Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Schoolage Educare 4, technical, digital and aesthetic expression, 13,5 ECTS Credits, 13.5 credits
Fritidspedagogik 4, tekniska, digitala och estetiska uttrycksmedel i fritidshemmet, 13,5hp, 13.5 hp
971G40
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching | 4 (Spring 2017) | Swedish | Norrköping, Norrköping | C |
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleAdvancement level
G2XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching
Grades
Three-grade scale, U, G, VGDepartment
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Litteraturlista Delkurs 1
Viss litteratur kan ni behöva söka upp själva och den finns i regel digitalt, bland annat de artiklar som inte länkas nedan. Att använda biblioteket, Libris och Google Scholar gör det enkelt att hitta referenserna som listas i denna kurs (se: http://scholar.google.se/). Söktjänsten ger åtkomst till stora mängder forskningslitteratur, speciellt då du befinner dig inom universitetets nätverk (datorer på LiU samt via egen inloggning genom bibliotekets webbsida).
Vecka 5: Introduktion och fördjupning i begreppet fritid
Litteratur:
- Cardell, David (2008). ’Pop-sportens fält’, i Sociologisk forskning, nr 2.
-Christensen, Pia (2013). ’There is nothing here for us..!’ How girls create meaningful places of their own through movement. Children & Society, 27: 197-207.
- Fuehrer, Paul (2010). Om tidens värde: en sociologisk studie av senmodernitetens temporala livsvärldar. Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 2010. Tillgänglig via: http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:342854. Läs: sidorna: 52-61, 115-117 (13 sidor)
- SCB (2009). Barns fritid. Tillgänglig via: http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923.aspx?PublObjId=10664.
- Skollagen, skrivning om Fritidshem. Tillgänglig via: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/#K14
Alla texter ska läsas, men fördjupa er gärna tankemässigt lite extra i Fuehrers diskussioner.
Vecka 6: Fördjupning i kulturbegreppets innebörder
Litteratur:
- Samuelsson, Tobias (2014). Barns handlingsutrymme i ett alltmer institutionaliserat vardagsliv – Ett barndomssociologiskt perspektiv. I Larsson, Hans Albin (red.) 14 röster kring samhällsstudier och didaktik. Jönköping: Samhällsstudier & didaktik. Sidorna 95-115.
- Fornäs, Johan (2012). Kultur. Malmö: Liber AB. Introduktion och Del I, sid 5-38.
- Larsson, Lisbeth. 2007. En berättelse om slash. Sidorna 39-48. I Axelsson, Bodil & Fornäs Johan (red.) Kulturstudier i Sverige. Lund: Studentlitteratur.
Vecka 7: Barnkultur och barns kultur
Litteratur:
- Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer: skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur. Speciellt fokus på Introduktionen.
-Statens kulturråd, Barns och ungas kultur: Kulturen i siffror 2010:1, http://www.kulturradet.se/Documents/publikationer/2010/barns_ungas_kultur.pdf
- Kehily, Mary Jane & Swann, Joan (red.) (2003). Children's cultural worlds. Chichester: Wiley. Kapitel 7.
(Bläddra i) Sjöberg, Johanna (2013). I marknadens öga: barn och visuell konsumtion, Diss. Linköping : Linköpings universitet. http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:622472/FULLTEXT01.pdf
Vecka 8: Medier
Litteratur:
- Ågren, Ylva (2015). Barns medierade värld: syskonsamspel, lek och konsumtion. Diss. Stockholm :
Stockholms universitet, 201, s. 16-23. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:797123/FULLTEXT01.pdf
- Bruhn Jensen, Klaus (2009) Medier och samhälle. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. (s. 14-19, s.
96-101) (10 sidor).
- Davidsson, Pamela, Findahl, Olle & Ahlgren, Marianne (2016). Svenskarna och internet 2016 :
undersökning om svenskarnas internetvanor. IIS, Internetstiftelsen i Sverige. Läs kapitel 3 ”Barn och
internet” s. 27-36. https://www.iis.se/docs/Svenskarna_och_internet_2016.pdf
- Sundin, Staffan (2013). Den svenska mediemarknaden 2013. Nordicom, s. 9-12. Laddas hem från:
http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/medienotiser_3_2013.pdf
- Medierådets hemsida http://www.statensmedierad.se
Litteraturlista Delkurs 2
Bild
Obligatorisk litteratur - bildmomentet:
Andersson, Märtha (2014). Berättandets möjligheter. Multimodala berättelser och estetiska läroprocesser. Luleå tekniska universitet. Institutionen för konst, kommunikation och lärande. Luleå 2014. Avhandlingen går att hämta på nätet: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:998888/FULLTEXT01.pdf
Broks, Lene (2007). Berätta Berätta! En bok om berättandets rum. Runa Förlag. Stockholm. Kapitel 7: Att arbeta med barns egna berättelser. Kapitlet delas ut, alternativt läggs i kursrummet på Lisam.
Änggård, Eva (2005). Bildskapande -en del av förskolebarns bildkulturer. Valda delar: kapitel 2 Forskning om barns bildskapande, sid 10-23. Avhandlingen kan hämtas på nätet: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:20796/FULLTEXT01.pdf
Referenslitteratur:
Frid, Johan (2003) INTRO – BILD skapa · kommunicera · förstå. Didacta förlag AB.
Klerfelt, Anna (2007 ) Barns multimediala berättande. En länk mellan mediakultur och pedagogisk praktik. Göteborgs universitet. Institutionen för pedagogik och didaktik. Hämtas via nätet: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/17189/5/gupea_2077_17189_5.pdf
Musik
Obligatorisk litteratur - musikmomentet:
Harwood, E., & Marsh, K. (2012). Children's Ways of Learning Inside and Outside the Classroom. The Oxford Handbook Of Music Education, Volume 1, doi:10.1093/oxfordhb/9780199730810.013.0020
Nilsson, Bo, "Jag kan göra hundra låtar": barns musikskapande med digitala verktyg, Musikhögskolan. [distributör], Diss. Lund : Univ., 2002,Malmö, 2002
Thorgersen, K. (2013). Musik som estetisk kommunikation i fritidshemmet. I Rohlin, M. (red.) (2013). Meningsskapande fritidshem: studio som arena för multimodalt lärande (s. 57-79). Lund: Studentlitteratur
Valbar litteratur – musikmoment:
Folkestad, G. (2006). Formal and Informal Learning Situations or Practices vs Formal and Informal Ways of Learning. British Journal Of Music Education, 23(2), 135-145.
Teknik
Obligatoriskt litteratur - teknikmoment
Hagerman, F. (2016). ”Det är ur görandet tankarna föds” – från idé till komposition : En studie av kompositionsprocesser i högre musikutbildning. S.13, 17-27 Hämtas på nätet: http://kmh.diva-portal.org/smash/get/diva2:974049/FULLTEXT01.pdf
Hallström, J., Elvstrand, H. & Hellberg, K. (2015). Gender and technology in free play in Swedish early childhood education. International Journal of Technology and Design Education. 25:137–149. DOI 10.1007/s10798-014-9274-z
Jansson et. al. (2016). Technology Education and Informal Learning: Technology in the Swedish Leisure-Time Centre as Boundary Object. Ingår i: PATT-32 Proceedings: Technology Education for 21st Century Skills / [ed] M. J. de Vries, A. Bekker-Holtland, & G. van Dijk, Utrecht: University of Applied Sciences, 2016, s. 226-233. Hämtas på nätet: https://www.iteea.org/File.aspx?id=39504&v=76e4030
Mawson, B. (2010). Children’s developing understanding of technology. International Journal of Technology and Design Education. 20:1–13. DOI 10.1007/s10798-008-9062-8
Drama
Litteratur – dramamomentet:
Fredriksson, Kristina, Drama som pedagogisk möjlighet. En intervjustudie med lärare i grundskolan, Linköping 2013. Hämtas på nätet: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:623308/FULLTEXT01.pdf
Rasmusson, Viveka & Erberth Bodil, (2016). Undervisa i pedagogisk drama, Lund Studentlitteratur.
Ny utgåva studentlitteratur 2016, men även de tidigare upplagorna kan ersätta senaste utgåvan.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.