Fritidspedagogik 2, Kommunikation, lek och lärande i fritidshem, 15hp, 15 hp
Schoolage Educare 2, Children, group processes and learning, 15 ECTS Credits, 15 credits
971G39
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2017) | 201709-201723 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
• beskriva barns identitetsskapande utifrån olika teoretiska perspektiv
• beskriva barn som aktörer i kommunikation och samspel i kamratkulturer utifrån aktuell forskning
• redogöra för teorier om barns lek
• redogöra för olika aspekter av matematiska teorier och matematiskt lärande
• identifiera arenor och rum för språklig utveckling och lärande på fritidshem
• redogöra för olika faktorer av betydelse för grundläggande läs- och skrivlärande
• beskriva elevers lärande via medier som barnlitteratur och digitala verktyg
• använda intervjumetod som grund för ett vetenskapligt arbete
Kursinnehåll
I kursen berörs två för fritidshemmet centrala områden, dels arbetet med barns sociala samspel och dels uppdraget att skapa förutsättningar för lärande. I kursen behandlas olika aspekter av barn som aktörer i kommunikation, samspel och lek vilket är ett centralt kunskapsinnehåll i det fritidspedagogiska området. I kursen behandlas teoretiska perspektiv som beskriver barns identitetsskapande och socialt samspel i kamratkulturer. Vidare behandlas begreppen lärande och miljö i förhållande till fritidshemmets uppdrag. I kursen behandlas också grundläggande teorier och aspekter av barns språkliga och matematiska lärande samt elevers lärande via medier som barnlitteratur och digitala verktyg. I kursen ingår också att genomföra ett avgränsat vetenskapligt fältarbete om barns samspel utifrån intervjuer samt att diskutera intervjumetoden.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, samt självständiga studier.
Examination
PROVKODER
SME1, Redovisning med individuellt skriftligt underlag, 3hp, UG
SME2, Individuellt bokseminarium 1hp, UG
SME3, Gruppuppgift, fältforskning, 4hp, UG
SEM1, Aspekter av matematiskt lärande, 2hp, UG
SRE2, Individuell skriftlig uppgift, 5hp, UV
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.