Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Schoolage Educare 4, Children, Society and Culture, 15 credits
Fritidspedagogik 4, Barn, kultur och samhälle, 15 hp
971G20
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching | 4 (Spring 2014) | Swedish |
Main field of study
Pedagogical WorkCourse level
First cycleAdvancement level
G2XCourse offered for
- Primary School Teacher Programme with a specialization in Extended School Teaching
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Delkurs 1
Bruhn Jensen, Klaus (2009) Medier och samhälle. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. (s. 14-19, s
96-101) (10 sidor).
Cardell, David (2008). ’Pop-sportens fält’, i Sociologisk forskning, nr 2.
Cardell, David (2013). ’Tysta barn och talande robotar – om tema- och nöjesparksforskningens
problem och barnstudiernas möjligheter’, i "Nu vill jag prata" (CBK)
Findahl, Olle (2012). Svenskarna och Internet 2012. Läs kapitel 3 ”Barn och unga”. Laddas hem från
https://www.iis.se/docs/SOI2012.pdf s. 18-24 (6 sidor)
Fuehrer, Paul (2010). Om tidens värde: en sociologisk studie av senmodernitetens temporala ¨
livsvärldar. Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 2010. Tillgänglig via: http://su.diva-
portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:342854. Läs: sidorna: 52-61, 115-117 (13 sidor)
Giroux, Henry A. (2000). ’Att animera de unga – barnkulturens disneyfiering’, i Persson, Magnus
(red.). Populärkulturen och skolan. Lund: Studentlitteratur, s. 105-137
Jenks, Chris. (1993). Culture. London: Routledge. Tillgänglig via bibliotekets E-bokssamling:
http://site.ebrary.com.lt.ltag.bibl.liu.se/lib/linkoping/docDetail.action?docID=10017708 , kapitel 8
Kehily, Mary Jane & Swann, Joan (red.) (2003). Children's cultural worlds. Chichester: Wiley. Kapitel 1
Och 7.
Lee, Lena (2008). Understanding gender through Disney’s Marriages: A study of young Korean
immigrant girls. Early Childhood Education Journal, 36: 11-18.
Livingstone, Sonia & Leslie Haddon (2010). ’Internet och unga i Europa’, i Carlsson, Ulla (red.). Barn
och unga i den digitala mediekulturen. Göteborg: Nordicom, Göteborgs universitet.
http://www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/Barn_unga%202010.pdf , s. 69-81
Rydin, Ingegerd (2010). ’Försvinner barndomen med Internet?’, i Carlsson, Ulla (red.). Barn och unga i
den digitala mediekulturen. Göteborg: Nordicom, Göteborgs universitet.
http://www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/Barn_unga%202010.pdf
SCB (2009). Barns fritid. Tillgänglig via:
http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923.aspx?PublObjId=10664.
Skollagen (2010) skrivning om Fritidshem. Tillgänglig via: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-
Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/#K14
Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer: skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur
Sundin, S. 2011. Den svenska mediemarknaden 2011. Nordicom. Laddas hem från:
http://www.nordicom.gu.se/common/publ_pdf/346_Den_svenska_mediemarknaden_2011.pdf
Läs s. 4-7 (3 sidor).
Williams, Raymond. (1983). Keywords: a vocabulary of culture and society. Rev. ed. New York: Oxford
University Press. (boken finns i flera upplagor, du kan läsa valfri). Läs om begreppet ”Culture”
Øksnes, Maria (2008). The carnival goes on and on! Children’s perceptions of their leisure time and
play in SFO, i Leisure Studies 27(2): 149-164.
Övrigt:
UNCRC (Konventionen om barnets rättigheter
Lgr 11
Kulturpolitiska mål (Regeringen)
SCB (2009). Barns fritid
Medierådets siffror (se: http://www.statensmedierad.se)
Barns och ungas kultur. Kulturen i siffror (se: http://www.kulturradet.se/sv/publikationer_/Barns-och-ungas-ratt-till-kultur1/
Metodlitteratur används specifikt till delkurs 2
Etik:
Alver, Bente Gullveig & Øyen, Ørjar, Etik och praktik i forskarens vardag, Lund, 1998.
Forsman Birgitta 2010, Forskningsetik: en introduktion. Studentlitteratur. Lund. (finns även I andra upplagor samt som elektronisk resurs via universitetets bibliotek)
Metod:
Ahrne, Göran., Svensson, Peter (2011) Handbok i kvalitativa metoder Liber: Malmö
Bryman, Alan, Samhällsvetenskapliga metoder, Liber ekonomi 2002.
Kvale, Steinar, & Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, Lund 2009.
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.