Swedish, 25.5 credits

Svenska, 25.5 hp

972G07

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Christina Aminoff

Course coordinator

Christina Aminoff, Annika Mindedal

Director of studies or equivalent

Margareta Engvall
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary

Main field of study

Swedish Language

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialisation in Teaching in Early Years Classes and Grades 1-3 of the Compulsory School

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

If the course is a VfU course, the following applies:

  • Examination of applied social and didactic abilities is limited to three (3) occasions.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
OBL2 Mandatory part 0 credits D
STN6 Written exam 4.5 credits U, G
STN5 Written exam 6 credits U, G
SRE3 Written presentation 3 credits U, G
SRE1 Written presentation 2 credits U, G
PRO2 Project work 10 credits U, G, VG

Books

Alatalo, Tarja, (2016) Läsundervisningens grunder 1. uppl. Malmö : Gleerups, 2016

ISBN: 9789140692092

Bjar, Louise, Liberg, Caroline, (2010) Barn utvecklar sitt språk 2., [uppdaterade] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144067438

Boglind, Ann, Nordenstam, Anna, (2015) Från fabler till manga 1. uppl. Malmö : Gleerups utbildning, 2015

ISBN: 9789140689443

Druid-Glentow, Birgit, (2006) Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok 1. uppl. Stockholm : Natur och kultur, 2006

ISBN: 912772297X, 9789127722972

Ekholm, Christer, (2019) Epikanalys : en kort introduktion Malmö : Gleerups, [2019]

ISBN: 9789151102252

Frank, E. & Herrlin, K., (2018) Stavning – bokstavlig begrundan. Stockholm: Skolverket.

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/036_tidigskrivundervisning/ del_02/

Gibbons, Pauline, Sandell Ring, Anniqa, (2016) Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet 4., uppdaterade uppl. / översättning: Kristina Aldén ; granskning: Anniqa Sandell Ring Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016

ISBN: 9789173828772

Hammar Chiriac, Eva, Einarsson, Charlotta, (2013) Gruppobservationer : teori och praktik 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144082134

Hedman, C., (2017) Läsförståelse med flera språk som resurs. Stockholm: Skolverket.

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6rskoleklass/030_tidiglasundervisning/ del_06/

Langer, Judith A., (2017) Litterära föreställningsvärldar : litteraturundervisning och litterär förståelse Andra upplagan Göteborg : Daidalos, 2017

ISBN: 9789171735140

Kap 2 och 3

Liberg, Caroline, Author, Uppsala universitet, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för didaktik, Originator, (2008) Läs- och skrivutveckling och ett utökat läraruppdrag

http://www.ep.liu.se/ecp/032/ecp08032.pdf

Liberg, Caroline, Hyltenstam, Kenneth, Myrberg, Mats, Frykholm, Clas-Uno, Hjort, Madeleine, Nordström, Gert Z, Wiklund, Ulla, Persson, Magnus, (2007) Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet [reviderad upplaga] Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007

ISBN: 9789185589364

https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:349643/FULLTEXT02.pdf

Lundberg, Ingvar, (2008) God skrivutveckling : kartläggning och övningar 1. uppl. Stockholm : Natur och kultur, 2008

ISBN: 9789127412583

Lundberg, Ingvar, Herrlin, Katarina, (2014) God läsutveckling : kartläggning och övningar 3., utök. uppl. Stockholm : Natur & Kultur, 2014

ISBN: 9789127437517

Nygren, T. & Brounéus, F., (2018) Källkritik i digitala medier –en didaktisk utmaning. Stockholm: Skolverket.

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/0- digitalisering/Grundskola/200_Kritisk_anvandning_av_natet/del_05/

Schött, Kristina, (2015) Studentens skrivhandbok 3. [bearb.] uppl. Stockholm : Liber, 2015

ISBN: 9789147114085

Skolverket, (2014) Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm : Skolverket

http://www.skolverket.se/publikationer?id=3299

Skolverket, (2012) Få syn på språket Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör], 2012

https://www.skolverket.se/publikationer?id=2843

Skolverket, (2011/2019) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019 Stockholm: Skolverket
Skolverket, (2016) Nya språket lyfter, lärarhandledning Stockholm: Skolverket

https://www.skolverket.se/publikationer?id=2474

Svenska dyslexiföreningen, (2012) Dyslexi : aktuellt om läs- och skrivsvårigheter : Bok 2 Stockholm : Svenska dyslexiföreningen
Svensson, Ann-Katrin, (2009) Barnet, språket och miljön : från ord till mening 2., omarb. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2009

ISBN: 9789144018577

Taube, Karin, (2013) Barns tidiga skrivande 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144095189

Tengberg, Michael, Olin-Scheller, Christina, (2015) Svensk forskning om läsning och läsundervisning 1. uppl. Lund : Gleerups Utbildning, 2015

ISBN: 9789140688446

Vetenskapsrådet, (2002) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning Stockholm: Vetenskapsrådet

http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf

Westlund, Barbro, (2017) Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier och förståelse : fk-årskurs Första utgåvan Stockholm : Natur & Kultur, [2017]

ISBN: 9789127136007

Articles

Alatalo, T., "Kalle, du kan ju läsa!" Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling. Nordic Journal of Literacy Research 2017, Vol 3 No2, pp1-18

https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/479

Riley, Jeni & Reedy, David, Developing young children´s thinking through learning to write argument. Journal of early childhood literacy Vol. 5/No 1/2005
Tjernberg, Catharina, Mattson, Eva Heimdahl, Inclusion in practice: a matter of school culture European Journal of Special Needs Education Vol. 29/No 2/2014
Topping, K., Ferguson, N., Effective literacy teaching behaviours Journal of Research in Reading Vol 28/No 2/2005

Other

Filmer
Skönlitteratur
Ytterligare litteratur/artiklar/filmer kan tillkomma

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.