Ole Fredrik (2013). Lek på allvar: en spännande utmaning. Stockholm: Liber. Pihlgren, Ann S. (Red.) (2015). Fritidshemmet och skolan: det gemensamma uppdraget. Studentlitteratur. (Kap. 7, 9, 10 och 17) Samuelsson, Joakim (2006). Lärarstudenters emotioner för skolmatematik. Journal of Research in Teacher Education, 2, 85-103. (artikeln förmedlas via Lisam) Samuelsson, Joakim (2007). Matematik i grundskolan. I A. Engström, M. Engvall & J. Samuelsson (red). Att leda den tidiga matematikundervisningen (17-42). Linköping: Skapande vetande nr 5. (artikeln förmedlas via Lisam) Schjellerup Nielsen, Helle (2006). Gemenskaper och utanförskap: om marginalisering i skolans värld. Stockholm: Liber. Skolverket. (2016). Lgr 11. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket. (www.skolverket.se) OBS! att 2016 års revidering ska användas Skolverket. (2014). Allmänna råd med kommentarer. Skolverket. (www.skolverket.se) Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön. Lund: Studentlitteratur. Vedeler, Liv (2009). Social kompetens i barngrupper. Malmö: Gleerups. + Valfri barnbok som handlar om barn och sociala relationer samt en egensökt vetenskaplig artikel till SME2

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.