Swedish, 25.5 credits

Svenska, 25.5 hp

972G07

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

No examination details is to be found.

Bergöö. Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur Druid-Glentow, Birgit (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok. Stockholm: Natur och kultur Elbro, Carsten (2004). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber. Gibbons, Pauline (2013). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Uppsala: Hallgren & Fallgren Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Hammar Chiriac, Eva & Einarsson, Charlotta (2014). Gruppobservationer: teori och praktik. Lund: Studentlitteratur Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och kultur. (Kap. 5-6) Kåreland, Lena (2015) Skönlitteratur för barn och unga. Historik, genrer, termer, analyser. Lund: Studentlitteratur. Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2014). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Stockholm: Natur och Kultur. Lundberg, Ingvar (2010). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur och Kultur. Nettervik, Ingrid (2001). I barnbokens värld. Malmö: Gleerups Pressley, Michael & Wharton-McDonald, Ruth (1997). Skilled comprehension and its development through instruction. School Psychology Review. 26 (3), 448-470. Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. Lund: Studentlitteratur Taube, Karin (2011). Barns tidiga skrivande. Stockholm: Norstedt Topping, Keith & Ferguson, Nancy (2005). Effective literacy teaching behaviours. Journal of Research in Reading vol 28 no 2. UKLA/Blackwell Publishing Trampe, Peter af, Nordman, Egon & Norée, Marianne (red.) (2012). Dyslexi- aktuellt om läs- och skrivsvårigheter andra boken Stockholm: Svenska dyslexiföreningen. Beställs från kansliet@dyslexiforeningen.se Westlund, Barbro (2009). Att undervisa i läsförståelse: lässtrategier och studieteknik för de första skolåren. Stockholm: Natur & kultur Widholm, Annika (2012). "Barnlitteraturens betydelse för ungas rättigheter" ur Barnlitteraturens värden och värderingar Red. Sara Kärrholm och Paul Tenggart, sid 39-50 (kompendium) Texter på internet Häggström, Ingrid (2007). Att förebygga läs- och skrivsvårigheter med språklekar. I: Granström, Kjell (red.) Forskning om lärares arbete i klassrummet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1846 Liberg, Caroline, Hyltenstam, Kenneth, Myrberg, Mats, Frykholm, Clas-Uno, Hjort, Madeleine, Nordström, Gert Z, Wiklund, Ulla & Persson, Magnus (red.) (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887 Liberg, Caroline. (2008). Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag http://www.ep.liu.se/ecp/032/004/ecp0832004.pdf Longcamp, M., Zerbato-Poudou, M-T. & Velay, J-L. (2005). The influence of writing practice on letter recognition in preeschool children: A comparison between handwriting and typing. Acta Psychologica 119, 67-79. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011). Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Mangen, A., Walgermo, B.R. & Brønnik, K. (2013). Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehenson. International Journal of Education Research, 58, 61-68. http://www.academia.edu/3055159/Mangen_A._Walgermo_B._and_Br%C3%B8nnick_K._2013_._Reading_linear_texts_on_paper_versus_computer_screen_Effects_on_reading_comprehension Ramstrand, (2005) "Vilka äventyr borde finnas? Bröderna Lejonhjärta och kritiken." Stockholm: Barn 2005:1 http://www.sbi.kb.se/Documents/Public/Barnboken/Barnboken%202005%20nr%201/Ramstrand.pdf Riley, J., D. (2005) Developing young children´s thinking through learning to write argument. Journal of early childhood literacy 2005, 5:29. http://ecl.sagepub.com/content/5/1/29.full.pdf+html Skolverket (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299 Skolverket (2012). Nya språket lyfter http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/bedomningsstod/grundskoleutbildning/arskurs-1-3/2.6253/nya-spraket-lyfter-1.106047 Tjernberg, C. & Heimdahl Matsson. (2014). Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Neds Education, Vol. 29, No 2, 247-256. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08856257.2014.891336 Skönlitteratur enligt separate lista i delkurshandledning. Ytterligare litteratur/artiklar kan tillkomma.

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.

There are no files available for this course.